InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Rijexamen: Tips om te slagen

Rijexamen: Tips om te slagen

Rijexamen: Tips om te slagen Eindelijk is het dan zo ver, je mag afrijden! Maar wat kun je nu eigenlijk verwachten op een rijexamen? Wat zijn puntjes waar je op kunt letten? Wat moet je doen wanneer je zo zenuwachtig bent dat je niet meer helder kunt nadenken? In een aantal artikelen zullen deze onderwerpen besproken worden. Deze keer: Tips om te slagen.

1. Zorg voor een goede voorbereiding.

Het allerbelangrijkste is dat je genoeg lessen hebt gehad voordat je kunt afrijden. Je moet zelf het gevoel hebben dat je er klaar voor bent. Weet zeker dat je een volledige controle over het voertuig hebt. Als je zelf vindt dat je er nog niet klaar voor bent en je instructeur vindt van wel, dan kun je het beste nog een paar lessen nemen. Een instructeur krijgt een momentopname van jouw rijgedrag. Jijzelf kunt het beste inschatten hoe zeker je bent in je rijgedrag.

2. Maak er niet een te groot punt van

Veel mensen zien zo erg tegen een rijexamen op dat ze geen controle meer over zichzelf hebben. Realiseer je dat het eigenlijk niks bijzonders is. Jij maakt gewoon even een ritje om te laten zien wat je de afgelopen maanden geleerd hebt. Als jij het rijden goed beheerst, kun je toch gerust een half uur met iemand rondrijden?

3. Bijzondere verrichtingen

Misschien wel het meest gehekelde punt bij leerlingen. Vooral fileparkeren is een gevreesde bijzondere verrichting. Maak je echter niet te druk om deze bijzondere verrichtingen. Ze hoeven niet foutloos te zijn! Het allerbelangrijkste is dat jij je aan de verkeersregels houdt en dat je goed blijft kijken. Als je bij het parkeren een keertje meer moet steken is dit helemaal niet erg. Zorg er enkel voor dat jij geen gevaar voor andere weggebruikers vormt. Bij de omkeeropdracht hoef je niet meteen om te keren als je de opdracht krijgt van de examinator. Rijd gerust nog een klein eindje door zodat je het op jouw gewenste manier kunt doen. Het belangrijkste is dat je de opdracht uitvoert. Wanneer je op een smal weggetje rijdt hoef je dus niet alle minuut om te keren. Rijd een eindje verder tot je bij een pleintje komt of een kruising zodat je makkelijk kunt keren. Dit moet natuurlijk niet te lang duren, wacht niet minutenlang.

4. Luister niet naar tips van anderen

Hoe goed sommige mensen het ook kunnen bedoelen, beter kun je niet luisteren naar de tips en fabels die andere mensen je vertellen. Het maakt je van slag en je gaat anders rijden dan je gewend bent. Vaak gaat de tip te ronde dat je de examinator duidelijk moet laten zien dat je goed kijkt. De examinator ziet dit echter ook wel als je dit op een gewone manier doet. Uitgebreid achterom kijken is zelfs gevaarlijk. Rijd niet sneller of langzamer dan anders. Rijd de rit gewoon met de kennis die je vergaard hebt bij je lessen.

5. Probeer niet foutloos te rijden

Niemand kan foutloos rijden, zelfs je rij-instructeur en je examinator niet. Wanneer je een klein foutje maakt moet je niet meteen in paniek raken en denken dat je gezakt bent. Het gaat niet om de fout, maar de manier waarop je het oplost. Zo is het helemaal niet erg wanneer je motor uitvalt wanneer je weg wilt rijden. Blijft rustig en los de situatie veilig op. Kijk goed om je heen, start de motor weer en rijd op een veilige manier weer weg. Probeer nadat je een fout gemaakt hebt de fout weer te vergeten en je te concentreren op de rest van de rit. Het is gebeurd en je kunt er daarna niets meer aan doen. Maar je hebt daarna nog de tijd om te bewijzen wat je waard bent. Geef dus niet meteen op!

