InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen naar Willemstad - Curacao

Goedkoop vliegen naar Willemstad - Curacao

Curaçao is een interessante reisbestemming, niet alleen vanwege zijn heerlijke mengeling van Westers en Caribisch leven, zijn zomerse temperaturen en vriendelijke bevolking; maar ook als een van de goedkoopste aanvliegpunten naar Midden en Zuid Amerika. Vanaf Curaçao vertrekken vliegtuigen naar vele bestemmingen in de Cariben en Zuid Amerika.

Willemstad - Curaçao

Nadat de Spanjaarden Curaçao als ´isla inutile´ (nutteloos eiland) bestempelden en zich er vrij gemakkelijk door de Nederlanders af lieten jagen veranderden ze toch weer van mening. Geïnspireerd door de successen van de West-Indische Compagnie (WIC), besloten ze om Curaçao terug te veroveren met een grootscheepse actie. Deze zou beslist succesvol zijn geweest als de machtige Spaanse oorlogsvloot niet was afdreven door het slechte weer. De Spanjaarden lieten het bij deze ene poging, Curaçao was kennelijk niet voor hen voorbestemd. Niemand zal nu nog spreken van ´nutteloos eiland´; Europeanen en Amerikanen komen er graag op vakantie en heel wat Nederlanders hebben zich er met veel genoegen definitief gevestigd. Curaçao ligt als een van de weinige Caribische eilanden ook buiten de gevreesde ´hurricane belt´, een aardige bijkomstigheid.

Goedkope vluchten naar Willemstad - Curaçao

Zij die een rondreis door Zuid Amerika aan het plannen zijn doen er beslist goed aan om de prijzen van vliegtickets naar Curaçao te vergelijken met die naar bestemmingen aan het vaste land; je vindt grote verschillen, en dan te bedenken dat Venezuela en Colombia heel dichtbij liggen en gemakkelijk te bereiken zijn met een keur aan vliegmaatschappijen. Arkefly verkoopt alleen pakketten; die zijn soms goedkoper dan de voordeligste vliegtickets zonder hotel die je vinden kunt. Ook deze tickets kun je gebruiken als je van plan bent om maanden te gaan reizen; daarover gaat het artikel Goedkoop vliegen, en nog goedkoper vliegen.

Het vliegveld van Willemstad - Curaçao

Hato Airport (CUR) is de luchthaven van Curaçao, genoemd naar de buurt Hato. Het vliegveld ligt 12 kilometer van Willemstad. Dichtbij de luchthaven liggen de grotten van Hato, een van de bezienswaardigheden van het eiland. Hato Airport is een interessante overstapplaats; vanaf hier vertrekken vliegtuigen naar, Aruba, Bonaire, St. Maarten, de Verenigde Staten, Colombia, Venezuela, Suriname, Brazilie, Ecuador, Peru, Panama, Trinidat & Tobago, Jamaica en de Dominicaanse Republiek. Het transport vindt plaats met zowel grote als kleine, niet in online boekingssystemen te vinden vliegmaatschappijen als Dutch Antilles Express (DAE), Aires; Avior Airlines, Caribair, Divi Divi Air, E-liner Airways, Icaro Air, Liat, Tiara Air, Viva Air Dominicana en Aero Postal. Hato heeft ook nog een aardig record in handen; het heeft van alle vliegvelden in het hele Caribische gebied de langste landingsbaan.

Goedkoopste vluchten naar Willemstad - Curaçao

Vanaf
  • Amsterdam (AMS) met: Martinair - ArkeFly

Transport vanaf Hato Airport

Vanaf het vliegveld rijdt een bus naar Willemstad, maar stel je daar niet te veel van voor, want bussen op Curaçao rijden hun rondjes in een geheel eigen tempo. Geen enkele bus van het zeer matige openbaar vervoer rijdt frequent of volgens een vastgesteld tijdschema. De meeste reizigers worden van het vliegveld afgehaald door het hotel of resort waar ze geboekt hebben, of huren een auto op het vliegveld. Zo is dus ook weinig eer te behalen voor het openbaar vervoer. Wat wel goed werkt op Curaçao is liften. Het kan je zelfs gebeuren dat je spontaan een lift aangeboden krijgt als je staat te wachten op de bus; de eilandbewoners zijn nu eenmaal bijzonder vriendelijk en hulpvaardig. Er zijn 2 soorten openbaar vervoer op het eiland; grote bussen die ´konvoi´ worden genoemd, en kleine minibusjes die te herkennen zijn aan aan het woord BUS op hun nummerplaat. Zoals opgemerkt gaan veel toeristen direct bij aankomst naar een van de vele autoverhuurbedrijven op het vliegveld. En aangezien je slechts bij een paar van die bedrijven vooraf online kunt reserveren staan er bij aankomst van een vliegtuig lange rijden voor de loketten van de betreffende verhuurbedrijven. Het kan zomaar 2 uur duren voordat je je auto hebt. Tegelijkertijd staat er niemand te wachten bij de andere verhuurbedrijven. Conclusie; als het geen hoogseizoen is reserveer dan geen auto en ga naar een rustige verhuurbalie; er zijn bijna altijd voldoende auto´s te huur. Het vervoer van en naar andere eilanden en Venezuela gaat bijna uitsluitend per vliegtuig. Af en toe probeert een veerdienst het, maar tot nu toe heeft geen van allen het lang volgehouden.

Veel reisplezier!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen naar Willemstad - Curacao"

Infoteur: Coconut
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!