InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > BMW X5 (7 zitplaatsen)

BMW X5 (7 zitplaatsen)

BMW X5 (7 zitplaatsen) De BMW X5 was één van de eerste SUV’s die een nadrukkelijke plaats in het Nederlandse straatbeeld innam. In het jaar 2000 kwam de eerste BMW X5 op de markt. De auto heeft in de loop der jaren kleine uiterlijke aanpassingen gekend. In 2007 is er een tweede generatie op de markt gekomen. De BMW X5 is zowel nieuw verkrijgbaar, maar doet het ook goed op de tweedehands markt. Vooral ook omdat de BMW X5 mogelijkheid heeft om 7 zitplaatsen te bieden.

BMW X5

In het jaar 2000 komt de Duitse autofabrikant met een SUV op de markt: de BMW X5. Deze auto doet het erg goed in Europa en ook in de Verenigde Staten van Amerika. In deze periode is het milieubewustzijn, zoals dat jaren later sterk in opkomst is gekomen, minder aanwezig. Groot, groter, grootst lijkt het motto. Ook andere premium merken zoals Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen en Porsche komen met soortgelijke SUV’s op de markt. De SUV’s en dus ook de BMW X5 vinden aftrek bij een groot publiek. Je moet er wel flink voor sparen, want goedkoop zijn ze niet. Ook zijn het geen bijzonder zuinige auto’s. Door het aankleden van de auto’s met allerlei accessoires en bijvoorbeeld bijzonder grote velgen, kunnen deze SUV’s ook ‘gepimpt’ worden. Hiermee worden de auto’s ook interessant voor een doelgroep die een sportieve, unieke wagen willen hebben en daar flink voor in de buidel willen tasten. Het wordt een statussymbool.

In 2004 krijgt de BMW X5 een klein broertje: de BMW X3. Het idee erachter is dat er nog steeds veel interesse is voor ‘terreinwagen-achtige’ modellen, maar dat de grote X5 wellicht net iets te groot is voor stadsverkeer of voor de vrouwelijk bestuurder. Ook andere merken komen met een kleinere variant van hun grote SUV. Bijvoorbeeld Audi komt naast de Q7 met een Q5, Volkswagen introduceert naast de Touareg de Tiguan, Volvo komt naast de XC90 met de XC60 en zelfs Porsche komt naast de Cayenne met de Macan.

In 2007 komt BMW met de tweede generatie X5. De wagen verschilt uiterlijk niet bijzonder veel van zijn voorganger. Opvallend is wel dat de proporties aanzienlijk zijn gewijzigd. De nieuwe BMW X5 is aanzienlijk langer (485 cm (+18 cm)), breder (193 cm (+6 cm)) en hoger (177 cm (+5 cm)). Dit komt de innerlijke ruimte ten goede, waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan. Eén daarvan is de introductie van de derde zitrij. Met twee extra stoelen achterin biedt de BMW X5 nu ook 7 zitplaatsen. De ruimte in de BMW X5 (vanaf 2007) is immens. Met alle stoelen, dus ook de derde zitrij uitgeklapt is er nog altijd 200 liter bagageruimte beschikbaar. Klap je de derde zitrij dicht dan heb je 620 liter. Klap je ook de tweede zitrij dicht, dan heb je 1.750 liter.

Motoren en Techniek

Anno 2013 kan een nieuwe BMW X5 worden geleverd met de volgende motoren (bron: www. bmw.nl):
  • xDrive35i met TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor (306 pk), energielabel E
  • xDrive50i met TwinPower Turbo V8 benzinemotor (407 pk), energielabel G
  • xDrive30d met 6-cilinder-in-lijn dieselmotor (245 pk), energielabel D
  • M50d met 6-cilinder-in-lijn dieselmotor (381 pk), energielabel C

De BMW X5 weegt tussen de 2.100 en 2.200 kilo. Toch weet BMW het voertuig zeer rap op de 100 kilometer per uur te krijgen. De krachtige TwinPower V8 motor doet dat zelfs in 5,5 seconden! Nog niet tevreden, dan heeft BMW altijd nog de M-lijn. Met 555 pk weet BMX de X5 nog sneller van zijn plek te krijgen.

