InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Londen: vliegen (vliegvelden/ luchtvaartmaatschappijen)

Londen: vliegen (vliegvelden/ luchtvaartmaatschappijen)

Londen: vliegen (vliegvelden/ luchtvaartmaatschappijen) Met meer dan vijf vlieghavens is Londen bij uitstek internationaal ingericht. De vijf grootste vliegvelden zijn de luchthavens van Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton en London City. Daarnaast kent Londen nog acht kleinere vlieghavens, zoals London Biggin Hill en London Southend. Met welke luchtvaartmaatschappijen kan men vliegen naar één van deze vijf luchthavens? Dit is de vraag die hier beantwoord wordt.

Heathrow (LHR)

London Heathrow Airport is de grootste en drukste vlieghaven van heel Groot-Brittannië. Op wereldschaal is het het derde drukste vliegveld op basis van passagiersvervoer. De luchthaven is gelegen in het westen van Londen, 24 kilometer van Centraal Londen. De luchthaven kent sinds 2008 vijf terminals. Per jaar kent de luchthaven rond de 67 miljoen passagiers. De luchthaven wordt gebruikt door meer dan negentig luchtvaartmaatschappijen, waaronder US Airways en Royal Jordanian.

Van Amsterdam vliegen BMI, British Airways en KLM. Het is ook mogelijk om te vliegen vanuit Brussel met BMI en British Airways. Een laatste optie is vliegen vanuit Duitsland, Düsseldorf en Hamburg, met British Airways.

De luchthaven kwam de afgelopen twee jaar veelvuldig in het nieuws door de vele grote protesten die er werden gehouden bij de luchthaven. In 2007 werd er geprotesteerd tegen de vergroting van de luchthaven. Volgens de activisten wordt de milieuvervuiling erdoor groter. In 2008 werd er geprotesteerd tegen de aanleg van een derde landingsbaan (runway).

VanafVliegmaatschappij
AmsterdamBMI, British Airways en KLM
BrusselBMI en British Airways
DüsseldorfBritish Airways
HamburgBritish Airways

Gatwick (LGW)

Gatwick Airport bestaat sinds 1958. In zijn vijftigjarige geschiedenis wist de luchthaven te groeien tot de tweede grootste luchthaven van Groot-Brittanië. Gatwick is gelegen in West Sussex, ongeveer 48 kilometer van Londen. Gatwick heeft twee terminals, North en South.

De luchthaven ligt bij de snelweg, de M23. Vlak dichtbij ligt de M25, de snelweg naar Londen. Naast de South Terminal ligt de Gatwick Airport railway station. Vanaf hier kan men de Gatwick Express pakken naar London Victoria. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van andere netwerkbedrijven zoals First Capital Connect en CrossCountry. Het treinstation biedt de passagier een groot aanbod aan bestemmingen. Het is mogelijk om de trein naar Luton Airport te nemen en de bus naar Heathrow.

De reiziger krijgt verschillende mogelijkheden om naar Londen te gaan. Vanaf de luchthaven vliegen Easyjet en British Airways naar Amsterdam. Vanuit Brussel kan men het vliegtuig van Brussels Airlines nemen. Een derde mogelijkheid biedt Ghana International Airlines, vanuit Düsseldorf vliegen naar Londen. De Ierse vliegtuigmaatschappij Aer Lingus biedt tegen hele lage prijzen vluchten aan vanaf Eindhoven.

VanafVliegmaatschappij
AmsterdamEasyjet en British Airways
BrusselBrussels Airlines
EindhovenAer Lingus
DüsseldorfGhana International Airlines

Stansted (LST)

London Stansted Airport is de derde drukste vlieghaven na Heathrow en Gatwick. De vlieghaven ligt gelegen in Essex, 50 kilometer van Londen. Tussen het vliegveld en Londen ligt een treintraject: Stansted Express. Met de trein is men binnen drie kwartier in Londen: London Liverpool Street of Tottenham Hale.

Stansted is de thuishaven van vele low budget airlines. Stansted is dan ook bij uitstek geschikt om goedkoop te vliegen. Vanuit Nederland vliegt Ryanair van Eindhoven naar Stansted. Kiest men voor Amsterdam dan vliegt men met de wat duurdere Easyjet. Een derde mogelijkheid biedt Air Berlin. Vanuit Duitsland kan men vanaf verschillende vliegvelden naar Londen Stansted vliegen. Het dichtbij zijnde zijn Düsseldorf, Hamburg en Münster.

Het interessante aan Luchthaven Stansted is zijn geschiedenis. Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd de luchthaven gebruikt door de Engelse luchtmacht (Royal Air Force). Pas in de jaren zestig werd de luchthaven commercieel geëxploiteerd. Het diende als een mogelijkheid op de duurdere vlieghavens van Heathrow en Gatwick. In 1988 werd de luchthaven onder handen genomen door gerenommeerde architect Sir Norman Foster. Luchthaven Stansted kan hoogstens 25 miljoen passagiers per jaar doorvoeren. Er zijn plannen om de luchthaven uit te bouwen, nu de groei van het aantal passagiers stijgt.

