InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > De brommobiel - Regels, examen en bijzondere verrichtingen

De brommobiel - Regels, examen en bijzondere verrichtingen

De brommobiel - Regels, examen en bijzondere verrichtingen Het praktijkexamen voor de brommobiel bestaat sinds 2010; het rijbewijs AM4. Voordat u praktijkexamen kunt afleggen voor het rijbewijs AM4, moet u eerst geslaagd zijn voor het theorie-examen. De voertuigbeheersing maakt een belangrijk onderdeel uit van het praktijkexamen. De voertuigbeheersing wordt mede beoordeeld aan de hand van de uit te voeren bijzondere verrichtingen of bijzondere manoeuvres. Wat zijn de eisen om een brommobiel te mogen besturen en welke vaardigheden worden er tijdens het afleggen van het praktijkexamen voor de brommobiel van u verlangd?

Wat is een brommobiel

Brommobielen zijn voertuigen die op kleine personenauto's lijken en zijn géén gehandicaptenvoertuigen*. In technisch opzicht moet de brommobiel als bromfiets worden beschouwd. Deze voertuigen dienen te voldoen aan de eisen die hiervoor zijn gesteld. Dit betekent onder meer dat het voertuig moet zijn voorzien van een (EG) goedkeuring.

Regels voor de brommobiel

Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV1990) het volgende:
  • Bestuurders van brommobielen moeten de regels voor personenauto's in acht nemen/volgen.
  • De maximum toegestane snelheid voor brommobielen is zowel binnen als buiten de bebouwde kom maximaal 45 kilometer per uur.
  • De brommobiel wordt niet toegelaten op autowegen en autosnelwegen en op wegen die zijn gesloten voor langzaam verkeer Deze laatste wegen zijn te herkennen aan een verkeersbord: een rond wit bord met rode rand, waarin in zwart de symbolen voor trekker, bromfiets en fiets zijn afgebeeld.
  • De brommobiel moet op de rijbaan rijden; het gebruik van het brom-/fietspad of voetpad is verboden.
  • Een brommobiel mag niet geparkeerd worden op het trottoir, het voertuig moet worden geparkeerd op de rijbaan of op andere voor parkeren bestemde weggedeelten, alsof het een personenauto betreft.
  • Op de achterkant van het voertuig moet een rond wit bord met rode rand zijn bevestigd, waarin met zwarte letters het getal 45 is weergegeven.
  • Voor de bestuurders van brommobielen geldt de gordeldraagplicht als er gordels aanwezig zijn. Als er geen gordels aanwezig zijn en de brommobiel heeft een open carrosserie, dan moeten de inzittenden een goedgekeurde helm dragen.
  • De bestuurder van een brommobiel moet minimaal zestien jaar oud zijn.
  • De brommobiel moet minimaal verzekerd zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA)
  • Op de brommobiel moet een geldige kentekenplaat bevestigd zijn.

* Gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1.10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km/u bedraagt, en geen bromfiets is.

Theorie en praktijk voor de brommobiel

Theorie-examen
Het theorie-examen mag vanaf 15,5 jaar afgelegd worden, het praktijkexamen vanaf het 16de jaar.
Eisen praktijk-examen
Bij het lessen in de brommobiel gaat het vooral om de voertuigbeheersing. Bestuurders met een AM4 bewijs mogen ná het behalen van dit bewijs géén bromfiets besturen. Als de lessen op een afgesloten terrein plaatsvinden, worden er géén speciale eisen aan het voertuig gesteld. Vinden de lessen plaats op de openbare weg, dan is een minimum leeftijd van 16 jaar verplicht:
Voor de brommobiel op de openbare weg geldt
  • Extra spiegels.
  • Tweede rem.
  • Koppeling, of mogelijkheid de aandrijving te onderbreken.
  • L-aanduiding op de voorzijde en achterkant van de brommobiel.

Praktijkexamen voor de brommobiel

Rijklaar maken van de brommobiel
Het examen begint -na ontvangst door de examinator- met de bedrevenheid in het rijklaar maken en het bedienen van de brommobiel. Het gaat dan om de juiste zithouding en stuurhouding, het afstellen van de spiegels en zaken als gas geven en remmen.

Examentraject met de brommobiel
De examinator kijkt toe van een afstand; hij staat buiten de brommobiel op een verkeersluw terrein. De op het examentraject geplaatste pylonen mogen onder geen beding worden verschoven of omvergereden. Het kijkgedrag wordt niet beoordeeld, maar u krijgt bij een foutief kijkgedrag wel advies mee.

