InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen naar Varadero - Cuba

Goedkoop vliegen naar Varadero - Cuba

Air Berlin, ThomasCook, Jetairfly, Martinair en Arkefly verkopen goedkope vluchten naar Varadero, de bekendste badplaats van Cuba. Sla deze low budget vliegmaatschappijen niet over bij je zoektocht naar de goedkoopste tickets.

Varadero

Varadero, ook wel Playa Azul genaamd, is de oudste badplaats van Cuba. De eerste toeristen kwamen hier al in 1870, maar er kwam pas echt schot in het bestaan van Varadero toen de Amerikaanse miljonaire Irenee du Pont Nemours hier in de jaren 30 begon flink begon te bouwen. Twee decennia later was Varadero de ´place to be´ voor decadente vakantiegangers. Maffiabaas Al Capone kwam er graag. Met de komst van Fidel Castro was dat feest in een klap afgelopen; alles werd onteigend, Varadero viel stil. Met het wegvallen van de Sovjet Unie in de negentiger jaren was Cuba zijn suikeroom kwijt. Om aan de hoognodige buitenlandse deviezen te komen ging men zich richten op het toerisme, hetgeen Varadero met zij lange witte stranden weer terugbracht in de belangstelling.

Cuba en geld

Wie ooit in het voormalige Oostblok is geweest weet dat men daar anders omgaat met geld; in Cuba dus ook. Allereerst; vergeet pinnen. De reden is simpel; er zijn geen pinautomaten, en als je machines tegenkomt die op pinautomaten lijken, krijg je er geen geld uitgetoverd. Vergeet ook alles waar ´American Express´ op staat (cheques, creditcards), ze werken niet; de Castro´s en de Verenigde Staten houden niet van elkaar. Hoe betaal je dan wel in Cuba? Het antwoord; neem Euro´s mee in niet te grote biljetten en ruil die bij aankomst op het vliegveld om voor CUC´s wat staat voor Cuban Peso Convertible, in de volksmond Chavitas genoemd. Dat is een soort toeristengeld. Cubanen nemen ze graag van je aan want met deze CUC´s kunnen ze luxe goederen aanschaffen. Zelf verdienen ze gewone Peso´s waarmee ze geen luxe kunnen kopen, als dat laatste al mogelijk zou zijn van een karige salaris van een euro of 10 per maand. Creditcards zijn ook handig, maar dan alleen die van Visa-, Euro- en Mastercard (Amerikaanse kaarten zijn, zoals gezegd, waardeloos). Met creditcards kun je auto´s huren, hotels betalen en nog zo wat; er worden zelfs kasvoorschotten op uitbetaald. De in rekening gebrachte commissie is wel torenhoog; 11% of meer.

Het vliegveld van Varadero (VRA)

Juan Gualberto Gomez Airport (VRA), de luchthaven van Varadero ligt 11 kilometer buiten Varadero, 13 kilometer van Matanzas en 100 kilometer van hoofdstad Havana.

Goedkope vluchten naar Varadero Airport (VRA)

Vanaf
  • Amsterdam (AMS) met: ArkeFly - Martinair
  • Brussel Intl. (BRU) met: ThomasCook (Belgium) - Jetairfly
  • Düsseldorf (DUS) met: Air Berlin/dba/NIKI/LTU

Transport vanaf Varadero Airport

Een van de weinige goedkope zaken in Cuba is het openbaar vervoer. Buiten het vliegveld vind je een bussen met verschillende bestemmingen. vergeet niet vooraf je geld in te wisselen voor CUC´s.

Veel reisplezier!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen naar Varadero - Cuba"

Infoteur: Coconut
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Caribisch Gebied
Schrijf mee!