InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen naar Havana - Cuba

Goedkoop vliegen naar Havana - Cuba

Het is nog een hele klus om de goedkoopste vluchten naar Havana uit het aanbod te vissen. Bij je zoektocht hoef je je evenwel niet te beperken tot het vliegveld van Havana alleen. Een overzicht van de mogelijkheden om goedkoop naar Havana te vliegen en de Cubaanse grappen en grollen waarmee je rekening dient te houden.

Havana

Havana ofwel San Cristóbal de La Habana, de hoofdstad van Cuba, is in 1515 gesticht door de Spanjaard Diego Velázquez de Cuéllar. Men was kennelijk niet tevreden omtrent de locatie want na 4 jaar werd alles wat draagbaar was opgepakt en verplaatst naar de plek waas Havana nu ligt. Daar ontwikkelde Havana zich tot een van de belangrijkste havens van waar onder andere het geroofde goud naar Spanje werd vervoerd. Niet verwonderlijk dat veel kapers belangstelling hadden in de stad. Een van hen was de fameuze piraat ´Sir´ Francis Drake. Terwijl hij in 1586 wachtte op zijn kans om Havana binnen te vallen en te plunderen hield zijn bemanning zich met hele andere zaken bezig; ze mixten drank. Dat pakte goed uit, de cocktail ´Mojito´ (rum, lime, suiker en mint) die ze uitvonden is inmiddels over de hele wereld bekend. De aanval op Havana kwam er niet van, tot hun grote verbazing en opluchting zagen de inwoners van Havana de gevreesde piraat onverricht ter zaken vertrekken. Tot op heden heeft geen enkele historicus de aftocht van Francis Drake weten te verklaren. Bang zal hij niet geweest zijn, dronken waarschijnlijk wel; van de mojito. De piratencocktail was ook de favoriete drank van een van Havana´s beroemdste inwoners; schrijver Ernest Hemingway. Een andere beroemdheid Beatle John Lennon, heeft hier een standbeeld gekregen; Fidel en Raul Castro hebben waarschijnlijk heel wat meegebruld op de Beatle-song ´Back in the USSR´.

Cuba en geld

Voor zover je pinpassen, American Express creditards en travellercheques al klaar liggen; haal ze maar weer uit je bagage, je hebt er niks aan in Cuba. De reden is simpel; er zijn geen pinautomaten, en als je machines tegenkomt die op onze flappentap lijken krijg je er geen geld uitgetoverd. Hoe betaal je dan wel in Cuba? Het antwoord; neem Euro´s mee in niet te grote biljetten en ruil die bij aankomst op het vliegveld om voor CUC´s wat staat voor Cuban Peso Convertible, in de volksmond Chavitas genoemd. Dat is een soort toeristengeld. Cubanen nemen ze graag van je aan want met deze CUC´s kunnen ze luxe goederen aanschaffen. Zelf verdienen ze gewone Peso´s waarmee ze geen luxe kunnen kopen, als dat laatste al mogelijk zou zijn van een karige salaris van een euro of 10 per maand. Creditcards zijn ook handig, maar dan alleen die van Visa-, Euro- en Mastercard; Amerikaanse kaarten zijn, zoals gezegd, waardeloos, de Castro´s en de Verenigde Staten houden niet van. Met niet Amerikaanse creditcards kun je auto´s huren, hotels betalen en nog zo wat; er worden zelfs kasvoorschotten op uitbetaald. De in rekening gebrachte commissie is wel torenhoog; minimaal 11%

Het vliegveld van Havana (HAV)

Jose Marti Airport (HAV) ligt 15 kilometer buiten de stad. Het vliegveld is genoemd naar verzetsheld, schrijver en dichter José Julián Martí y Pérez (1853 – 1895), de belangrijkste Cubaanse held na Fidel Castro. Een van de gedichten uit zijn bundel ´Versos Sencillos´ is in de vorm van de song ´Guantanamera´ wereldberoemd geworden.

Goedkope vluchten naar Havana

In veel gevallen zal Martinair de goedkoopste directe vluchten op Havana hebben, maar check om zeker te zijn verschillende online boekingsmachines. In de vliegwereld verandert alles in hoog tempo. Er vliegen (nog) geen low budget maatschappijen naar Havana, maar wel naar het 100 kilometer verderop gelegen vliegveld van Varadero. Daarover heb ik het artikel Goedkoop vliegen naar Varadero geschreven. Viazul onderhoudt goede en snelle busdiensten tussen Varadero en Havana.

Goedkope vluchten naar Havana Airport (VRA)

Vanaf
  • Amsterdam (AMS) met: Martinair

Transport vanaf Havana Airport

Echt openbaar vervoer is er niet op het vliegveld van Havana, dat wil zeggen; de luchthaven is niet aangesloten op het busnet van de stad en er is ook geen railverbinding. Dat wil niet zeggen dat je onthand bent. Je zult veel door-to-door minibusjes op het vliegveld tegenkomen; de ervaring is dat die busjes te delen zijn met andere reizigers, zo druk je de prijs. De taxi´s hebben meters die verplicht gebruikt moeten worden. De ´die-hart budgetears´ kunnen een poging wagen om van het vliegveld naar de openbare weg te lopen en daar vormen van passerend openbaar vervoer aan te houden.

Veel reisplezier!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen naar Havana - Cuba"

Infoteur: Coconut
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Caribisch Gebied
Schrijf mee!