InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Ergernis in het verkeer - Top Tien Actie Zwarte Zes

Ergernis in het verkeer - Top Tien Actie Zwarte Zes

Ergernis in het verkeer - Top Tien Actie Zwarte Zes Wat we heden ten dage kennen als de ergernissen Top Tien op de weg en in het verkeer, is ooit voor het eerst -in de jaren zestig- opgesteld als "Actie Zwarte Zes" door de sectie bijzondere verkeerstaken van het korps landelijke politiediensten. Het duurde uiteindelijk tot 1996 totdat de ergernis Top Tien haar intrede deed, zoals we die nu kennen. Onderstaand een overzicht van de meest genoemde ergernissen door de jaren heen.

Positie

Actie Zwarte Zes - Jaren Zestig

1 Links uitwijken bij ingehaald worden
2 Onjuist invoegen
3 Keren door de middenberm
4 Onvoldoende afstand houden
5 Te langzaam rijden, stilstaan of achteruit rijden
6 Onnodig links rijden

Positie

Ergernis Top Tien 1996

1 Onvoldoende afstand houden
2 Onnodig links rijden
3 Onjuiste verlichting voeren
4 Hinder bij wisselen van rijstrook
5 Kaartlezen, telefoneren
6 Vluchtstrook gebruiken
7 Geen richting aangeven
8 Onjuist inhalen
9 Snelheid bij wegwerkzaamheden
10 Snelheid algemeen

Positie

Ergernis Top Tien 2001

1 Onvoldoende afstand houden
2 Onnodig links rijden
3 Hinderen
4 Onjuiste verlichting voeren
5 Onjuist inhalen
6 Snelheid (40+ bij wegwerkzaamheden)
7 Inhalende vrachtauto's
8 Onjuist in- en uitvoegen
9 Kaartlezen en telefoneren
10 Alcohol en drugs

Positie

Ergernis Top Tien 2007

1 Onnodig links rijden
2 Onvoldoende afstand houden
3 Te lage snelheid
4 Onjuiste verlichting voeren
5 Inhalende vrachtauto's
6 Richtingaanwijzer niet gebruiken
7 Rechts inhalen
8 Geen ruimte geven aan in- en uitvoegers
9 Alcohol en drugs in het verkeer
10 Te hard rijden bij wegwerkzaamheden

Positie

Ergernis Top Tien 2010

1 Bumperkleven
2 Alcohol en drugs in het verkeer
3 Agressief rijgedrag
4 Onnodig links rijden
5 Hinderlijk langzaam rijden
6 Langdurige inhaal manoeuvres
7 Hinder bij in- en uitvoegen
8 File voorbij rijden over de vluchtstrook
9 Hinder bij wisselen van rijstrook
10 Onjuist gebruik van de richtingaanwijzer
© 2010 - 2017 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verkeer - Ergernissen in het Verkeer - Top 10Verkeer - Ergernissen in het Verkeer - Top 10Top 10 - Ergernis in het Verkeer. Waar erger jij je het meeste aan; onnodig links rijden of bumperkleven? Raak je het me…
Verkeersboetes 2015Verkeersboetes 2015In 2014 zijn de verkeersboetes 2,8% omhoog gegaan, in 2015 zijn er amper wijzigingen. De meeste boetes blijven gelijk, a…
Verkeer - Hoogte Boetes - Bezwaar indienenVerkeer - Hoogte Boetes - Bezwaar indienenVerkeer - Verkeersboetes. Daar waar er overtredingen begaan worden, of misbruik gemaakt wordt van alcohol en drugs in he…
Boetes voor automobilisten: OverzichtBoetes voor automobilisten: OverzichtIedereen die dagelijks zich tussen het verkeer waagt met zijn of haar 'Heilige Koe' krijgt wel eens een bekeuring. Of di…
Hoe kun je een verkeersongeluk voorkomen?Piepende banden, brekend glas en gillende mensen. Dit zijn de dingen die men ervaart, wanneer je betrokken raakt bij een…
Bronnen en referenties
  • Korps Landelijke Politiediensten
  • Verkeersknooppunt

Reageer op het artikel "Ergernis in het verkeer - Top Tien Actie Zwarte Zes"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Meinte, 16-02-2016 23:20 #2
Geen richting aangeven (vooral bij verlaten rotonde) stijgt door de jaren heen.
Helaas zie of hoor je de Politie er nooit over verbaliseren. Reactie infoteur, 17-02-2016
Beste Meinte,

Ik signaleer dat richting aangeven in het algemeen matig wordt toegepast. Irritant, maar de pakkans is kennelijk te klein, of de prioriteit te laag.

Mvg - Sjaak

C. Willems, 29-10-2014 09:21 #1
De stap van geïrriteerdheid naar agressief is een kleine. Als een chauffeur word afgesneden door een vrachtauto die met een minimaal snelheidsverschil zijn collega gaat passeren, slaat de irritatie onmiddellijk toe. Ook bij het voortdurend geconfronteerd worden met middenbaan- of links klevers is die kans aanzienlijk. In Nieuw Zeeland zijn er verkeersborden met de tekst "Keep left". De tekst hier zou moeten zijn: "Heeft u gepasseerd? Ga naar de rechter rijbaan!". Zodra irritatie agressie wordt kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan en neemt de kans op een verkeersongeluk toe. Voorlichting door de overheid zou hier op zijn plaats zijn. Rijscholen zouden hun leerlingen veel meer op dit soort gedrag moeten wijzen. Reactie infoteur, 29-10-2014
Beste Willems,

" Rijscholen zouden hun leerlingen veel meer op dit soort gedrag moeten wijzen."
(gebeurt dit niet dan?)
Als rij-instructeur kan ik je zeggen dat hier voortdurend en veelvuldig op wordt gehamerd.
Verkeersborden die de bestuurders op een juist gedrag zouden moeten wijzen zijn overbodig als eenieder zich houdt aan dat wat in de wegenverkeerswet /RVV (verkeerstheorie!) beschreven is en dat wat binnen de rijopleiding geïnstrueerd wordt.

Een theoretische "opfriscursus" en/of toetsing van het rijgedrag X aantal jaar na het behalen van het rijbewijs is al jaren een punt van discussie (dit overigens zonder consequenties voor de geldigheid van het rijbewijs)

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 23-05-2014
Gepubliceerd: 23-07-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 2
Reacties: 2
Schrijf mee!