InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Voordelig vliegen - Tips en tricks

Voordelig vliegen - Tips en tricks

Als je in een vliegtuig stapt en je vraagt wat iedereen heeft betaald voor zijn vliegticket zal bijna iedereen een ander bedrag noemen. Er zijn hier een hele hoop redenen voor. Bijvoorbeeld: Waar heb je geboekt? Hoelang van te voren heb je geboekt? Heb je bij een reis-agent geboekt? En nog veel meer. Er zijn dus een hele hoop dingen die de prijs beïnvloeden. Dus hoe vindt je nu goedkope vliegtickets op een makkelijke manier?

Wat is de bestemming

Waar je naar toe vliegt kan de prijs enorm beïnvloeden. Soms kan het veel goedkoper zijn naar het buurland toe te vliegen en daarna de trein te pakken. Zo zijn tickets naar Mongolië Ulaanbaatar vaak erg goedkoop. Als je graag naar Beijing wil kan je naar Ulaanbaatar vliegen en vanaf daar de Trans Siberian Express pakken naar Bejing. Zo heb je niet alleen geld bespaard maar heb je ook een enorm indrukwekkende treinreis gemaakt.

Je zal ontdekken dat de bestemming ook de manier van besparen enorm beïnvloed. Zo zijn zonvakanties vaak erg goedkoop met last minutes en de onbekende verre bestemmingen vaak goedkoper door over te stappen. Kijk goed wat werkt voor jouw reis om de goedkoopste ticket's te vinden.

Vanaf welk vliegveld vlieg je

Het kan soms heel lucratief zijn om te kijken vanaf welk vliegveld je vertrekt. Voor bijvoorbeeld Europese vluchten is de kans groot dat vliegen vanaf Eindhoven of Rotterdam veel goedkoper is dan Amsterdam Schiphol. Voor intercontinentale vluchten is vertrekken vanaf Brussel Zaventem of Düsseldorf veel goedkoper. Dit heeft met belastingen te maken en leges die vliegtuigmaatschappijen moeten betalen bij bepaalde vliegvelden. Soms kan dit verschil in prijs oplopen tot honderden Euro's.

Last minute

Last minute vliegen is misschien wel de bekendste manier om te besparen met het vliegen. Je boekt deze vluchten vlak voordat ze vertrekken. Ongeveer 2 weken van te voren. Deze vluchten zijn zo goedkoop omdat het vliegtuig nog niet is vol geboekt. Door goedkope last minute tickets aan te bieden probeert de vliegtuigmaatschappij met zo min mogelijk lege stoelen te blijven zitten. Helaas worden last minutes niet op alle trajecten en vluchten aangeboden. De meesten kans op een last minute heb je bij populaire en veel bezochte vakantie bestemmingen zoals : Ibiza, Dominicaanse Republiek, Barcelona, Rome. enzovoorts. Bij bestemmingen die minder populair zijn houden vliegtuigmaatschappijen al rekening met het feit dat niet alle stoelen in het vliegtuig bezet zullen zijn. Vaak worden deze tickets al vanaf het begin duurder verkocht. Een voorbeeld van zo,n traject is van Madrid, Spanje naar Santa Cruz, Bolivia. Alleen Air Europa biedt op dit traject dagelijks een vlucht aan en het vliegtuig zit zelden vol. Daarom zijn de tickets op dit traject duurder dan naar andere bestemmingen.

Welke dag en datum vlieg je

Datum kan de prijs van een ticket ook enorm beïnvloeden. Vliegen vlak voor kerstmis is bijvoorbeeld erg duur. Zeker richting Amerika. Vliegen naar Nederland vlak voor Koningsdag kan ook duurder uitpakken. Het is daarom vaak de moeite waard om naar alternatieve maanden en datum's te kijken. De dag van vliegen is ook erg bepalend voor de prijs. Vertrekken op een vrijdag en zondag terug vliegen is vaak het duurst. Daarom kun je het beste midden in de week vertrekken en midden in de week terugkomen. Die dagen verkopen de vliegtuigmaatschappijen namelijk veel minder tickets. Veel boeking site's hebben ook de optie om te kijken +/- 3 dagen. Zo kun je kijken wat de goedkoopste dag van vertrek en terugkomst is.

