InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Israëls luchtmacht (6): Israëlische gevechtspiloten

Israëls luchtmacht (6): Israëlische gevechtspiloten

De kracht van de Israëlische luchtmacht is niet alleen te danken aan de superieure techniek. Het verschil wordt voornamelijk gemaakt door de piloten die tot de besten ter wereld behoren. De piloten hebben in Israël een heel hoog aanzien; het is de meest gewilde baan in het leger (samenleving), maar er zijn slechts zeer weinigen die het ook daadwerkelijk worden. Om gevechtspiloot te kunnen worden moet iemand over uitzonderlijke talenten bezitten.
foto linksboven: De Israëlische Kolonel Giora Even (Epstein) wordt gezien als de beste piloot ter wereld. Hij heeft 17 vliegtuigen neergeschoten in dog fights. Hij heeft in drie oorlogen gevochten. Zijn grootste prestatie was een gevecht met 10 Egyptische gevechtsvliegtuigen die hij won.

Giboesj tajis

Het begint allemaal met de Giboesj tajis; een week lang zeer zware oefening waarbij de fysieke en geestelijke gesteldheid wordt getest. De kandidaten lijden, marcheren ontelbare kilometers, doen bewakingswerk, moeten in de keuken werken en ander 'onzinnig' arbeid verrichten. Doel is te kijken hoe de soldaat onder druk functioneert, hoe hij initiatief, doorzettingsvermogen en leiderschap toont, en hoe hij teamwork verricht, etc. De laatste twee dagen worden ze beoordeeld. De climax is de zogeheten 'Raket Inspectie'. Hier worden de kandidaten gekozen die door zullen gaan met de pilotenopleiding. Ze beginnen met een korte twee wekenlange basis opleiding waar ze de ins en outs van de Luchtmacht Dienst leren. Daarna gaan ze naar de 'Piloten Berg' bij Jeruzalem waar ze in gezworen worden. Maar niets is zeker. Tijdens de twee jaar durende pilotenopleiding kan de soldaat er elk moment uitgeknikkerd worden. Uiteindelijk slaagt maar 1 van de 10 soldaten.

Tijdens de opleiding wordt gekeken naar de mentale en vliegerskwaliteiten, de fysieke eigenschappen en welk soort vliegtuig het beste past bij de piloot (gevechtsvliegtuig of helikopter).

Hekdam – introductie

Tijdens de introductiecursus wordt onderwezen in wiskunde, natuurkunde, luchtvaart, basis vliegen, meteorologie, Engels en tien vluchten in een Piper Cub. De kadetten leren eerder vliegen dan met een wapen te schieten. Toch moeten ze eerst fysiek gehard worden door lange marsen. Bij de examens moeten hoge cijfers gehaald worden. Wie een paar punten te weinig scoort valt er onherroepelijk uit.
De deelnemers worden in twee groepen verdeeld: de eerste groep begint met vliegen en daarna studie; de tweede groep begint met studie en daarna vliegen. De Piper instructeurs zijn reservisten en heeft elk drie leerlingen. Het moeilijkste van het leren vliegen is het omgaan met de G-kracht. Meer dan de helft van de kandidaten valt af.

Kours tajis-machin (voorbereiding)

Tijdens de voorbereiding worden de piloot kandidaten pas echte gevechtsoldaten. Het is de infanterie opleiding voor piloten: vijf maanden marcheren, wapentraining en survival oefeningen. De kandidaten worden geïntroduceerd aan hun commandant. Ze krijgen een strikte training zoals een paratroeper: fysieke conditie, wapentraining (van alle wapens die er in het Midden-Oosten zijn) en gevechtscursussen (o.a. Krav Maga). Een neergeschoten piloot moet immers zien te overleven. Hij moet weer zien terug te keren achter de vriendschappelijke linies. Survival training is het belangrijkste; zichzelf zien te redden in de woestenij. Ervaren kibboetsleden en Bedoeïenen zijn hun instructeurs. Overal moet men zien te kunnen overleven: op de besneeuwde heuvels van de Golan en in de dorre woestijn van de Negev. Degenen die de fysieke moeilijkheden niet aan kunnen moeten de cursus verlaten. De voorbereiding eindigt met een zeer zware mars die binnen 24 uur moet worden afgelegd. Na succesvolle beëindiging worden de kandidaten beschouwd als infanterist vierde klas.

Controle Acht

De voorbereiding wordt gevolgd door een maand lange oefening: Controle Acht. Hierbij wordt bepaald of de piloot kandidaat gevechtspiloot, helikopterpiloot of navigator wordt. Er wordt getraind in de Tzukit (Fouga). Dit vliegtuig wordt ook door stuntvliegers gebruikt. In drie weken tijd wordt de theorie bijgebracht. Wie voor een examen zakt kan zijn opleiding verder vergeten. Na een basis introductie van de cockpit begint het vliegen. Elke vlucht wordt weer langer en er wordt op grotere afstand gevlogen. Ook de manoeuvres, navigatie, militaire procedures en radio instructies worden langzaam opgevoerd. Het gaat meer dan om vliegen alleen. Er wordt gekeken naar talenten, coördinaties en capaciteiten. Feitelijk worden de kandidaten al vanaf hun 16de jaar gevolgd nog voordat ze in het leger zitten.

