InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > De Boeing 737-800 Next Generation

De Boeing 737-800 Next Generation

De Boeing 737-800 is een van de meest gebruikte vliegtuigen ter wereld. Maar hoe werkt dit vliegtuig, en hoe hoog en snel vliegen we eigenlijk. Wie heeft het zich niet afgevraagd in een vliegtuig. In dit artikel lees je alles over de Boeing 737-800 waardoor je je vrienden en familie kan aftroeven met leuke weetjes.

De geschiedenis van de Boeing 737-800

Boeing begon in 1964 met het ontwerpen van de allereerste 737. De eerste 737 was bedoeld voor de Duitse maatschappij Lufthansa en kon aanvankelijk maar tussen de 60 en 80 passagiers vervoeren. Maar dit aantal werd later, omdat Lufthansa het te weinig zitplaatsen vond, verhoogd naar 100 plaatsen en de 737-100 was geboren. Al snel bleek het een populair toestel te zijn en werden er andere varianten op de markt gebracht (737-200/300/400/500). In 1998 werd begonnen met de Boeing 737 Next Generation. Het grootste verschil met de voorgaande modellen, ook wel de "classic" genoemd, is dat de 737 Next Generation een nieuw vleugelontwerp kreeg. De Boeing 737 Next Generation kwam in verschillende varianten zoals de 737-600/700/800/900/900ER. ER staat voor Extend Range oftewel dit type kan een langere afstand afleggen dan de andere 737's.

Het verschil tussen deze verschillende varianten zit voornamelijk in het aantal passagiers dat het type kan vervoeren. De Boeing 737-800 kan tussen de 150 en 189 passagiers vervoeren. De allereerste maatschappij die met de Boeing 737-800 vloog is de Duitse maatschappij Hapag-Lloyd Flug dat tegenwoordig TuiFly heet. Anno 2015 vliegen er ongeveer 3400 rond en zijn er nog eens 1300 besteld.

Welke maatschappijen vliegen voornamelijk met de Boeing 737-800

Zoals eerder genoemd vliegen veel luchtvaartmaatschappijen met de Boeing 737-800 omdat dit vliegtuig op veel vliegvelden kan landen. Wat ook nog eens een voordeel is aan dit type vliegtuig is dat het zuiniger vliegt dan de meeste andere toestellen. Maatschappijen die onder andere met die toestel vliegen zijn de volgende:
  • Transavia.com
  • Ryanair
  • Sunexpress
  • KLM
  • Turkish Airlines
  • American Airlines
  • Corendon

Wat zijn de specificaties van de 737-800

Zoals eerder genoemd kan de 737-800 tussen de 150 en de 189 passagiers vervoeren, dit hangt af van de samenstelling van de cabine. Dit toestel is 39.5 meter lang, heeft een spanwijdte van 35,7 meter en is 12,5 meter hoog. Deze afmetingen zijn geschikt voor bijna alle vliegvelden en dat zorgt ervoor dat hij door vele maatschappijen wordt gebruikt en erg populair is. De Boeing 737-800 heeft een maximum startgewicht van 79000KG en een maximaal landingsgewicht van 66300KG. Wanneer het toestel met een maximaal startgewicht wil vertrekken heeft hij ongeveer 2400m baan nodig om op te stijgen.

Bij de meeste 737-800 toestellen zitten winglets op de vleugel, dit zijn de omhoog staande punten aan het uiteinde van de vleugel, deze zorgen voor minder weerstand en dus een zuiniger vliegtuig. Wanneer je naar de motoren van de 737-300 tot en met de 737-900 kijkt zal je zien dat deze aan de onderkant een beetje zijn afgevlakt. Dit heeft te maken met de ruimte tussen de motor en het asfalt, deze is maar 48 centimeter. De kruissnelheid ligt rond de 440 knopen dat is ongeveer 828km/h. Tijdens de kruisvlucht wordt dit vaak uitgedrukt in een mach getal. Deze zal met 440 knopen rond de 0.785 liggen. De maximale snelheid is mach 0.82 en 475 knopen.

De maximale hoogte waarop het toestel kan vliegen is 41000 voet dat is 12500 meter. Tijdens de meeste vluchten wordt de 41000 voet niet gehaald, dit komt door het gewicht van het toestel. Het gewicht hangt af van het aantal passagiers, koffers/vracht en de hoeveelheid brandstof aan boord maar ook van de apparatuur die in het vliegtuig is ingebouwd, bijvoorbeeld een oven. Wanneer de piloten besluiten om naar een hoogte te klimmen welke te hoog is voor het toestel met het gewicht op dat moment, dan zal het vliegtuig dit niet aankunnen wat erin resulteert dat het vliegtuig geen draagkracht meer zal genereren en simpelweg uit de lucht valt. Gelukkig bevat de Boeing 737-800 over goede systemen welke nauwkeurig aangeven tot welke hoogte het vliegtuig kan vliegen. Als passagier zijnde hoef je je dus nooit zorgen te maken dat deze maximale hoogte wordt overschreden.

