InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen naar Eilat - Israël

Goedkoop vliegen naar Eilat - Israël

Germania is momenteel de enige low budget vliegmaatschappij die goedkope vluchten uitvoert op Eilat. Gelukkig heeft Eilat een paar buursteden die ook met goedkope vliegtickets te bereiken zijn. Een overzicht.

Eilat

Eilat groeide in de laatste decennia uit tot een geliefde badplaats waar zowel zonaanbidders als duikers volop aan hun trekken komen. Daarnaast heeft Eilat ook een lange geschiedenis, daarvan getuigd onder anderen de Bijbel. Het was hier dat koning Salomo, zo´n drieduizend jaar geleden, de koningin van Sheba zou hebben ontvangen. In de Romeinse en Byzantijnse tijd was Eilat een belangrijke plaats ter verdediging van de zuidgrens van de betreffende rijken, en tijdens de Middeleeuwen was de stad een veel bezochte halteplaats voor moslims op doorreis naar Mekka. Het hedendaagse Eilat heeft zich toegelegd op het toerisme, en om de economie een extra stimulans te geven heeft Eilat de status van vrijhandelszone gekregen; er hoeven geen BTW en accijnzen te worden betaald. Daarmee is het de goedkoopste plaats in Israël.

De vliegvelden van Eilat

Eilat heeft 2 vliegvelden; het kleine in de stad gelegen Eilat Airport (ETH) wat bijna uitsluitend voor binnenlandse vluchten wordt gebruikt, en het ongeveer 45 kilometer buiten de stad gelegen Ovda International Airport (VDA) wat dient als internationale luchthaven. Stel je overigens niet teveel voor van Ovda Airport, het is een militair vliegveld met minimale faciliteiten. In 2010 moet een nieuw vliegveld worden geopend, Timna International Airport. Deze luchthaven moet beide bestaande vliegvelden gaan vervangen.

Mogelijkheden om goedkoop naar Eilat te vliegen

Eilat International Airport bied biedt de budget reiziger weinig goedkope aanvliegmogelijkheden, maar Eilats buren bieden meer mogelijkheden. Lees even mee. Op de plaats van Eilat is Israël slechts 7 kilometer breed, het ligt letterlijk ingeklemd tussen 2 landen; Egypte en Jordanië. Buurstad in Egypte is Taba; net over de Jordaanse grens ligt Aqaba. In dit grensgebied is de laatste jaren een mooi stukje onderlinge toenadering in praktijk gebracht; Egypte, Israël en Jordanië staan reizigers toe om 14 dagen zonder visum heen en weer te reizen, hetgeen over de weg kan en per boot. Aangezien Taba, Eilat en Aqaba elk hun eigen vliegvelden hebben is het verstandig om ook de goedkope vluchten op de buursteden te onderzoeken en zo je mogelijkheden op goedkope vluchten aanzienlijk te vergroten. Over dat laatste onderwerp vind je meer informatie de artikelen Goedkoop vliegen naar Taba, en Goedkoop vliegen naar Aqaba. En dan is er nóg een mogelijkheid om voordeling in Eilat te komen; met een budget vliegticket naar het 3 uur verderop gelegen Egyptische Sharm el-Sheikh. De routes naar deze plaats zijn beschreven in Goedkoop vliegen naar Sharm el Sheikh.

Paspoorten en stempels

Check voor de zekerheid altijd of zich geen wijzigingen in de grensformaliteiten hebben voorgedaan. Er wonen veel ´heethoofden´ in het Midden Oosten, en bij internationale spanningen bewaart men niet altijd de kalmte, hetgeen gevolgen kan hebben voor het oversteken van grenzen. Een punt van aandacht is ook het volgende; als je van plan bent om door te reizen naar andere Arabische landen vraag dan aan de grensbeambten om de stempels die je krijgt bij het binnengaan en verlaten van Israël op losse velletjes papier te zetten. Aan die verzoeken wordt gehoor gegeven. Met Israëlische stempels in je paspoort kun je van alle Arabische landen alleen Egypte en Jordanië in.

Goedkoopste vluchten naar Eilat Ovda (VDA)

Vanaf
  • Düsseldorf (DUS) met: Germania.aero

Transport vanaf Eilat Ovda Airport

Vanaf het 45 kilometer buiten Eilat gelegen vliegveld rijdt een shuttle-bus naar de stad en de belangrijkste hotels. Het openbare vervoer in Israël is goed geregeld; alle plaatsen zijn verbonden met snelle comfortabele niet te dure busverbindingen, veelal verzorgd door Egged, de grootste busmaatschappij ter wereld.

Veel reisplezier !

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen naar Eilat - Israël"

Infoteur: Coconut
Laatste update: 09-12-2011
Gepubliceerd: 20-10-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Rode Zee
Schrijf mee!