VanafVliegmaatschappij
AmsterdamEasyjet
EindhovenRyanair
HamburgAir Berlin
DüsseldorfAir Berlin
MünsterAir Berlin

Luton (LUT)

London Luton Airport is gelegen in de stad Luton. Net als de luchthaven Standsted is Luton Airport vijftig kilometer verwijderd van Londen. De vlieghaven ligt gelegen aan de snelweg M1 motorway. Het is ook mogelijk om de trein te nemen naar Londen. Vlakbij de luchthaven is een station gebouwd, de Luton Airport Parkway railway station. Het station ligt iets meer dan anderhalf kilometer van de luchthaven. Tussen het station en de luchthaven rijdt een shuttle bus. Vanaf het station kan men de trein pakken naar verschillende bestemmingen, waaronder naar Londen St. Pancras. Binnen 40 minuten staat men in Londen. Naast de mogelijk van de trein is het ook mogelijk om de bus naar Londen te pakken: Green Line Coaches en easyBus. De busreis duurt iets meer dan een uur. Naar Luton vliegen verscheidene luchtvaartmaatschappijen, waaronder Easyjet (vanaf Amsterdam) en Transavia (vanaf Rotterdam).

Luton Airport is bekend om de gelijknamige tv-serie Luton Airport: een serie over de gang van zaken op de luchthaven Luton. Luton Airport stamt van het jaar 1938. Gedurende de Tweede Wereldoorlog diende de luchthaven evenals de Luchthaven Stansted als een basis voor de Royal Air Force. Pas in 1990, vijf jaar na de renovatie van de luchthaven, kreeg de luchthaven de naam London Luton Airport. In 1998 werd de terminal gebouwd voor maar liefst veertig miljoen pond. Het ontwerp is eveneens afkomstig van Foster en Partners (Sir Norman Foster). De nieuwe terminal werd geopend door de Engelse Koningin en haar man, Queen Elizabeth II en Prince Phillip. Jaarlijks groeit het aantal passagiers. In 1997 lag het aantal rond de 3,2 miljoen. In 2007 is het aantal passagiers gegroeid naar de 9,9 miljoen. Er zijn plannen om de luchthaven een extra terminal te geven.

VanafVliegmaatschappij
AmsterdamEasyjet
RotterdamTransavia

London City (LCY)

De London City Airport ligt gelegen in het oosten van Londen. Daarmee is de luchthaven van alle andere vier vliegvelden het dichts bij het centrum van Londen. Pal achter de luchthaven ligt de bekende rivier de Thames. De luchthaven heeft één shortrun landingsbaan. Er zijn plannen om de luchthaven een capaciteit te geven van acht miljoen passagiers per jaar. De planning dient voltooid te zijn voor 2030 en dient de luchthaven een tweede landingsbaan te geven.

Grote luchtvaartmaatschappijen als KLM en British Airways maken gebruik van de luchthaven. Vanuit Amsterdam kan men vliegen met BA CityFlyer (van British Airways). Vanaf 5 januari 2009 is het mogelijk om met de CityJet (van Air France) te vliegen. Sinds 4 januari 2009 is de Cityhopper van KLM gestopt met zijn vluchten tussen Amsterdam en London City Airport. Vanuit Eindhoven kan men vliegen met ScotAirways (van Air France). Lufthansa biedt de mogelijkheid om vanuit Dusseldorf te vliegen met de Contact Air. VLM Airlines stopt per 4 januari 2009 met zijn vluchten van Amsterdam naar London City Airport, maar opent de mogelijk om vanaf 12 januari te vliegen vanaf Eindhoven. Een tweede mogelijkheid is het vliegen vanaf Rotterdam met VLM Airlines. Een laatste mogelijkheid is om te vliegen vanuit België, Brussels en Antwerpen, met VLM Airlines.

Aan de luchthaven is de London City Airport DLR (Docklands Light Railway) station gebouwd. Men kan de trein pakken. Verschillende stations maken het mogelijk om over te stappen op de Londense metro. Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van de bus.
VanafVliegmaatschappij
AmsterdamCityFlyer (British Airways) en CityJet (Air France)
EindhovenScotAirways (Air France) en VLM Airlines (vliegt voor CityJet)
DüsseldorfContact Air (Lufthansa)
RotterdamVLM Airlines
BrusselVLM Airlines
AntwerpenVLM Airlines

Goedkoop naar Londen ?

Voor een vergelijking van prijzen voor het vliegen, zie het artikel: goedkoop vliegen naar Londen?
© 2009 - 2014 Servanda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
London Stansted luchthavenLondon Stansted luchthavenLondon Stansted is de derdegrootste luchthaven van Londen, en vele lowfare-airlines vliegen naar Stansted. Daarom is dez…
Goedkoop vliegen naar LondonVoordelige vluchten op London! Ze zijn er genoeg, maar waar? Europa raakt steeds dichter bespikkeld met regionale vliegv…
Goedkoop vliegen naar Londen?Goedkoop vliegen naar Londen?Een weekend Londen, maar met wie zou je het goedkoopst kunnen vliegen? In dit artikel worden 9 luchtvaartmaatschappijen…
Goedkoop vliegen met easyJet SwitzerlandGoedkoop vliegen met easyJet SwitzerlandEasyjet is vaak een van de eerste maatschappij die bij mensen opkomt als het gaat om goedkoop vliegen. Easyjet is echter…
Via Rotterdam naar Londen vliegen met TransaviaVanaf maandag 27 Oktober 2008 start Transavia met vluchten vanaf Rotterdam Airport naar London Luton, ten noordwesten va…
Bronnen en referenties
  • http://www.myguidebritain.com/blog/wp-content/uploads/2008/02/london-city-airport.jpg
  • http://www.burksgreen.com/images/luton-01.jpg
  • http://images.encarta.msn.com/xrefmedia/sharemed/targets/images/pho/t641/T641078A.jpg
  • http://www.visuallineup.com/images/gatwick1.jpg
  • http://www.flightline.co.uk/travelnews/wp-content/uploads/2008/07/49851267bossep05014.jpg

Reageer op het artikel "Londen: vliegen (vliegvelden/ luchtvaartmaatschappijen)"

Infoteur: Servanda
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!