6. Rij zelfverzekerd en besluitvaardig

Ook al ben je niet al te zelfverzekerd, het is de kunst om over te komen of je dit wel bent. Kom niet twijfelachtig over bij andere bestuurders, juist dan maak je fouten. Als je voorrang hebt, neem die dan en aarzel niet te lang. De ander zal dan de voorrang van je nemen of er zullen ergernissen ontstaan. Toon initiatief in het verkeer en laat je examinator zien dat je actief deelneemt. Wanneer je onzeker overkomt zal dit invloed hebben op je geloofwaardigheid als een bekwame chauffeur. Denk je dat de examinator zich veilig voelt bij iemand in de auto die niet weet wat hij doet en zelfs niet zeker over zichzelf is? Het belangrijkste is dat iemand zich veilig voelt bij jou in de auto.

7. Snelheid

Hecht hier niet te veel waarde aan. Het maakt de examinator niet uit of jij 52 km of 47 km rijdt. Het belangrijkste is dat jij je snelheid aanpast bij de situatie. Zo kan de situatie van je vragen dat je even wat langzamer moet rijden dan de toegestane snelheid, omdat er bijvoorbeeld een vrachtwagen aan het laden en lossen is. Wanneer het mogelijk is, rijdt zo vlot mogelijk door. Dit zorgt voor een goede doorstroming.

8. Voor het examen

Zorg voor het examen voor een goede nachtrust. Ga niet te laat naar bed en slaap niet te lang uit. Probeer niet te veel te denken aan het examen, hoewel dit misschien moeilijk is. Probeer je te ontspannen. Het gerucht gaat de ronde dat het eten van een banaan zorgt voor een betere concentratie en alertheid. Dit kun je altijd proberen. Neem geen versuffende medicijnen tegen de zenuwen. Deze hebben vaak een negatieve invloed op je alertheid en ze schaden meer dan dat je er baat bij hebt.

9. Laat je instructeur meerijden

Laat je rij-instructeur meerijden bij het examen. Hij weet dan welke fouten je gemaakt hebt bij het examen, mocht je zakken. Hij kan je dan helpen bij het voorbereiden op het volgende examen om deze puntjes te verbeteren.

Lees verder

© 2008 - 2017 Papillon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een speciaal rijexamen; het faalangstexamenVoor mensen met faalangst is het vanaf 1 juni 2010 mogelijk om een speciaal rijexamen af te leggen bij het CBR. In dit a…
Hoeveel rijlessen heb jij nodig?Hoeveel rijlessen heb jij nodig?Hoeveel rijlessen heb je ongeveer nodig om het autorijbewijs te halen? Wat is het gemiddeld aantal rijlessen dat iemand…
Informatie over het staatsexamen of BNORInformatie over het staatsexamen of BNOROngeveer 7% van alle rijexamen kandidaten lukt het niet om in 4 keer het rijbewijs te halen. Zij komen terecht bij het B…
Goedkoop je rijbewijs halen, zo moet het!Goedkoop je rijbewijs halen, zo moet het!Iedereen die zijn rijbewijs B wil gaan halen zal daar een behoorlijke som geld voor moeten neerleggen. De kosten voor de…
Rijschool kiezenRijschool kiezenNet 18 en dus op naar je rijbewijs. Maar eerst even een rijschool kiezen waar je hem gaat halen. Waar moet je op letten…

Reageer op het artikel "Rijexamen: Tips om te slagen"

Reacties

Angsthaasje, 02-08-2016 08:41 #35
Ik ben 22-07-2016 weer gezakt (6e keer). Het is gewoon iedere keer stress bij het afrijden. Ik hoop de volgende keer (3e keer bij het BNOR) dat ik slaag. En ben je de 5e keer geslaagd?

Anoniem, 14-02-2016 16:29 #34
Dag allemaal, ik heb over 3 weken mijn 2de examen. Ik hoop echt met heel mijn hart dat ik geslaagd zal zijn. De eerste keer verliep mijn examen rampzalig! Ik moest na 5min al terug naar het examencentrum omdat ik bij het verlaten van de parking te snel was en niet lette op de vrachtwagens. Mijn instructeur moest toen ingrijpen. Ik had erg veel stress! Deze keer ga ik proberen om mijn stress onder controle te houden. Ik moet wel nog veel oefenen met parkeren, keren, … Wens mij succes!

Gezakt Nl, 11-01-2016 13:06 #33
Dag mensen,

Ik ben al 4 keer gezakt voor auto-rijexamen. Ik word tijdens examen heel zenuwachtig waardoor ik een hele droge mond en keel krijg. Dan schat ik de situatie anders in (er is niks gebeurd B.V. dat de examinator aan mij stuur moest zitten of remmen, maar toch zak ik). Van de examinator hoor ik iedere keer wat anders, maar het komt neer dat ik niet genoeg vooruit kijk.

