InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen binnen Turkije met Borajet

Goedkoop vliegen binnen Turkije met Borajet

Goedkoop vliegen binnen Turkije met Borajet Maak je een reis naar Turkije waarbij je gebruik wilt maken van een binnenlandse vlucht? Er is een Turkse luchtvaartmaatschappij die zich heeft toegelegd op het aanbieden van zeer goedkope vliegtickets voor hen die zich binnen Turkije per vliegtuig willen verplaatsen. De maatschappij Borajet is in 2008 opgericht en biedt goedkope vluchten aan naar tal van bestemmingen zoals Antalya, Ankara, Bodrum en Istanbul, maar ook kleinere steden zoals Kahramanmaraş, Siirt, Çanakkale en Tokat.

De maatschappij

Borajet (in het Turks Borajet Havayolları) is een Turkse low cost regionale luchtvaartmaatschappij gevestigd in Istanbul. Ze verzorgen binnenlandse vluchten door heel Turkije. De enige buitenlandse bestemmingen van de maatschappij zijn Mykonos in Griekenland en Skopje in Macedonië. Borajet heeft haar belangrijkste basis op de luchthaven Sabiha Gökçen International Airport in Istanbul.

Borajet werd in 2008 opgericht door Yalcin Ayasli, een Amerikaans-Turkse zakenman. Ze begonnen hun eerste vluchten vanaf Atatürk International Airport in Istanbul. De eerste vlucht vond plaats tussen de hoofdstad en de stad Tokat aan de Zwarte Zee in de regio Anatolië. Sindsdien is het aantal bestemmingen flink uitgebreid. Meer dan de helft van de vluchten wordt uitgevoerd onder een codeshare overeenkomst met AnadoluJet, een andere jonge Turkse maatschappij die sinds 2008 opereert.

AnadoluJet vloog vroeger ook op Schiphol maar inmiddels niet meer. Zij heeft zich meer gericht op vluchten naar buitenlandse bestemmingen waaronder bijvoorbeeld Brussel, Frankfurt, Keulen, Düsseldorf, Kopenhagen en Londen, maar het bleek winstgevender om zich uitsluitend te richten op de Turkse markt. De codeshare overeenkomst geldt voor alle vluchten die niet worden uitgevoerd vanaf Sabiha Gökçen International Airport. AnadoluJet heeft op haar beurt weer een samenwerkingsovereenkomst met Turkish Airlines.

Voor Nederlanders is Borajet dus met name een interessante maatschappij wanneer je binnen Turkije een reis maakt. Het is niet mogelijk rechtstreeks naar bijvoorbeeld Istanbul te vliegen vanaf Schiphol. Dit dit doe je met KLM, Martinair of Turkish Airlines. Turkse Nederlanders die op familiebezoek gaan in Turkije en daarvoor een binnenlandse vlucht moeten maken doen er goed aan om hun ticket niet rechtstreeks bij een grote maatschappij te kopen maar eens na te gaan of ze kunnen besparen op hun ticketprijs door een retourticket naar een grote stad als Istanbul of Ankara te kopen en vervolgens een los retourticket te kopen bij Borajet of Anadolujet voor het binnenlandse gedeelte van de reis. Regelmatig ben je dan goedkoper uit. Vliegtickets zijn te boeken via de Ekobilet website.

De vloot

Borajet maakt gebruik van de volgende typen toestellen:
  • 5 ATR 72-500
Deze toestellen kunnen 66 passagiers per vlucht vervoeren.

De bestemmingen

Met Borajet kun je vliegen van en naar de volgende bestemmingen:

Turkije
  • Adana - Adana Şakirpaşa Airport
  • Adiyaman – Adıyaman Airport
  • Antalya – Antalya Airport (alleen in de zomer)
  • Ankara – Esenboğa International Airport
  • Balikesir – Balıkesir Airport
  • Bodrum - Milas–Bodrum Airport
  • Bursa – Yenişehir Airport
  • Canakkale – Çanakkale Airport
  • Corlu – Tekirdağ Çorlu Airport
  • Dalaman – Dalaman Airport
  • Diyarbakır - Diyarbakır Airport
  • Edremit – Balikesir Koca Seyit Airport
  • Gökceada - Gökçeada Airport seasonal (alleen in voorjaar en zomer)
  • Istanboel – Sabiha Gökçen International Airport
  • Kahramanmaraş – Kahramanmaraş Airport
  • Mardin - Mardin Airport
  • Kocaeli – Cengiz Topel Airport
  • Sanliurfa - Şanlıurfa Airport
  • Siirt – Siirt Airport
  • Tokat – Tokat Airport
  • Van - Van Ferit Melen Airport

Griekenland
  • Mykonos - Mykonos Island National Airport

Macedonië
  • Skopje - Skopje"Alexander the Great" Airport

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen binnen Turkije met Borajet"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 12-01-2014
Gepubliceerd: 02-10-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!