InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Vliegangst, vergeet het

Vliegangst, vergeet het

Vliegangst, vergeet het Dat mensen het eng vinden om te vliegen is niet zo raar, het is toch een wonder dat zo’n groot gevaarte met heel veel mensen erin van het ene eind van de wereld naar het andere eind kan vliegen, kan opstijgen, kan landen of het niks is. Maar als je de techniek van het vliegen begrijpt, is het eigenlijk logisch dat het zo vaak goed gaat en er zelden een ongeluk gebeurt.

Wat kun je doen

Je kunt proberen van je vliegangst af te komen, al dan niet op eigen kracht of je besluit gewoon nooit te gaan vliegen. Daar is op zich niets mis mee, je komt gewoon wat later op je bestemming en je gaat wat eerder weg. Tenzij er weer een aswolk opduikt, dan reis je sowieso per auto, boot, bus of trein. Je kunt professionele hulp inroepen om van je vliegangst af te komen.

Waarom bang

Als er nooit een vliegtuig zou neerstorten was er niemand bang (denk ik). Dus dat er af en toe één verongelukt zal de grootste angst veroorzaken. Verder spelen fobieën of verhalen van anderen met hun slechte ervaringen een rol. Ook als men ouder wordt ontwikkelt men vaak meer angst. Dat vind ik wel apart, want ik had zelf het idee meer “enge” dingen te gaan doen als ik ouder ben, want dan lijkt het me minder erg als het niet goed met je afloopt en heb je toch al een flink deel van je leven er op zitten. Duidelijk is dat het reizen per vliegtuig veel meer impact heeft op de reiziger dan welke andere manier van reizen dan ook.

Professionele hulp

Je kan professionele hulp inroepen. Het ligt denk ik aan de mate waarin je vliegangst hebt of je daartoe overgaat. Als je wil overgaan tot het inschakelen van professionele hulp kun je het beste eerst op internet zoeken naar de degenen die zich hiermee bezighouden en kijken welke methoden zij gebruiken. Uiteraard spelen de kosten ook een rol bij de keuze. Je kunt ook vast een paar pilletjes, waar je rustiger van wordt, halen bij de huisarts. Het gevaar bij die pilletjes is altijd dat als ze goed werken je geneigd bent ze ook in andere spannende situaties te gaan gebruiken. Sites waar je meer over vliegangst te weten kunt komen en/of je een programma kunt volgen om er af te komen zijn o.a.:
  • www.fobiespreekuur.nl
  • www.valk.org
  • www.turbulentie.nl
  • www.coachteam.com

Is goedkoop “duurkoop

Ze zeggen wel dat het aanbieden van goedkope vluchten ten koste van het onderhoud van de vliegtuigen moet gaan. Het “goedkope” moet toch ergens vandaan komen. Maar de crew vliegt ook mee en je mag verwachten dat de crew ook aan z’n eigen veiligheid denkt en toch wel aan de alarmbel zal trekken als ze denken dat het onderhoud aan het vliegtuig niet zorgvuldig is gedaan. Vaak echter is een ongeval met een vliegtuig te wijten aan een communicatiefout tussen bemanning en verkeersleiding of een verkeerde inschatting van de piloot. Menselijk falen dus. Ik heb wel eens gehoord dat een redelijk beschonken piloot aan de vlucht wilde beginnen. Ik moet er niet aan denken. Als Nederlander zou je het liefst met de KLM vliegen, daar heb je vertrouwen in. Maar als het zoveel scheelt, boek je uiteindelijk toch weer gewoon bij een ander. Daar ben je dan ook weer Nederlander voor.

Hoe mijn vliegangst minder werd

Op mijn herhaaldelijk aangeven dat ik toch wel bang ben om te vliegen zei Linh: Als het je tijd is ga je toch wel. Geniet van het leven. Ze heeft helemaal gelijk. Waarom zou mijn vliegtuig van die tienduizenden vliegtuigbewegingen degene zijn die op het journaal moet komen. En u weet, een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest. Niet meer piekeren, gewoon genieten.

© 2010 - 2017 Boxzoo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vliegangst, vergeet het"

Infoteur: Boxzoo
Gepubliceerd: 23-06-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!