Is er iemand die dit herkent en tips voor mij heeft?

Alvast bedankt.

Turkoe, 27-05-2015 21:22 #32
Mensen ik bedank jullie voor al jullie geruststellende reacties. Erg tof. Ong over twee weken heb ik mijn eerste (en hoop ook de enige) rijexamen. Ik word nu al zenuwachtig als ik eraan moet denken. Mijn theorie heb ik in een keer gehaald. En dat is mijn enige motivatie… Ik wil mijn rijexamen ook ineenkeer behalen. Want ik ben het lessen erg zat. Ik schrijf dan nog wel of ik geslaagd ben of niet. Hoop van wel.

Esmaa, 22-05-2013 20:57 #31
Nou mensen, ik heb morgen rij examen. ik ben zooo zenuwachtig. ik hoop dat ik het red. ach ja. ik ga gewoon op goed geluk en dan zie ik het wel.

Janine, 17-05-2013 09:34 #30
Ik heb vandaag mijn rijexamen mijn eerste keer. hoop dat ik gelijk slaag, dan ben ik hier ook vanaf. ik ga mijn best doen en de rest komt vanzelf. bidden voor de juiste examinator. voor de helft ligt het daar aan.

Tamara, 16-05-2013 06:50 #29
Ik heb gisteren rijexamen gedaan. Eerst ging het best goed. Later maakte ik een fout en werd ik zenuwachtig, waardoor ik voor een rood stoplicht niet op tijd remde. Gezakt dus!

Lydia, 27-03-2013 22:31 #28
Ik moet morgen ook afrijden, een her-examen de tweede keer. Vorige keer ben ik gezakt omdat ik 'teveel links reed' echt een belachelijke reden. Ben daardoor nu zo onzeker. pff. Ben zo zenuwachtig, maar wel supertips! Ga morgen lekker een banaan nemen en dan er tegenaan!

let's go girl=)

Sofie, 26-03-2013 16:25 #27
Ik doe alles om men beste beentje voor te zetten. hopelijk helpen deze tips ook. Ik heb 20 rijlessen achter de rug, en rij al meer als 1jaar op men eigen. Nu word het tijd om mijn praktisch examen te behalen. Want eind juni vervallen die 20 uren rijles. Morgen moet ik voor het eerst opgaan. eerst om 8u 2uurtjes oefenen met mijn begeleider en nadien om 10u examen. In ieder geval, bedankt voor de tips!

thumbs up! :-)

Merve, 16-01-2013 14:45 #26
Ik ga bijna afrijden, ben super zenuwachitg:) Hopen dat het succelvol eindigd.

Laura, 17-12-2012 16:56 #25
Het gerucht gaat de ronde dat het eten van een banaan zorgt voor een betere concentratie en alertheid: klopt niet. Het eten van een banaan zorgt juist ervoor dat je minder 'strijdlustig' bent. Het zorgt ervoor dat je wil om te slagen iets daalt, waardoor de zenuwen minder worden. Dus het helpt alleen als je zenuwachtig bent, niet als je al niet zo 'vlug' van jezelf bent!

Melissa, 27-08-2012 08:57 #24
Moet 9 oktober afrijden. Duurt nog wel even maar voor je het weet is het zover! Het rijden gaat echt goed ik beheers alles qua het autorijden, alleen de verkeersregels vergeet ik nog wel eens, ondanks ik me theorie al heb. Ik ben dan zo geconcentreerd op de auto voor me en de auto zelf en de gene voor me dat ik verkeersregels vergeet, zo vraag ik ook telkens hoe hard je hier nou mag rijden. Maar komt wel goed i hope so. Moet om 08:50 afrijden op een doordeweekse dag. Dus dan is het druk op de weg, iedereen gaat dan naar zijn werk!
Maar wie weet!

Groetjes

Juny, 12-07-2012 09:44 #23
Vind wel leuke reactie en goede tips voor mijn rijles examens straks.
Dank je wel.