Bijzondere verrichtingen/bijzondere manoeuvres met de brommobiel

Recht achteruit rijden
Deze verrichting is bedoeld om de koersvastheid van u als bestuurder te beoordelen. Er wordt van u verwacht dat u twintig meter, met gelijkmatige snelheid achteruit rijdt naar een vast, vooraf opgegeven punt. De brommobiel moet gestopt worden met de achterzijde binnen een halve meter van het opgegeven punt.

Halve draai rechtsom
Hierbij moet u de brommobiel binnen de beschikbare ruimte, binnen een breedte van elf meter, in één keer in een vloeiende lijn naar rechts keren. Deze wijze van keren wordt vanuit een vooruit rijdend voertuig ingezet.

Halve draai linksom
Dezelfde verrichting als bij 'halve draai rechtsom' beschreven, maar dan linksom.

Fileparkeren voorwaarts
U moet kunnen laten zien dat u binnen een beperkte ruimte (een vak van twee-en-een-halve meter breed en tien meter lang) handig en beheerst het voertuig parkeert voor een denkbeeldige auto, om daarna weer voorwaarts weg te rijden.

Fileparkeren achterwaarts
Hierbij moet u het voertuig achteruit parkeren in een vak van twee-en-een-halve meter breed en acht meter lang, om daarna weer voorwaarts weg te rijden.

Vakparkeren voorwaarts
U moet met gedoseerde snelheid het voertuig recht in het vak van twee-en-een-halve meter breed en drie-en-een-halve meter lang parkeren, om daarna met een korte beweging achteruit het vak weg te rijden, met een bocht naar rechts.

Vakparkeren achterwaarts
U moet met gedoseerde snelheid het voertuig achterwaarts rijdend recht in het vak parkeren, om daarna met een korte beweging naar rechts vooruit uit het vak weg te rijden.

Uitwijkoefening voorwaarts
Bij deze oefening rijdt u met een geringe snelheid, én correct sturend om een pylon, die zes meter uit de rijlijn ligt. Daarna wordt de oorspronkelijke rijlijn weer opgepakt en gevolgd.

Uitwijkoefening achterwaarts
Achterwaarts uitwijken binnen een afstand van zes meter, om een pylon die zes meter uit de rijlijn staat.

Precisie-stop
Hierbij komt u aanrijden met een snelheid van ongeveer 35 kilometer per uur en voert een gelijkmatige remming uit en komt tot stilstand bij een poortje op zeventien meter van het punt waar de remming werd ingezet.

Noodstop
Bij deze oefening is het de bedoeling een maximale remming uit te voeren bij een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur, zonder de controle over het voertuig te verliezen.

Stop in de bocht
U moet met een snelheid van ongeveer 30 kilometer per uur een bocht inrijden en op het teken van de examinator door krachtig remmen tot stilstand komen. Hierbij mag de brommobiel niet uit koers lopen en mogen de wielen niet blokkeren.

Keren door middel van steken
De brommobiel moet in een denkbeeldige straat (met een rijbaan breedte van zes meter) vlot gekeerd worden, zonder te sturen bij stilstand. Na het keren vervolgens weer wegrijden.

Bijzondere verrichtingen voor de auto

De te volgen procedures die in de brommobiel van u worden verwacht, komen bij een aantal verrichtingen overeen met die voor de auto voor het rijbewijs-B moeten worden gevolgd.

Feiten over de brommobiel

  • Er rijden in Nederland ruim 50.000 brommobielen rond.
  • 90 procent van de bestuurders is ouder dan 55 jaar.
  • Per jaar komen vier bestuurders van brommobielen om in het verkeer.
  • In verhouding hebben bestuurders van een brommobiel tien keer zoveel kans op een ongeval als een bromfietser.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het bromfietsrijbewijsHet bromfietsrijbewijsOm brommer te mogen rijden heb je een bromfietsrijbewijs nodig, hoe kan je dit rijbewijs halen en wat moet je ervoor doe…
Het nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doenHet nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doenHet nieuwe bromfietsrijbewijs 2010 schrijft voor dat mensen ook praktijkexamen moeten doen om op een bromfiets, snorfiet…
Informatie over het bromfietsrijbewijs (AM)Informatie over het bromfietsrijbewijs (AM)Wie nu nog een bromfietscertificaat heeft, kan dit omwisselen in een bromfietsrijbewijs (AM). Vanaf 1 oktober 2009 geldt…
De brommobiel, een mogelijk alternatief voor de autoAl sinds 1995 is de brommobiel in ons land verkrijgbaar, maar het heeft best lang geduurd voordat men dit vervoersmiddel…
Bronnen en referenties
  • Autorij-instructie.nl
  • Reflector

Reageer op het artikel "De brommobiel - Regels, examen en bijzondere verrichtingen"

Infoteur: Jvd
Laatste update: 02-07-2016
Gepubliceerd: 07-10-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Special: Examen CBR
Schrijf mee!