InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto's met een hoge instap voor ouderen en senioren

Auto's met een hoge instap voor ouderen en senioren

Auto's met een hoge instap voor ouderen en senioren Oudere mensen en mensen die in het algemeen slecht ter been zijn hebben vaak grote moeite om een personenauto in of uit te stappen. Het bewegingsapparaat is niet zo soepel meer, bukken en draaien lukt niet meer zo goed en vaak zijn er dan ook nog problemen met het evenwicht. Toch zijn vaak juist deze mensen aangewezen op de auto en het is dan ook belangrijk dat er bij aanschaf van een auto gekozen wordt voor een merk of model met een hoge en comfortabele zithoogte.

"Ouderdom komt met gebreken"

Als u op leeftijd bent neemt uw lenigheid af, gaat het bukken en draaien u steeds minder gemakkelijk af en neemt de onzekerheid over uw evenwicht alleen maar toe. Misschien behoort u niet tot de groep "senioren" maar bent u door rug-, knie- of heupproblemen wel beperkt in uw bewegingen. In uw huis kunt u de nodige aanpassingen maken ter verhoging van uw comfort en veiligheid: Handgrepen op meerdere plaatsen, een aangepaste stoel, misschien wel met een sta-op functie en wellicht een verhoogde toilet of traplift. Uw fiets laat u waarschijnlijk steeds vaker staan of u gaat er alleen mee op pad bij daglicht en droog weer, als u helemaal zeker bent van uw zaak.

Mobiliteit met de auto

U geeft uw mobiliteit natuurlijk niet graag op; de boodschappen moeten worden gedaan, de verjaardag van kinderen of kleinkinderen slaat u niet over en een museum- of theaterbezoek is niet te versmaden. Daarvoor is en blijft de auto het ideale vervoersmiddel: droog, veilig, snel en comfortabel! Gelukkig spelen de autofabrikanten al jaren in op de groeiende groep senioren, die niet allen comfortabel willen rijden maar ook zonder problemen willen in- en uitstappen. Daarvoor zijn diverse modellen op de markt met een hoge instap. Geen moeilijk gebuk, gedraai, gekreun en gesteun meer maar gewoon de deur open doen, op normale hoogte gaan zitten en er ook weer moeiteloos uitkomen.

Modellen in diverse maten en prijsklassen

De tijd dat u voor een auto met hoge instap was aangewezen op een grote en dus dure auto is lang voorbij. U vindt bij veel automerken modellen in meerdere formaten en prijsklassen, waarbij aan al uw wensen en behoeften wordt voldaan. Hieronder vindt u een ruime selectie uit het aanbod op dit gebied, opgedeeld in vier prijsklassen, als startpunt voor uw zoektocht naar de voor u meest ideale auto.

NB. De vermelde prijzen (2018) zijn incl. BTW en zijn van de meest eenvoudige uitvoering!

Prijsklasse tot € 10.000

  • Fiat Panda € 7.995
  • Volkswagen Up € 8.490
  • Kia Picanto € 8.795

Prijsklasse van € 10.000 tot € 17.000

  • Opel Agila € 10.995 (1e plaats ANWB instaptest < € 15.000)
  • Hyundai i10 € 10.995
  • Hyundai i20 € 13.895
  • Suzuki Ignis € 15.249

Prijsklasse van € 17.000 tot € 26.000

  • Toyota Verso-S € 17.255
  • Kia Venga € 17.595
  • Dacia duster € 17.990
  • Suzuki SX4 € 18.730
  • Volkswagen Golf € 18.790

Prijsklasse van € 20.000 tot € 25.000

  • Nissan Qashqai € 6.990
  • Nissan Juke € 19.040
  • Ford Ecosport € 20.855
  • Renault Scenic 23.610 (1e plaats ANWB instap test > € 15.000)
  • Opel Meriva € 22.864

De juiste keuze voor een hoge instap auto voor senioren

Bij de keuze van het voor u juiste hoge instap model dient u rekening te houden met uw persoonlijk wensen en omstandigheden. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een auto met:
  • drie deuren, waardoor de voordeur groter is dan bij een vijfdeurs; de deur is dan wel zwaarder en breder
  • een schuifdeur, waardoor u geen ruimteproblemen heeft bij het openen van de deur
  • een elektrisch in hoogte verstelbare stoel, waardoor het verstellen, nadat een ander er in heeft gereden, eenvoudiger is
  • een draaibare stoel; deze is niet standaard, maar kunt u in de meeste modellen laten inbouwen
  • een extra lage drempel, zoals bij de Renault Scenic

Het is in ieder geval van groot belang dat u bij de keuze van uw nieuwe auto van te voren een wensenlijstje maakt, de tijd neemt en uitvoerig gaat proefrijden en uw -eventuele- partner er natuurlijk bij betrekt. U zult dan nog vele jaren plezier van uw auto hebben.
© 2012 - 2019 Cenerentola, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto’s voor senioren – tips en adviezenAuto’s voor senioren – tips en adviezenSenioren zijn steeds meer afhankelijk van de auto; het autogebruik onder 65-plussers is dan ook dramatisch toegenomen en…
Welke auto’s zijn belastingvrij?Welke auto’s zijn belastingvrij?Tegenwoordig is het mogelijk om fiscaal vriendelijker auto te rijden. Bepaalde auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelastin…
Gewone fietsen voor seniorenEr wordt nogal veel gesproken en geschreven over de nieuwste ontwikkelingen van de elektrische fiets, met name voor seni…
Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Auto's met de minste mankementen en auto's met de meeste mankementen naar bouwjaar. Met meer dan 3 miljoen registraties…
Overzicht goedkoopste auto's - prijzen onder de 12.000 euroOverzicht goedkoopste auto's - prijzen onder de 12.000 euroAutorijden wordt steeds duurder vanwege belastingen, de hoge boetes bij te hard en roekeloos rijden, en verschillende mi…
Bronnen en referenties
  • www.anwb.nl/kampioen
  • www.anwbautokoopservice.nl
  • www.autoweek.nl
  • www.goedenwel.nl

Reageer op het artikel "Auto's met een hoge instap voor ouderen en senioren"

Infoteur: Cenerentola
Laatste update: 09-02-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!