InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Routeplanner of navigatieappaeraat in de (les)auto

Routeplanner of navigatieappaeraat in de (les)auto

Routeplanner of navigatieappaeraat in de (les)auto Een navigatiesysteem of routeplanner is in de lesauto, tijdens de rijles en tijdens het praktijkexamen voor het rijbewijs B, een vast onderdeel. Vanaf 1 september 2011 moet iedere lesauto waarmee een praktijkexamen voor het rijbewijs B wordt afgenomen uitgerust zijn met een goed werkend navigatiesysteem. Hiermee kan de examinator van het CBR er voor kiezen de examenkandidaten -gedurende een bepaalde tijd of afstand- zelfstandig een route te laten rijden met gebruik van het navigatiesysteem in de lesauto.

Navigatiesysteem in de lesauto verplicht

Om de zelfstandigheid en het verkeersinzicht binnen het rijden te bevorderen, is behalve het rijden naar variabele oriëntatiepunten, ook het rijden met de navigatie een onderdeel van je praktijkexamen voor het rijbewijs-B.
Het rijden met behulp van het navigatiesysteem wordt vooralsnog alleen ingezet als het navigatiesysteem aanwezig is in de lesauto en als je als leerling gedurende de rijopleiding geleerd hebt met het navigatiesysteem om te gaan.

Navigatie tijdens het praktijkexamen voor het rijbewijs B

Tijdens het praktijkexamen kan de examinator bij het bepalen en het rijden van de examenroute naar inzicht kiezen voor de kortste of snelste route, vermijden van snelwegen en dergelijke.
Jij als kandidaat krijgt op enig moment de opdracht om een adres in het navigatiesysteem in te voeren. Dit gebeurt uiteraard vanuit stilstand op een tijdens de examenrit te bepalen moment. Vanaf dat moment is het de bedoeling dat jij de weg vervolgt aan de hand van de informatie van het navigatiesysteem. Tijdens het rijden met het navigatiesysteem is het belangrijk dat je de aandacht op een juiste en veilige manier verdeelt tussen dat wat het navigatiesysteem aangeeft, vermeldt of verteld én de wisselende verkeerssituaties die zich op de weg voordoen én voldoende aandacht houdt voor de verkeersregels en de verkeerstekens .

Rijden met het navigatiesysteem
Voor het rijden met een navigatiesysteem tijdens het examen voor het rijbewijs B geldt:
  • Het zelfstandig route rijden wordt gedurende 10 á 15 minuten toegepast.
  • De kandidaat is in staat het navigatiesysteem volledig zelfstandig te bedienen.

Gestelde eisen aan het navigatiesysteem

Het navigatiesysteem mag
  • Een maximale afmetingen bedragen van 21 x 13 cm.
  • Niet worden geplaatst/bevestigd tussen de airbag en de examinator.
  • De plaatsing mag de examinator niet belemmeren in zijn of haar beweging.
  • Het gezichtsveld van de kandidaat/bestuurder mag niet belemmerd worden.
  • Het gezichtsveld van de examinator mag niet onnodig beperkt worden.
  • Als het geluid is ingesteld, worden de origineel in het standaardsysteem geïnstalleerde stemmen gebruikt.
  • Waarschuwingssignalen tegen overschrijding van de maximumsnelheid zijn uitgeschakeld.
  • Waarschuwingssignalen tegen radarcontroles en dergelijke zijn uitgeschakeld.

  • De snelheidsaanduiding op het scherm is wel toegestaan.
  • Anderstalige gegeven opdrachten is toegestaan als dat in het belang is van de kandidaat.
Gerelateerde artikelen
De routeplanner, we kunnen niet meer zonder!De routeplanner, wat is het en wat doet het? Waarom kunnen we tegenwoordig niet meer zonder? Dit artikel zet een aantal…
Navigatie voor fietsen en wandelenFietsers en wandelaars die graag zonder kaart een (nieuw) gebied willen ontdekken, hebben tegenwoordig een ruime keuze a…
De drie beste online plattegronden en routeplannersTegenwoordig is het voor mensen die een computer en internet hebben nauwelijks meer nodig om een atlas te gebruiken. Er…
Online Routeplanners NederlandsEr zijn veel routeplanners te vinden via het net, maar welke is de beste? De belangrijkste routeplanners staan hier op e…
Op vakantie, verstandig autorijdenOp vakantie, verstandig autorijdenElk jaar zie je ze weer in het buitenland op de camping aankomen, de mannen die met strakke gezichten tot de auto uitsta…
Bronnen en referenties
  • Reflector
  • Autorij-instructie.nl

Reageer op het artikel "Routeplanner of navigatieappaeraat in de (les)auto"

Infoteur: Jvd
Laatste update: 22-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!