InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Op vakantie: Knelpunten tunnels, verkeersdrukte, wachttijden

Op vakantie: Knelpunten tunnels, verkeersdrukte, wachttijden

Op vakantie: Knelpunten tunnels, verkeersdrukte, wachttijden Het is eindelijk zover: we gaan op vakantie! Maar 'we' betekent in veel gevallen niet alleen u en ik maar miljoenen anderen die gelijktijdig de weg op gaan richting hun vakantie adres. Dit zorgt voor gigantische verkeersdrukte, en dan met name voor de tunnels richting 'het zuiden'. In dit artikel een overzicht van de drukste tunnels welke u misschien beter kunt mijden. Maar soms is er inderdaad geen andere mogelijkheid en wordt het dus aansluiten in de file.

Verkeersdrukte, files en wachttijden voor de Gotthardtunnel

De Gotthardtunnel is gesitueerd in Zwitserland en vormt een belangrijke route door de bergen. De Gotthardtunnel is een zeer lange tunnel van zo'n 17 kilometer. Er door heen rijden kost dan ook al gauw zo'n 20 minuten. Sinds jaar en dag vormt de Gotthardtunnel een groot knelpunt in de vakantie routes van Nederlanders. Immers, de Gotthardtunnel is eigenlijk de enige optie om in Italië te geraken zonder dat men tientallen kilometers hoeft om te rijden. Maar niet alleen vakantieverkeer vanuit Nederland maakt veel gebruik van deze tunnel. Voor België, Noord-Frankrijk en niet te vergeten Duitsland vormt de Gotthardtunnel ook een belangrijk deel van de route naar het zuiden. Voor al het verkeer uit deze landen functioneert de Gotthardtunnel als een trechter. Het vele verkeer moet dan aansluiten in tientallen kilometers file. Wachttijden kunnen oplopen tot wel 5 uur op de drukste momenten. De Gotthardtunnel vormt ook een knelpunt tijdens de winterperiode doordat miljoenen wintersporters de tunnel passeren.

Wat de Gotthardtunnel tegenzit, is dat de tunnel slechts twee-baans is en voertuigen gedoseerd in de tunnel worden toegelaten.
Dit om ongelukken te voorkomen. Met name voor vrachtwagens gelden strenge regels. Tussen vrachtwagens moet minimaal 150 meter afstand zitten. De Gotthardtunnel is streng beveiligd en bij file wordt de tunnel meteen gesloten. De Gotthardtunnel heeft dus beperkte capaciteit. Men is nu bezig met een tweede tunnel, zodat het verkeer van een vier-baans weg gebruik kan maken en dit de wachttijden en files aanzienlijk verminderd.

Is er een alternatief voor de Gotthardtunnel?

Er is een alternatief voor de Gotthardtunnel. Men kan onder andere over de gelijknamige Gotthard pas rijden. Deze gaat over de bergen in plaats van er onder door. Voordat de Gotthardtunnel werd gebouwd moest al het verkeer over deze bergpas. Echter, het betreft steile slinger wegen. De route is prachtig, maar kan ook behoorlijk druk zijn door het vele sluipverkeer dan probeert de drukte van de tunnel te omzeilen. En met een caravan of een grote camper is het rijden niet ideaal.

Verkeersdrukte, files en wachttijden voor de Tauerntunnel

De Tauerntunnel is gesitueerd in het midden van Oostenrijk en is zo'n 6,5 kilometer lang. De Tauerntunnel heeft dezelfde functie als de Gotthardtunnel: Verkeer niet over de bergen leiden maar er juist onderdoor. Zo wordt een reis comfortabeler en je bent minder tijd kwijt. Echter, ook de Tauerntunnel functioneert als een trechter. De Tauerntunnel vormt een belangrijk deel van de route naar Kroatië. Kroatië wordt steeds populairder als vakantieland dus neemt het vakantieverkeer toe. Wachttijden van 4 uur of langer komen voor en dan met name in de zomervakantie. Ook op weg naar de wintersport bestemming kan deze tunnel druk zijn.

Verkeersdrukte, files en wachttijden voor de Mont-Blanc tunnel

De Mont-Blanc tunnel is gesitueerd in de Franse Alpen en is zo'n 11,5 kilometer lang. De tunnel vormt voor een groot deel van Frankrijk een belangrijk punt in de route naar Italië. Frankrijk is berucht om de 'Zwarte Zaterdag'. Miljoenen Fransen gaan dan gelijktijdig op vakantie en een groot deel daarvan reist af naar Italië. Wachttijden voor de Mont-Blanc tunnel kunnen dan oplopen tot wel 3 uur. Op deze beruchte data de tunnel dus mijden, en ook tijdens de winter (wintersport) kan het er druk zijn.
© 2011 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Op vakantie: Knelpunten tunnels, verkeersdrukte, wachttijden"

Infoteur: Ledje
Gepubliceerd: 12-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!