InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Verkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMA

Verkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMA

Verkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMA Verkeersovertreders kunnen -bij gebruik van alcohol in het verkeer of vertonen van risicovol rijgedrag- worden geconfronteerd met educatieve maatregelen, zoals: de Educatieve Maatregel Alcohol, oftewel EMA. 1 oktober 2008 zijn de LEMA en de EMG voor beginnende bestuurders ingevoerd. De LEMA en het ASP, die bedoeld zijn voor meer ervaren bestuurders volgden in 2010. Wat houden de verschillende educatieve maatregelen in en wat zijn de gevolgen voor de verkeersovertreders die hiermee geconfronteerd worden bij onverantwoordelijk gedrag binnen deelname aan het verkeer.

Besparing van 27 verkeersdoden per jaar

Onderzoek heeft uitgewezen dat de Educatieve Maatregel Alcohol (EMA) - sinds de invoering in de jaren '90- mede heeft bijgedragen aan een afname van het aantal verkeersdoden met 27 personen per jaar. Om het streven naar meer veiligheid, minder verkeersdoden en een beter inzicht in het gedrag van de verkeersovertreder kracht bij te zetten, is/wordt deze maatregel uitgebreid. Nu zijn het nog de beginnende bestuurders met een sterk afwijkend verkeersgedrag die hun gedrag door de maatregel moeten leren aan te passen. In de nabije toekomst zullen de maatregelen ook voor de ervaren bestuurder gaan gelden.

Wanneer is iemand een beginnende bestuurder

Iedereen die na 30 maart 2002 voor het eerst een rijbewijs heeft gehaald, wordt de eerste vijf jaar als beginnend bestuurder beschouwd. De leeftijd van de beginnende bestuurder maakt hierbij niet uit. Het maakt ook niet uit voor wat voor type motorvoertuig dit rijbewijs is afgegeven. Dit kan bijvoorbeeld een motor (categorie A) of een personenauto (categorie B) zijn.
Voor het rijbewijs AM (brommer, scooter) geldt
  • Iedereen die als 16- of 17-jarige een rijbewijs haalt, is de eerste zeven jaar beginnend bestuurder.
  • Vanaf 18 jaar geldt een periode van vijf jaar.

Verklaring ingevoerde en toekomstige educatieve maatregelen: LEMA, EMA, ASP en EMG

  • LEMA - staat voor Licht Educatieve Maatregel Alcohol
  • EMA - staat voor de Educatieve Maatregel Alcohol
  • ASP - staat voor Alcoholslotprogramma
  • EMG - staat voor Educatieve Maatregel Gedrag

Wat is LEMA - Licht Educatieve Maatregel Alcohol

De Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (LEMA) is een nieuwe educatieve maatregel binnen de vorderings-procedure van het CBR. Net als de EMA is de LEMA een cursus over de risico’s van alcoholgebruik in het verkeer. Deze cursus is verplicht: bij weigering wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

Wanneer een LEMA
Geldt voor bestuurders die korter dan vijf jaar hun rijbewijs hebben en worden betrapt met een alcoholpromillage van tussen de 0,5 en 0,8 promille.

Wat is EMA - Educatieve Maatregel Alcohol

De EMA is een driedaagse cursus met veel aandacht voor alcohol en verkeersdeelname. Het doel van deze cursus is herhaling van alcoholgebruik in het verkeer te voorkomen in de toekomst. De cursus wordt verspreid over een langere periode gegeven; op deze manier zijn cursisten over een lange periode bezig met het onderwerp alcohol en verkeer.
In de cursus wordt duidelijk gemaakt wat alcohol doet in het lichaam en welke effecten dit heeft op het rijgedrag. Ook wordt stilgestaan bij de ernstige gevolgen van alcoholgebruik in het verkeer. Het meewerken aan de EMA is verplicht: bij weigering wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

