InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > SEAT, auto uit Spanje

SEAT, auto uit Spanje

Sinds 1953 bestaat het automerk SEAT, al had het een samenwerkingsovereenkomst met het Italiaanse Fiat. Pas in 1980 gaat het bedrijf zelfstandig opereren, maar al in 1986 heeft Volkswagen het meerderheidsbelang van de aandelen en zal dit in een paar jaar tijd uitbreiden tot bijna 100%. In 2007 rijden er zeven verschillende modellen van de SEAT rond en worden er nieuwe modellen verwacht.

Algemeen

In 1948 tekende de Spaanse regering een overeenkomst met de autoproducent Fiat uit Italië. Dit resulteerde in de oprichting van het autobedrijf SEAT op 9 mei 1950. SEAT is een afkorting van:
Sociedad
Espanola
De Automóviles
De Turismo

Geschiedenis

  • 1953, op 13 november komt het eerste model, de SEAT 1400 uit de Zona Franca-fabriek in Barcelona. De auto kon een maximale snelheid halen van 120 km/uur. Deze auto is tot 1964 in productie geweest en op dat moment waren er bijna 100.000 exemplaren gemaakt.
  • In 1957 volgt dan de SEAT 600, een onder licentie gebouwde FIAT 600 uit 1955. Deze auto zou tot 1957 worden geproduceerd. In Nederland worden de auto’s van SEAT gewoon aangeboden onder de naam Fiat, een mooi voorbeeld hiervan is de coupé 850.
  • In 1980 wordt door Fiat de samenwerking met SEAT opgezegd.
  • In 1982 komt de SEAT Ronda uit, het eerste niet-Fiat model
  • In 1983 komt SEAT onder deze merknaam naar Nederland
  • In 1984 wordt de eerste SEAT Ibiza gepresenteerd, ontworpen door Guigiaro. Er zijn, in diverse modellen en variatie’s van de Ibiza, meer dan 2.500.000 auto’s van verkocht.
  • In 1986 verkrijgt Volkswagen AG de meerderheid van de aandelen in handen, namelijk 51%. Tevens wordt dit jaar de SEAT Marbella geïntroduceerd , die tot 1998 geproduceerd zullen worden.
  • In 1987 verhoogt Volkswagen het aandelenbelang naar 75%
  • In 1990 is het belang van Volkswagen in SEAT opgelopen tot 99,99%
  • In 1991 verschijnt de SEAT Toledo op de markt
  • In 1994 komt de derde generatie van de Ibiza, de SEAT Córdoba
  • In 1996 komt de SEAT Alhambra op de markt, een gezinsauto. De wagen is ook verkrijgbaar in een sport edition.
  • In 1997 wordt de SEAT Arosa uitgebracht, de wagen behaalt in 16,8 seconden een snelheid van 0-100 km. De wagen blijft in productie tot 2004
  • In 1999 rolt de SEAT Leon van de productieband
  • 2004, de introductie van de SEAT Altea
  • 2006, een samenwerkingsverband met TomTom wordt aangegaan, de TomTom GO 710 wordt semi geïntegreerd in het interieur van de SEAT

SEAT anno 2007

In 2007 zijn er zeven modellen in productie, namelijk de:
  • SEAT Leon
  • SEAT Ibiza (vernieuwde versie)
  • SEAT Toledo
  • SEAT Cordoba
  • SEAT Altea
  • SEAT Altea XL
  • SEAT Alhambra

Dit jaar zullen ook een aantal nieuwe modellen op de markt worden gebracht, zo verwacht men in de showrooms:
  • SEAT Tribu SUV, ontworpen door Luc Donckerwolke. De wagen wordt aan het eind van het jaar verwacht

SEAT en de toekomst

SEAT bouwt de zuinigste Ibiza tot op heden, de Ecotmotive uitvoering heeft een verbruik dat volgens SEAT ligt op 3,8 liter per 100 km. De vraagprijs voor dit model gaat liggen rond de € 19.000,--. Verwacht wordt dat de auto pas in 2009 in de showroom zal staan.

Voor 2008 wordt verwacht dat de productie van de SEAT Cordoba wordt stopgezet.

De SEAT Altea XL is genomineerd voor de titel “gezinsauto van het jaar 2008”.
Gerelateerde artikelen
Top 10 meest verkochte en zuinigste auto'sTop 10 meest verkochte en zuinigste auto'sWe kunnen tegenwoordig niet meer zonder onze auto. De autohandel blijft daardoor een lucratieve handel. Maar wat zijn no…
Autokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAutokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAuto's - de minst pechgevoelige auto's in hun klasse. De DEKRA (DEutscher KRAftfahrzeug Überwachungsverein) is opgericht…
Fiat Punto Mk1 (1993-1999)Fiat Punto Mk1 (1993-1999)De Fiat Punto sloeg begin van de jaren negentig van de vorige eeuw in als een bom. Het vlotte uiterlijk en de ruimte bin…
Top 10 meest gestolen auto's in NederlandTop 10 meest gestolen auto's in NederlandIn 2012 werden er 11.733 auto's gestolen. De Volkswagen Golf had de twijfelachtige eer om deze lijst als koploper aan te…
Autokosten en afschrijving - Waarde na plusminus 4 jaarAutokosten en afschrijving - Waarde na plusminus 4 jaarAfschrijving en autokosten voor de verschillende segmenten over de periode 2013-2017. Wat is de gemiddelde waarde van de…

Reageer op het artikel "SEAT, auto uit Spanje"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 27-10-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!