InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012

Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012

Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012 In 2012 worden de verkeersboetes verhoogd. De verhoging is fors. De boete voor door rood rijden bedraagt € 220. Voor onnodig claxonneren betaalt u een boete van € 340. In feite is de verhoging van de verkeersboetes niets anders dan een verkapte verhoging van de belasting. Lees en huiver...

Verkeersboetes 2012

De hoogte van de verkeersboetes stijgt in 2012. De hoogte van de verkeersboetes wordt eens per twee jaar gecorrigeerd aan de inflatie. Met ingang van 1 januari 2012 worden hardrijders in woonwijken geconfronteerd met hogere boetes. Ook worden asociale overtredingen en bovengemiddelde snelheidsovertredingen harder aangepakt.

De boetes worden extra verhoogd bij snelheidsoverschrijdingen op wegen waar men 130 km per uur mag rijden.

Hoogte verkeersboetes 2012

Enkele voorbeelden van de verhoging van de verkeersboetes zijn de volgende:
  • Associale overtredingen: de boete stijgt met € 140. Het gaat vooral om overtredingen waarbij er sprake is van opzet.
  • Boete door rood licht rijden: € 220 (was € 180)
  • Boete geen gordel dragen: € 120 (was € 100)
  • Voetganger op zebrapad niet voor laten gaan € 340 (was € 100)
  • Boete voor het met lichtsignalen waarschuwen van tegenliggers voor snelheidscontroles: € 85 (was €60 in 2011)
  • Boete ten onrechte parkeren op een invalidenparkeerplaats: € 340 (was € 180)
  • Boete bellen in de auto: € 220 (was € 180)
  • Boete onnodig claxonneren: € 80 (was € 70)
  • Boete onnodig geluid maken als bestuurder van een motorvoertuig: € 340

Kritiek op verhoging verkeersboetes

Politievakbonden vinden de bedragen veel te hoog. “Voor winkeldiefstal krijg je een boete van 200 euro, voor onnodig toeteren € 350,” aldus een woordvoerder van de Nederlandse Politievakbond ANPV. De vakbond vreest dat agenten boos en verontrust zullen zijn over de verhoogde boetes. Ze zouden de verhoging van de verkeersboetes als argument gebruiken om minder boetes uit tte schrijven.

Ook de ANWB heeft kritiek geuit. De organisatie is van mening dat de politie verkeershufters aan moet pakken in plaats van “onzinboetes” uitdelen.

Bezwaar maken tegen verkeerboete

U kunt uiteraard geen bezwaar maken tegen de hoogte van een verkeersboete. Maar als u van mening bent dat u de bekeuring ten onrechte hebt gekregen, dan kunt u daar bezwaar tegen maken door het schrijven van een bezwaarschrift aan de officier van Justitie. Er zijn verschillende soorten bekeuringen waartegen u bezwaar kunt maken: de verkeersboete (“Mulderbeschikking”) , het transactievoorstel en de parkeerboete. U kunt er meer over lezen in het artikel Bezwaar maken tegen verkeersboete.

Op de achterkant van de beschikking of bekeuring staat overigens vermeld welke stappen u moet ondernemen als u bezwaar wilt maken. Dit is alleen mogelijk bij overtredingen waarbij geen (letsel)schade is ontstaan.
© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Verkeer (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Buitenlandse verkeersboete in Nederland geïndBuitenlandse verkeersboete in Nederland geïndWie in het buitenland een verkeersovertreding begaat en daar door de plaatselijke politie bekeurd wordt, heeft grote kan…
Flinke verhoging verkeersboetes 2012Flinke verhoging verkeersboetes 2012In 2012 zijn de verkeersboetes flink omhoog gegaan. De hoogte van de boete is afhankelijk van het gevaar van de overtred…
Het verhogen van verkeersboetesDe verkeersboetes worden in 2010 verhoogd met 15 procent. Niet de verkeersveiligheid staat daarbij centraal, maar het sp…
Verkeersovertredingen: hoogte boetes per 1 april 2008De hoogte van de verkeersboetes is per 1 april 2008 veranderd. Hier een overzicht van de belangrijkste boetes en de tari…
Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetesEen verkeersboete is nooit leuk. Het is weggegooid geld waar niemand een seconde plezier voor heeft gehad. Bovendien wor…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Metronieuws

Reageer op het artikel "Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012"

Reacties

B. van Onna, 03-02-2013 00:47 #7
Wat 'n grof schandaal die prijs verhoging voor verkeersovertredingen, de meeste onder ons maken die overtredingen niet met opzet, laten ze eerst die agenten te pakken nemen, die rijden als gekken langs je heen. Op deze manier krijgen we nog meer een hekel aan dat soort mensen. Politie vakbonden jullie zijn er zo op tegen doe er a.u.b. wat aan

Max Krom, 15-01-2013 22:30 #6
Wil je boetes stoppen zorg er dan voor dat de kosten voor het CJIB hoger worden dan dat het oplevert, dit is naar mijn mening de enige weg die de elite van deze bananenrepubliek aanspreekt. De uitvoering lijkt me eenvoudig, het staat elke inwoner vrij om een kleine gift over te boeken naar het CJIB (bijv. met regelmaat enkele centen automatisch overboeken) dit kost je een paar euro per jaar. De bankkosten voor het CJIB zijn 25x hoger, daarbij komen nog de interne administratiekosten. Kortom werkgelegenheid bij bank en CJIB in economisch zware tijden en de burger wordt verlost van boete belasting en bankensponsoring.

