InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Milieuvriendelijke luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigen

Milieuvriendelijke luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigen

Er wordt meer aandacht besteed aan het milieu dan ooit tevoren. Één ding is zeker: het klimaat verandert. Of dit nu door menselijk handelen is of puur natuur, dat is de vraag. De mens moet zorgen dat hij zo weinig mogelijk van invloed is. We moeten minder uitstoten en meer milieubewust worden. Ook luchtvaartmaatschappijen realiseren zich dat ze een steentje bij moeten dragen, tevens door vraag van de consument.

'Groene' vliegmaatschappijen

Milieuvriendelijk: Lufthansa
Lufthansa is één van 's werelds vooraanstaande maatschappijen die willen bijdragen aan een schonere wereld. Lufthansa is al sinds 1970 een bijdrage aan het leveren. De maatschappij is bezig om uiteindelijk tenminste 10% van alle benodigde brandstof te winnen uit natuurlijke bronnen. Dit wordt ook wel bio-brandstof genoemd. Ook willen ze gebruik gaan maken van nieuwe technologieën en strategieën om de co2 uitstoot van hun vloot in 2020, in vergelijking met 2006, met 25% te kunnen hebben gereduceerd. Verder hebben ze in 2006 ruim 20.000 lichtere stoelen geïnstalleerd in hun vliegtuigen wat in één jaar wel 12000 ton co2 scheelt.

Milieuvriendelijk: Easyjet
Ook een lowbudget maatschappij kan milieuvriendelijk zijn. Easyjet heeft andere motoren gemonteerd onder haar Airbus A319 vliegtuigen. Ook hierdoor zal de uitstoot van schadelijke gassen met 25% afnemen. De motoren hebben 1% lager brandstof verbruik wat per vliegtuig 200 ton aan co2 scheelt per jaar. In 2015 willen ze de co2 uitstoot van hun vloot hebben verminderd met 50%. Ook zijn de motoren meer geluidsvriendelijk. Sinds 2002 is de uitstoot co2 per passagierskilometer met 18% gereduceerd.

Milieuvriendelijk: Virgin Airlines
Deze maatschappij was de eerste die een vlucht met een Boeing 747 met een brandstof mengsel bestaande uit 20% bio-brandstof uitvoerde. De overige 80% bestond uit conventionele brandstof (kerosine). De maatschappij is vastbesloten een bijdrage te leveren aan een schonere wereld. Zodoende gaat een enorm deel van de winst naar het onderzoek en ontwikkeling van alternatieve brandstoffen. Ook heeft deze maatschappij een mega order geplaatst bij Boeing, bestaande uit 15 vliegtuigen van het nieuwe model Boeing 787 Dreamliner. Dit vliegtuig verbruikt 20% minder brandstof per passagier, in vergelijking met vliegtuigen van dezelfde grootte.

Vliegmaatschappijen die bio-brandstof testen

  • Air New Zealand
  • Continental Airlines
  • JAL
  • JetBleu
  • Lufthansa
  • Virgin Atlantic

Onze eigen KLM is ook goed bezig. Zij maken ook gebruik van bio-brandstof en moderniseren de vloot met nieuwe, efficientere vliegtuigen. Echter, voor veel maatschappijen zijn de kosten een probleem. Bio-brandstof kost namelijk 5 keer zoveel als traditionele brandstof, kerosine. Voordat maatschappijen deze brandstof kunnen gebruiken moet de productie dus op gang komen. Het probleem hierbij is dat men er nog niet zeker van is of bio-brandstof uiteindelijk echt wel zo milieuvriendelijk is, er is dan immers enorme vraag. Men is dit nog aan het onderzoeken.

Milieuvriendelijke & milieuonvriendelijke vliegtuigen

Vligtuigen waren ontzettend milieuonvriendelijk, en sommige types zijn dat nog. Gelukkig worden nieuwe toestellen meer milieuvriendelijk en efficiënter. Een overzicht.

Milieuvriendelijke vliegtuigen
  • Airbus A319: Deze is 15% zuiniger dan een vergelijkbare Boeing 737-300
  • Boeing 787 Dreamliner: Het nieuwe paradepaardje van Boeing belooft een ongeëvenaard succes te worden. Dit vliegtuig is lichter, stiller en zuiniger dan andere toestellen. Er wordt een brandstofbesparing geboekt van 20% per passagier.
  • Vliegtuigen met propeller aandrijving: Deze gebruiken veel minder brandstof dan een straal motor. Ze zijn wel een stuk trager.

Milieuonvriendelijke vliegtuigen
  • Airbus A380: Dit is een nieuw toestel welke de meeste passagiers kan vervoeren. Airbus claimt dat de A380 het meest milieuvriendelijke vliegtuig is. Echter, deze bevindingen zouden pas waar zijn als de A380 was uitgerust met het maximale aantal stoelen, wat oploopt tot meer dan 800. Dit zou betekenen dat het toestel alleen maar economy class bevat. Dan zou het brandstofverbruik lager zijn per passagier. Echter, door de 3 klassen configuratie van maatschappijen (economy, business & first) hebben de A380 vliegtuigen slechts 450 tot 490 stoelen en dus pakt het brandstof verbruik per passagier veel ongunstiger uit. Daar komt ook nog bij dat de meeste vluchten voor slecht 80% zijn volgeboekt.
  • MD-82: Dit toestel heet voluit McDonnell Douglas 82. Dit toestel is erg robuust en houd het gemakkelijk 30 jaar uit. Ze zijn nog volop actief maar zijn oud en inefficiënt. Een MD-82 stoot 21% meer uit dan een moderne Airbus A319 van Easyjet.
© 2011 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Klimaatneutraal vliegenKlimaatneutraal vliegenZoals vele Nederlanders de auto niet willen laten staan, willen velen ook niet hun vakantie vlucht missen. Ook heb je pr…
Aviofobie / vliegangstVliegangst oftewel aviofobie is een fobie waarbij mensen angst hebben om te vliegen. Indien men wel een vliegtuig neemt…
Het grootste vliegtuig ter wereldHet grootste vliegtuig ter wereldEr zijn veel soorten vliegtuigen, de grootste is de AN-225, maar welke andere jumbo vliegtuigen zijn er verder? De Airbu…
Hoe vind je alle goedkope vliegticketsLow cost vliegtickets zijn over het algemeen stukken goedkoper, maar niet altijd! Dat klinkt vreemd maar is toch echt zo…
Vragen en antwoorden die je zou hebben tijdens het vliegenVragen en antwoorden die je zou hebben tijdens het vliegenAls het op vliegen aankomt hebben we allemaal onze vragen. Over de verlichting in een vliegtuig tot hoe langzaam een vli…

Reageer op het artikel "Milieuvriendelijke luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigen"

Reactie

Danielle Storm, 03-09-2013 14:51 #1
Goedenmiddag,
Ik moet voor mijn opleiding een opdracht maken over milieu vriendelijke vliegtuigen en vliegtuigmaatschappijen. Nou was mijn vraag zou ik de informatie van uw artikel mogen gebruiken?
met vriendelijke groet.

Infoteur: Ledje
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Reacties: 1
Schrijf mee!