Wanneer een EMA
Het belangrijkste criterium voor een EMA is een geconstateerd alcoholpromillage tussen de 1,3 en 1,8. Voor de beginnende bestuurder geldt hier een promillage van 0,8. Bij een promillage vanaf 1,8 wordt een bestuurder naar een psychiater gestuurd voor een onderzoek.
Wie al eerder een EMA-cursus heeft gevolgd, gaat al bij 0,8 promille over de schreef. Diegene moet dan naar een medisch onderzoek. Blijkt zo iemand bij dit onderzoek medisch rijgeschikt, dan moet hij alsnog naar de EMA-cursus

Wat is ASP - Alcoholslotprogramma

Een alcoholslot is een startonderbreker in de auto waar u eerst kort in moet blazen voordat u de auto kunt starten. Het apparaatje meet of u alcohol heeft gedronken. Bij een te hoge concentratie alcohol zal de auto niet starten.

Wanneer een ASP
Als u boven de ingestelde limiet heeft gedronken, start uw auto niet. Het alcoholslot kan zonder problemen in elke auto worden ingebouwd en door iedereen worden bediend. Het idee is dat het alcoholslot wordt ingebouwd bij zware alcoholovertreders (meer dan 1,3 promille). Beginnende bestuurders krijgen het alcoholslot vanaf 1,0 promille en bestuurders die steeds in negatief gedrag terugvallen, kunnen het al vanaf 0,8 promille opgelegd krijgen.

Wat is EMG - Educatieve Maatregel Gedrag

De Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer is een verplichte cursus voor bestuurders die zich ernstig schuldig maken aan verkeersgevaarlijk (risicovol) rijgedrag.

Wanneer een EMG
Voor bestuurders die zich schuldig maken aan verkeersgevaarlijke of risicovol gedrag als:
  • Bumperkleven.
  • Fors te hard rijden.
  • Snijden.
  • Onnodig gebruik van de vluchtstrook.
  • Rechts en/of gevaarlijk inhalen.
* De LEMA en EMG zijn een aanvulling op de al bestaande en succesvolle Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (EMA)De Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (EMA)Wanneer je bent aangehouden voor het rijden onder invloed, is het mogelijk dat je wordt aangemeld voor een EMA cursus. M…
Alcohol in het verkeer - Gevolgen en sancties 2016Alcohol in het verkeer - Gevolgen en sancties 2016Gevolgen en sancties bij gebruik van alcohol en deelname aan het verkeer plus de boetebedragen voor 2016. In het algemee…
Alcoholslot informatieAlcohol in het verkeer blijft een gevaarlijke combinatie. Daarom is voor de hardleerse mensen een alcoholslot voor de au…
Rijbewijs kwijt door alcoholRijbewijs kwijt door alcoholJaarlijks worden er gemiddeld 30.000 automobilisten aangehouden, waar vervolgens het rijbewijs van ingevorderd wordt omd…
Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsGevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsIndien u onder invloed van alcohol en drugs een auto bestuurt, bent u strafbaar. De gevolgen zijn groot als u wordt aang…
Bronnen en referenties
  • Autorij-instructie.nl
  • Verkeersknooppunt
  • CBR
  • Verkeer en Waterstaat

Reageer op het artikel "Verkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMA"

Reactie

I. Zuidhoek, 18-06-2015 19:49 #1
Mijn dochter kan het hoge bedrag van de EMA cursus niet in 1 keer betalen, kan er ook een betalingsregeling afgesproken worden, zodat ze toch de cursus kan doen i.p.v. dat ze haar rijbewijs kwijt raakt?
M.v.G I Zuidhoek Reactie infoteur, 19-06-2015
Beste,

Voor specifieke vragen met betrekking tot de EMA kunt u terecht bij de divisie rijgeschiktheid,
telefoon: 0900-0210

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 03-07-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Special: Bekeuringen en Boetes
Reacties: 1
Schrijf mee!