Na Controle Acht wordt weer geselecteerd: eruit, gevechtspiloot, helikopterpiloot of navigator. Voor degenen die doorgaan volgt nu de ware training. Dit begint met de laatste vlucht met een instructeur voordat solo wordt gevlogen.

Basis

De volgende fase in de opleiding heet 'Basis'. Hier gaat het om vluchttraining, formatie vliegen, navigatie vluchten en nachtvluchten. Ook hiervoor wordt de Tzukit (Fouga) gebruikt. Er wordt heel hoog en heel laag gevlogen. Navigatie vluchten houden in dat coördinaten worden gegeven die bereikt moeten worden en waarna weer terug moet worden gevlogen waarbij de kortste route moet worden gekozen. Vóór de vlucht worden twee kaarten getekend door de piloot: één voor hemzelf en de ander voor de instructeur. De navigatie vluchten zijn het lastigst en hier vallen de meeste kandidaten af. Daarna volgen de nachtelijke navigatie vluchten langs de Middellandse Zee kust. Hier moet vertrouwd worden op de kaarten en de instrumenten in de cockpit. De basis wordt afgesloten met een groot examen. Hiermee wordt de laatste vlucht in de Tzukit afgerond, tenzij de piloot later instructeur wordt of gaat stuntvliegen. Het examen mag twee keer worden gedaan. Bij falen ligt de kandidaat eruit.

Senior Basis

Dit is de officiers cursus van de pilotenopleiding. Hier leren de aankomende piloten op de traditionele manier vliegen zoals alleen in de Israëlische luchtmacht gebeurt. Hier leren ze alles over de Israëlische luchtmacht en de Arabische luchtmachten. Ze leren de geheimen kennen van vijandelijke vliegtuigen en hoe de piloten in Arabische landen worden opgeleid.

Hoewel Israëlische piloten tot de besten ter wereld behoren, onderschatten ze de vijanden niet. Ze leren de Arabische piloten respecteren. Er zijn veel Arabische piloten gevangen genomen en zo kent Israël veel geheimen.

Senior Basis training houdt ook parachutespringen in. De piloten springen uit C-130 en C-47 transportvliegtuigen. Zo leren ze hoe te handelen bij technische mankementen of wanneer ze door vijandelijk vuur worden geraakt. Daarnaast wordt geleerd met wapens om te gaan en hoe te vechten. Ze worden zelfs op de grond ingezet om te vechten.

Voortgezette Opleiding

Het laatste stadium van de pilotenopleiding heet 'Voortgezet'. Hier leren de piloten de echte waarheid van het gevechtsvliegen onder de knie krijgen. Er wordt dan op veel doelen geschoten en in formatie gevlogen. Er worden nog talloze examens afgenomen. Het eindstation is de Wing Inspection. Daar vindt de ceremonie plaats waarbij de nieuwe piloten geïnstalleerd worden. Ze dragen het unieke Class A uniform. Het volkslied wordt gespeeld en familie en hoogwaardigheidsbekleders zijn aanwezig. Na de speeches vindt er een luchtshow plaats. En na de show wacht daarna de zware taak om Israël te gaan verdedigen. Het Israëlische volk rekent op de nieuwe piloten!

Gerelateerde artikelen
Tsahal - het Israëlisch leger: functie van de luchtmachtHet Israëlische leger -Tsahal- is er om het bestaan, de territoriale integriteit en soevereiniteit van de Staat Israël t…
Israëls luchtmacht (2): De beginjaren 1948-1966De Israëlische luchtmacht -cheel havier- kent een lange geschiedenis. De wortels gaan terug naar de Haganah van vóór de…
Luchtmachtdagen 2016: locatie, datum en programmaOp vrijdag 10 en zaterdag 11 juni 2016 vinden op Vliegbasis Leeuwarden de Luchtmachtdagen plaats. De Luchtmachtdagen zij…
Israëls luchtmacht (1): De “beste” luchtmacht ter wereldIsraëls luchtmacht (1): De “beste” luchtmacht ter wereldHet is natuurlijk subjectief om te zeggen dat Israëls luchtmacht de beste van de wereld is. De Amerikanen zullen zeggen…
Israëls luchtmacht (3): Zesdaagse Oorlog - MiragesVanaf 1962-1963 toen Israël in het bezit kwam van Franse Dassault Mirage IIIC gevechtsvliegtuigen begon de luchtmacht ec…

Reageer op het artikel "Israëls luchtmacht (6): Israëlische gevechtspiloten"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!