Nb Het betalingskenmerk wel even correct opgeven, anders worden de bijschrijvingen geweigerd.

Martijn, 05-09-2012 12:20 #5
De bekeuringen in Nederland zijn gewoon te hoog is toch niet normaal meer dit! En dan komen de autootjes met roden strepen voorbij met met een bloedgang en dat mag dan? Onzin!

Huub, 22-08-2012 23:54 #4
Dit is niet meer normaal. Je moet die politie auto's af en toe eens zien scheuren, maar die kost dat geen cent.

Slaaf, 12-04-2012 21:42 #3
De bekeuringen zijn veel en veel te hoog, de wetgever zal wel bestaan uit kapitalisten die een salaris hebben van 15000 euro of meer per maand, en geen enkel oog meer hebben voor de samenleving. De gewone mens met een salaris van 1285,00 euro per maand telt in Nederland niet meer mee, alleen als er verkiezingen zijn en voor de rest kunnen ze betalen, immers de laatste druppel bloed moet er uit. De laatste 10 jaar zijn de mensen dik in salaris achteruit gegaan, terwijl de eerste levensbehoefte hier in Nederland 3x zo duur zijn geworden. Dat de politie en de rechtelijke macht hier aan mee werken, is voor mij een raadsel, het woord flessentrekkerij wil ik nog net niet in de mond nemen. Asociaal gedrag mag voor mij keihard worden aangepakt, maar dit gaat te ver en gaat ten koste van de gewone en eerlijke burger, een klein foutje, even met de gedachte ergens anders en dat komt hem te staan op een half maand salaris aan bekeuringen. De hoogte van de bekeuringen in Nederland heeft niks meer te maken met de verkeersveiligheid maar met maffia praktijken van deze regering, om de begroting sluitend te krijgen. 300 jaar lang heeft Nederland elders in de wereld mensen uitgebuit, nu kunnen ze dat niet meer, nu word de eigen bevolking uitgebuit. Onder het bewind van koningin Juliana was dit niet gebeurd, deze Koningin kwam tenminste nog op voor de gewone burger.

Annet Alagbe, 11-04-2012 13:01 #2
Ik heb een vraag: ik heb ergens gelezen dat boetes met niet meer dan… % mogen worden verhoogd volgens Europese richtlijnen. Ook zag ik dat er een groep daarvoor naar de rechtbank gaat. Weet iemand daar meer van, dan wil ik me aansluiten of zelf in beroep gaan, als ik maar de juiste info weer heb, Alvast bedankt!

Kimmurt, 14-02-2012 16:52 #1
Belachelijk! Daar waar je in Duitsland voor eenzelfde overtreding €20 moet betalen betalen we hier in Nederland €240! Hoe absurd is dat? We zijn toch zo een geweldige één Europese Unie? Alles moet potverdorie goedgekeurd worden door de EU, alle beslissingen moeten 'samen' genomen worden. Maar daar waar het de verkeersboetes betreft trekt 'Den Haag' zijn eigen plan. Het heeft inmiddels niets meet met verkeersveiligheid te maken maar het is een verkapte vorm van belasting geworden. Daartegen protesteren helpt niet, zinloos! Maar wij 'het volk' laten het wel allemaal gebeuren en betalen 'vrolijk' mee aan deze verkapte belasting. Mijns inziens kunnen we het kabinet goed 'straffen' door ons massaal (hoe suf dat voor sommige mensen ook mag klinken) aan de verkeersregels te houden. Zodoende heeft de staatskas geen inkomsten meer uit verkeersboetes meer en loopt de staat miljoenen zo niet miljarden €'s mis. Als dat gebeurd zullen de boetes zeker naar beneden gaan en zullen ze in Den Haag smeken of wij 'het volk' weer overtredingen willen maken, want… waar moet dat geld anders vandaan komen? Het is idealistisch en waarschijnlijk onhaalbaar, maar ik ga ervoor. Cruisecontrol op 120km/uur op de snelweg en flink opletten in de bebouwde kom. Hopelijk volgen meer mensen (en ook de rijke stinkerds voor wie een 'boetetje' van €230 peanuts is). Doen 'we' dit massaal dan weet ik zeker dat ze 'het kabinet' snel terug zullen komen op die absurd hoge boetebedragen.

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 7
Schrijf mee!