Waar boek je je vlucht

Reisbureaus en vliegtuigmaatschappijen hebben vaak een groot prijsverschil. Soms is het bijvoorbeeld een reisbureau gelukt om tickets erg goedkoop in te kopen waardoor je dus beter uit bent bij hun. Kijk dus niet op 1 site maar speur het internet af en vergelijk vliegtuigmaatschappijen met verschillende reisbureaus. Een goed hulpmiddel hierbij is de vliegticket tool van http://www.vliegticketstool.nl/. Hier vul je 1 keer de vertrek en retour datums in en de bestemmingen en dan zal de tool deze automatische invullen bij alle bekende reisbureaus en vliegtuigmaatschappijen. Zo hoef je dus niet elke keer opnieuw deze gegevens in te vullen en kan je veel sneller en makkelijker zien wat de goedkoopste optie is.

Vroeg boeken of juist wachten?

Boarding pass van KLMBoarding pass van KLM
Dit is lastig te zeggen want dit verschilt per traject en per maatschappij. Het beste kun je zelf ruim van te voren kijken wat goedkoper is. Pak bijvoorbeeld een datum die ruim voor jouw vakantie is en kijk voor 3 maanden lang wat de prijs doet. Je kunt ook het internet afspeuren naar adviezen van mensen die al wat meer ervaring hebben met die route.

Airmiles

Airmiles zijn punten die je kunt sparen bij vliegtuigmaatschappijen door te vliegen. Als je een bepaald aantal punten hebt kun je er een vliegticket mee kopen. Sommige mensen weten met airmiles ongelofelijk goedkoop te vliegen. Dit vraagt wel enige inspanning en werkt alleen als je vaak vliegt. Je zult moeten kijken bij welke maatschappij je de meesten punten krijgt. Je moet je aanmelden bij verschillende airmiles spaarprogramma's omdat niet iedere maatschappij hetzelfde programma heeft. Soms kun je beter een beetje omvliegen om meer airmiles te kunnen sparen en je zult regelmatig in het vliegtuig moeten stappen. Zoals je ziet kost dit veel tijd en energie. Als je maar één keer per jaar vliegt kun je het beste de airmiles gebruiken voor korting op een ticket en niet teveel bezig zijn met hoe je de meesten airmiles spaart.

Reisagent

Een reisagent kan je een hele hoop tijd en moeite besparen. Deze weet namelijk alle trucjes en manieren om een goedkope ticket te bemachtigen. Daarbij heeft hij of zij contacten bij de vliegtuigmaatschappijen en kan ook rekening houden met wensen als: veel beenruimte, extra bagage, enzovoorts. Echter zul je wel een commissie moeten betalen maar dit is vaak niet meer dan 50 euro. www.zakenhotels.nl/ is een reisagent en biedt een erg goede service aan. Zo kun je al je wensen aangeven en zullen zij kijken wat er mogelijk is. Je betaalt pas als je akkoord bent gegaan met hun aanbod. Naast het zoeken van vliegtickets wordt je ook op de hoogte gehouden van wijzigingen of annuleringen door je reisagent. In sommige gevallen zal de reisagent zelfs gratis een alternatieve ticket aan kunnen bieden bij een annulering.
© 2014 - 2017 Jeroenvangamere, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Alicante, SpanjeGoedkoop vliegen naar Alicante, SpanjeAlicante is een populaire vliegbestemming voor Nederlandse vakantiegangers. Het is daarom van belang om te weten hoe je…
Goedkope vliegtickets naar BoedapestGoedkope vliegtickets naar BoedapestBoedapest in Hongarije is een stad die aan populariteit wint. Het is daarom van belang om te weten hoe je goedkoop kunt…
Goedkoop vliegen met WindjetGoedkoop vliegen met WindjetJe wil graag op vakantie en bent nog op zoek naar een goedkoop vliegticket. Nu is goedkoop vliegen niet gemakkelijk meer…
MyAir tickets: goedkoop vliegen met MyAirMyAir tickets: goedkoop vliegen met MyAirWil je goedkoop vliegen en prefereer je Schiphol Amsterdam of Brussel als vertrekplaats? Dan is MyAir misschien iets voo…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • www.zakenhotels.nl
  • www.vliegticketstool.nl
  • www.flyingblue.com

Reageer op het artikel "Voordelig vliegen - Tips en tricks"

Infoteur: Jeroenvangamere
Gepubliceerd: 01-12-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!