InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > De nieuwe vervoersklasse: Premium economy

De nieuwe vervoersklasse: Premium economy

Als je wilt gaan vliegen dan heb je soms de keuze uit drie vervoersklassen. Vaak zijn de krappe zitplaatsen in de economy class het mikpunt van kritiek. Mensen willen extra betalen voor meer ruimte. Echter, business class vliegen is teveel van het goede, ook voor de portemonnee. Er is vraag naar een klasse tussen de economy class en de business class. In dit artikel informatie over deze nieuwe klasse. Tevens worden er enkele maatschappijen beschreven die dit concept handhaven.

De vervoersklassen

Als je met het vliegtuig gaat dan heb je soms de keuze uit drie vervoersklassen. De 'laagste' klasse is de toeristenklasse, ook wel economy class genoemd. Hier zit je als je geld wilt besparen en alleen wilt betalen voor een (krap) plaatsje aan boord, en dus extra ruimte en service niet nodig vind. De klasse daarna is de business class. Deze klasse kies je als je extra ruimte, luxe en comfort wilt. Je betaalt hier natuurlijk ook naar. Voor zakelijk reizigers is de business class een must.

De hoogste klasse aan boord is de first class. In de first class word je behandeld als een koning (of als een koningin...). Je krijgt hier nog meer ruimte, luxe en comfort voor je geld. Hier betaal je dan ook naar. Een ticket voor de eerste klasse staat soms gelijk aan 10 keer een economy ticket. Als je in de economy class van Amsterdam naar Sydney vliegt dan betaal je daar 1.000 euro voor. Vlieg je dit traject 1e klas dan betaal je hier tussen 5 á 10.000 euro voor. Een aanzienlijk verschil.

De meeste mensen kiezen dan ook voor een economy class ticket, tevens omdat men vliegen al duur genoeg vind. Op korte vluchten is economy class vliegen ideaal. Voordat het oncomfortabel wordt sta je alweer met beide benen op de grond, en je bespaart geld. Daarom bieden maatschappijen in kleinere toestellen die gebruikt worden voor kortere vluchten ook geen first class mogelijkheid aan. Op korte afstand is dit gewoon niet rendabel. Ook is het zo dat low cost maatschappijen maar één klasse voeren. Zij willen zoveel mogelijk stoelen in het toestel, dus is een extra klasse niet rendabel. Hetzelfde geldt voor de first class. Dit vindt je niet op korte vluchten, alleen op lange vluchten, in grote toestellen. Hoe langer de vlucht, des te meer mensen geneigd zijn extra te betalen voor meer ruimte, comfort en luxe.

Zoals al in de inleiding staat beschreven vinden mensen op lange vluchten de economy class te oncomfortabel. Men wil meer ruimte. Echter, als men meer ruimte wil ben je op de business class toegewezen, wat een aanzienlijk prijsverschil oplevert. De vraag naar een klasse tussen de economy class en de business class neemt dan ook toe. Mensen zijn vaker bereid extra te betalen voor meer ruimte en comfort.

Voor meer informatie over beenruimte in de economy en premium economy class, zie het artikel: Vliegen in economy class: Wie bieden het meeste beenruimte?

Premium economy

Als antwoord op deze vraag hebben maatschappijen de klasse 'premium economy' ontwikkeld. Per maatschappij verschilt de naam echter. Arkefly biedt deze klasse aan als 'comfort class'. Bij KLM heet de klasse 'premium economy' en zo zijn er nog wel een aantal. Maar voor allen geldt dat het concept hetzelfde is. Je betaalt iets meer voor bijvoorbeeld 10cm meer beenruimte, een grotere bagage vrijheid en een gratis koptelefoon. Net dat beetje meer comfort dat je mist in de economy class, maar niet zo overdreven als de business class. Maar welke maatschappijen bieden zoiets aan?

