InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen naar Spanje met Iberia Express

Goedkoop vliegen naar Spanje met Iberia Express

Goedkoop vliegen naar Spanje met Iberia Express Iberia Express heeft tot doel de reiziger een goedkope prijs te bieden voor zijn of haar vliegticket. Dit doet de maatschappij door gebruik te maken van het routenet van moederbedrijf Iberia maar dan met lagere kosten. Wil je van Amsterdam vliegen naar een zonbestemming in Spanje of moet je voor een overstap eerst naar Madrid dan is Iberia Express een goede keuze want voor goedkope tickets kun je bij deze low cost maatschappij wel terecht.

De maatschappij

De naam Iberia is een bekende in de wereld van de luchtvaart. Het is zelfs een van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Maar de maatschappij beseft dat de low cost markt van groot belang is en daarom werd Iberia Express opgericht. Iberia Express is eigendom van de International Airlines Group (IAG), en begon met het uitvoeren van vluchten in maart 2012. Het gaat om korte en middenlange afstandsvluchten. De vluchten worden zo gepland dat ze een goede verbinding hebben met de vluchten van het moederbedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld vanaf Amsterdam naar Buenos Aires vliegen met een overstap in Madrid waarbij de afstand Amsterdam - Madrid wordt afgelegd met de Express en de route van Madrid naar Buenos Aires met het grote Iberia. Maar natuurlijk kun je er ook terecht voor een directe vlucht naar een vakantiebestemming als Ibiza, Fuerteventura, Minorca of La Palma.

De toestellen van de maatschappij onderscheiden zich nauwelijk van die van het moederbedrijf. Het gebruik ook de kleuren wit, rood en geel en heeft in het logo alleen de toevoeging Express waaruit je kunt opmaken dat het om de low cost aanbieder gaat. Het hoofdkantoor van de maatschappij is in Chamartín, Madrid.

De oprichting van Iberia Express werd bekend gemaakt in oktober 2011. Dit ging gepaard met nogal wat onenigheid bij het personeel. Piloten vreesden voor hun werk en hun arbeidsvoorwaarden nu geconcurreerd moest gaan worden met een low cost maatschappij. Er werd bovendien nieuw personeel aangetrokken dat van meet af aan een lager salaris ging verdienen. Als gevolg van de vooruitzichten waren er vooral in december 2011 grote stakingen die het vliegverkeer van en naar Spanje danig in de war gooiden.

Slecht nieuws voor de piloten betekent wel goed nieuws voor de reiziger. Alles is erop gericht om het vliegen goedkoper te maken waardoor je als klant uiteindelijk minder geld kwijt bent voor je ticket. Door op diverse elementen te besparen denkt Iberia Express vanaf 2015 volledig te zijn uitgebouwd naar de maatschappij die het wil zijn met een vloot van circa 40 toestellen en goedkope verbindingen tussen alle vliegvelden binnen het routenet in Europa.

De vloot

De vloot van Iberia Express bestaat uit de volgende toestellen:
  • 4 Airbus A320-200
Iberia Express heeft plannen om de vloot uit te breiden tot dertien toestellen tegen het einde van 2012.

De bestemmingen

Met Iberia Express kun je vliegen van en naar de volgende bestemmingen:

Spanje

  • Alicante - Alicante Airport
  • Fuerteventura - Fuerteventura Airport
  • Granada - Federico García Lorca Airport
  • Ibiza - Ibiza Airport
  • La Palma - La Palma Airport
  • Lanzarote - Lanzarote Airport
  • Madrid - Madrid Barajas Airport Hub
  • Málaga - Málaga Airport
  • Minorca - Menorca Airport
  • Santiago de Compostela - Santiago de Compostela Airport
  • Sevilla - San Pablo Airport
  • Vigo - Vigo-Peinador Airport

Nederland

  • Amsterdam - Schiphol Airport

Schotland

  • Edinburgh - Edinburgh Airport Seasonal

Ierland

  • Dublin - Dublin Airport

Griekenland

  • Mykonos - Mykonos Island National Airport

Italië

  • Napels - Naples Airport

Letland

  • Riga - Riga International Airport

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen naar Spanje met Iberia Express"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 18-06-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Luchtvaartmaatschappijen
Schrijf mee!