De opvolger

De opvolger van de 737-800 is in 2011 bekend gemaakt door Boeing. Het wordt de 737MAX7/8/9 en zal naar verwachting zijn eerste testvlucht in 2016 gaan maken. Inmiddels is het al gebleken dat ook de nieuwe Boeing 737's een succes gaan worden want er zijn er al meer dan 2000 besteld. De 737MAX zal ruimte kunnen bieden aan ongeveer 200 passagiers en is tot 20% zuiniger dan zijn voorgangers. Ook kan de 737MAX tussen de 750 - 1000 kilometer verder vliegen dan de huidige 737 Next Generation en verbruikt 8% minder brandstof per stoel. Het interieur en exterieur zullen een metamorfose ondergaan; zo wordt het interieur ruimer door de nieuwe bagagebakken en buiten zullen nieuwe winglets en ook de gekartelde rand rond de motoren om het geluid te verminderen zichtbaar zijn. Verder zal er veel technologie gebruikt gaan worden vanuit de Boeing 787 Dreamliner. Dit is een nieuw type toestel van Boeing die sinds 2007 wordt geproduceerd.

Hoe worden piloten opgeleid om de Boeing 737-800 te mogen vliegen

Uiteraard moet iedere piloot een vliegopleiding hebben voltooid en je moet beschikken over een CPL (Commercial Pilot License). Maar wanneer piloten op een Boeing 737 of een ander commercieel vliegtuig willen vliegen moeten zij een speciale type cursus doen. Deze cursus is een training voor piloten om dit type toestel volledig te leren kennen en er mee te kunnen vliegen. Het bestaat uit een deel theorie met een examen en daarna vele uren simulator waarbij alle soorten noodgevallen worden gesimuleerd.

Pas wanneer de piloten het toestel volledig beheersen en het examen gehaald hebben mogen zij met passagiers gaan vliegen. Dit gebeurt onder leiding van een trainings captain; dit is een gezagvoerder die bevoegd is training te mogen geven, plus een extra piloot om alles in de gaten te houden. Na ongeveer 10 vluchten (afhankelijk per luchtvaartmaatschappij) gaat deze extra piloot niet meer mee en wordt de training voortgezet en uiteindelijk afgerond met een zogenaamde linecheck waarbij de nieuwe piloot een soort examen moet doen.

Tijdens de carrière van een piloot worden zij om de 6 maanden gecheckt in de simulator. Deze checks zitten vol met ongebruikelijke situaties en moeten met succes worden voltooid. Wanneer een piloot zakt voor zijn of haar examen, mag er bij sommige maatschappijen een herkansing worden gedaan. Wanneer dit niet met succes wordt voltooid zal een ontslag het gevolg zijn.
© 2015 - 2017 Abak, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boeing 787, kenmerken en voordelenBoeing 787, kenmerken en voordelenDe Boeing 787 is het nieuwste verkeersvliegtuig van Boeing In Seatlle. Op 9 juli 2007 werd de Dreamliner voor het eerst…
Grootste vliegtuigramp ooit, 583 dodenGrootste vliegtuigramp ooit, 583 dodenOp 27 maart 1977 vond de grootste vliegtuigramp uit de geschiedenis plaats. De ramp voltrok zich op het Canarische eilan…
Het grootste vliegtuig ter wereldHet grootste vliegtuig ter wereldEr zijn veel soorten vliegtuigen, de grootste is de AN-225, maar welke andere jumbo vliegtuigen zijn er verder? De Airbu…
Goedkoop vliegen naar de Seychellen met Air SeychellesGoedkoop vliegen naar de Seychellen met Air SeychellesDe Seychellen zijn een fantastische vakantiebestemming. Vanwege de lange afstand is de reis er naartoe echter niet al te…
Goedkoop vliegen naar Luxemburg met LuxairGoedkoop vliegen naar Luxemburg met LuxairWie als Nederlander goedkoop wil vliegen wijkt al gauw uit naar België of Duitsland. Hier vandaan kan relatief goedkoop…
Bronnen en referenties
  • http://www.boeing.com/boeing/commercial/737family/737max.page? Gebruikt op 13-01-2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeing_737 Gebruikt op 13-01-2015
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Next_Generation#737-800 Gebruikt op 13-01-2015

Reageer op het artikel "De Boeing 737-800 Next Generation"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Abak
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!