Maatschappijen

Onder andere de volgende maatschappijen beschikken over de zogenoemde 'vierde klasse': (premium economy)
  • KLM,
  • Arkefly,
  • British Airways,
  • Virgin Atlantic,
  • United Airlines,
  • EVA Air,
  • Air France,
  • China Southern,
  • Air Austral,
  • Air New Zealand,
  • All Nippon Airlines,
  • bmi,
  • Icelandair,
  • Japan Air Lines,
  • PIA,
  • Qantas,
  • SAS,
  • Transaero,
  • V Australia,
  • Vietnam Airlines,
  • Virgin America
  • Virgin Blue

Premium Economy toegelicht: KLM, Arkefly, British Airways & SAS

KLM:
De 'Economy Comfort-zone' van KLM werd in december 2009 geïntroduceerd op de intercontinentale vluchten. Ten opzichte van de gewone economy class, bieden de stoelen meer 10cm meer beenruimte en kan de rugleuning van de stoel verder naar achteren. De zone bevindt zich vóór de economy class dus kan men na de landing eerder van boord. De service in de zone is gelijk aan de service van de gewone economy class. De toeslag van een stoel in deze zone varieert van 80 tot 150, afhankelijk van de vluchtduur.

Arkefly:
In 2005 introduceerde Arkefly de 'Comfort class'. Ten opzichte van de gewone economy class, bieden de stoelen 8cm meer beenruimte en krijgt men een gratis koptelefoon voor audio en video. Ook is er met 25-35 kg meer bagage vrijheid, afhankelijk van de bestemming. De service is gelijk aan de gewone economy class.

British Airways:
De premium economy class heet bij British Airways 'World Traveller Plus'. Deze klasse bied meer privacy door de privé cabine, met maximaal 6 rijen met stoelen. De stoelen zijn nieuw ontworpen en bieden meer beenruimte, een beweegbare hoofdsteun en de rugleuning kan verder achteren. De stoelen zijn uitgerust met de nieuwste snufjes op het gebied van in-flight entertainment.

Wat bagage betreft: Je mag 2 stukken ingecheckte bagage meenemen, elk met een gewicht van 23 kilo. Ook mag je nog een stuk handbagage meenemen. Dubbel zoveel dus als in de gewone economy class. Prioriteit bij uitstappen. Service aan boord uitgebreider.

SAS, Scandinavian Airlines:
Bij SAS heet deze klasse simpel 'economy extra'. SAS biedt deze klasse aan op intercontinentale vluchten evenals Europese vluchten. Op intercontinentale vluchten bieden de stoelen meer (been) ruimte en een beweegbare nek/voetensteun. Er is uitgebreider in flight-entertainment, je krijgt wat extra versnaperingen, mag 2 stuks handbagage meenemen en een stuk ingecheckte bagage tot 30 kilo. Op Europese vluchten bestaat de service van deze klasse uit soepelere prijs/omboekingsvoorwaarden en een drie-gangen menubox.
© 2011 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegen in economy class: meeste ruimte en beste stoelenHet wereldse vliegverkeer neemt snel toe. Steeds meer mensen kunnen zich een ticket veroorloven voor de economy class, p…
Vliegen in Business class: Wie bieden het meeste ruimte?Business class is eigenlijk de tussenklasse, tussen de economy class en de first class. Echter, de nieuwe vervoersklasse…
Business class vliegen met OpenSkiesBusiness class vliegen met OpenSkiesOp deze website vind je talloze artikelen over zowel goedkoop vliegen als gewoon vliegen, maar dit artikel gaat over een…
Arkefly tickets: goedkoop vliegen met ArkeflyArkefly tickets: goedkoop vliegen met ArkeflyArkeFly heeft de goedkoopste tarieven voor tal van bestemmingen. Of je nu naar Brazilië, Aruba of Spanje gaat. Of missch…
De beste vliegmaatschappijen: Economy classDe meeste reizigers kiezen voor de economy class. Dit is niet verwonderlijk. De economy class is de goedkoopste klasse e…

Reageer op het artikel "De nieuwe vervoersklasse: Premium economy"

Infoteur: Ledje
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!