Uitrusting

Standaard is de BMW X5 al rijkelijk uitgerust met opties en accessoires op gebied van veiligheid, communicatie, audio. Airbags, ABS, centrale deurvergrendeling, alarm, dynamisch stabiliteits controlesysteem, cruise control, regen- en lichtsensor, 8 traps automatische transmissie, start/stop, chroomaccenten buiten, verwarmde spiegels, multifunctioneel stuurwiel, automatische airconditioning, boordcomputer, radio, bluetooth telefoonvoorbereiding, diverse audio aansluiting (zoals USB). En vergeet natuurlijk niet de 7 zitplaatsen!

Bovenop de standaarduitrusting kun je kiezen voor het High Executive pakket, met lederen bekleding, comfortstoelen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming, koplampsproeiers, park distance control, Xenon verlichting, navigatie, 12 luidsprekers voor audio, mogelijkheid om koppeling iPod/iPhone te creëren waardoor zelfs Facebook, Twitter en internetradio beschikbaar worden.

Naast deze uitrusting kun je de BMW X5 zelf aankleden en opwaarderen met accessoires en opties, precies zoals jij dat wilt. Deze opties en accessoires zijn tegen meerprijs beschikbaar.

Prijzen en concurrentie

De benzinevarianten van de BMW X5 beginnen bij een vanaf prijs van € 84.000,-. Voor de krachtige TwinPower Turbo V8 benzinemotor betaal je bijna € 50.000,- meer. Nog niet tevreden? Dan kun je altijd voor de M-versie gaan: ruim € 186.000,-. Dieselen met de BMW X5 kan al vanaf € 69.990,-, oplopend tot ruim € 112.000,- voor de M50d variant.

Naast een nieuwe BMW X5 kun je ook uitkijken naar een gebruikte X5. Houd hierbij rekening dat de eerste generatie BMW X5 modellen dus kleiner zijn en geen mogelijkheid tot 7 zitplaatsen biedt. De modellen vanaf 2007, de tweede generatie, biedt dat wel. Dus zoek je een ruime SUV als gezinsauto met 7 zitplaatsen, dan kan de BMW X5 een optie voor je zijn. Als je zoekt op bijvoorbeeld Autoscout24.nl dan vind je al een BMW X5 (mét 7 zitplaatsen) vanaf ruim € 27.000,-. Deze tweede generatie X5 modellen zijn nog relatief jonge auto’s (5 jaar). De prijzen zullen in de loop der jaren aanzienlijk gaan zakken, zodra de leeftijd van een auto toeneemt. Zeker wanneer de leeftijd van 10 jaar wordt bereikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gordels dragen - regelsGordels dragen - regelsVoor het dragen van gordels zijn verschillende regels. Vanaf 1 mei 2008 zijn de regels strenger geworden. Iedereen moet…
Nissan Evalia (7 zitplaatsen)Vanaf 2009 heeft Nissan de succesvolle mini-van: de Nissan NV200 op de markt. Daar is ook een variant voor personenvervo…
Het rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenHet rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenWat zijn de eisen voor het behalen van een rijbewijs, van het rijbewijs AM tot en met het rijbewijs DE. Voor het besture…
Citroen Grand C4 Picasso (7 zitplaatsen)Citroen Grand C4 Picasso (7 zitplaatsen)Vanaf 2006 heeft het Franse automerk Citroen een tweetal auto's in haar assortiment die thuishoren in het segment midi-M…
Peugeot 308 SW (7 zitplaatsen)De Peugeot 308 SW is de opvolger van de 307 SW en 307 Break. Peugeot biedt een alternatief aan de mensen die een grotere…
Bronnen en referenties
  • www.bmw.nl
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "BMW X5 (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 01-03-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!