Wendy Busscher, 29-06-2012 14:23 #22
Geachte Heer/mevr

Ik heb al geruime tijd 4 jaar autorijles, en dat gaat heel erg goed. Maar dan zit ik met een klein probleempje dat ik 2 keer gezakt bent voor theorie-examen, en vindt het zo onwijs moeilijk enheb thuis ook zo vaak geoefend zowel uit boekjes als via cd-rom. En dan denk ik dat ik eraan toe bent en ik ben er zeker weten eraan toe dan ben ik gewoon weer bang dat ik zak voor de theorie-examen. En ik wil zo graag me rijbewijs behalen, en mijn vraag is nu aan u hoe kan ik het beste me theorie-examen doen want in een grotere groep gaat me te snel en aangezien ik ook nog op een speciaal voorgezet onderwijs heb gezeten en autorijden gaat opzich over het algemeen echter heel erg goed want ik rij ook in een auto met een automaat en niet in een schakel. Dus ik ga er ook vanuit dat de theorie-examen ook goed moet gaan, maar dat gaat gewoon heel wat minder, aldus vraag ik aan u of u nog een tip of advies hebt om toch me theorie-examen te kunnen halen?

Met Vr. Gr Wendy

C., 21-06-2012 14:39 #21
Spannend spannend! Ik mag maandag praktijk doen! Rustig ritje rijden en banaantje vooraf ;)

Jesse, 24-05-2012 13:56 #20
Ik moet volgende week woensdag afrijden, maar ik heb zo een haat aan andere weg gebruikers die je van de weg rijden. Houden instructeurs daar rekening mee?

Dennis, 04-05-2012 00:09 #19
Ik heb morgen examen, theorie in 1 keer gehaald, hopen dat ik dat morgen met de praktijk ook kan zeggen. E de tips helpen wel, t stelt me gerust! Suc6 iedereen! Jullie horen nog of ik geslaagd ben.

Petra, 11-04-2012 18:05 #18
Vandaag mijn eerste rijles gehad, ik erg me wel dood aan bumperklevers die vinden dan dat je te soft rijdt alsof ze het zelf niet hebben moeten leren
Kijk naar die achterlijke gekken gisteren op tv bij opgegeven voor de slechte chauffeur van nederland en rijden er van die dames keihard en pats boem

ziet wel erg op tegen straks de theorie examen je moet alles uit je koppie kunnen Uff.

Yz, 11-10-2011 15:23 #17
Laat je instructeur niet meerijden dit geeft de examinator onbewust een soort druk en zullen ze vaak kleine foutjes hard afstraffen

Karsten, 29-09-2011 11:32 #16
Ik had een regenachtige dag tijdens mijn examen, natuurlijk nadelig maar ook een gelegenheid om je examinator te bewijzen dat je op alles voorbereid bent. Alleen een klein foutje op de snelweg gemaakt. (met een iets te lage snelheid de snelweg oprijden).
Gelukkig geslaagd.

Overigens was de examinator druk in gesprek met mijn instructeur. Maar dat ging over hele andere dingen dan autorijden…

Succes aan iedereen gewenst!

Sahli Goumri, 08-08-2011 13:44 #15
Ben vandaag gezakt voor me rijbewijs, ik reed gewoon heel goed en maakte geen grote fouten. Hier en daar een kleinigheidje maar dan ook zelf weer gecorrigeert, de reden waarom ik mijn rijbewijs niet heb gekregen is omdat die heks van een examinator vond dat ik aan het slingeren was, ik was het er absoluut niet mee eens en mijn rij instructeur ook niet. Maar wat kun je ertegen doen? ik heb me nog redelijk kunnen inhouden want ik stond echt op ontploffen. Ik hoop dat de rest wel een eerlijke kans krijgt ipv op te moeten gaan waar je van te voren al gezakt bent.

Ton, 15-06-2011 13:20 #14
Ik heb een paar weken geleden ook examen gedaan. Als ik de tips hieronder lees denk ik wel dat ik ze allemaal heb toegepast. Maar helaas ben ik toch gezakt. De examinator zij dat ik te vlug reed. Verder kon hij alleen maar positief spreken want er was verder niks fout gegaan. Toen ik uit verbazing vroeg waarom hij mij had laten zakken kon hij dat niet duidelijk toelichten. Wel zij hij uitdrukkelijk dat ik niet als een oude zuurpruim moest gaan rijden. Ik snap er niks van. Het komt er op neer dat je eigenlijk gewoon geluk moet hebben met wie je krijgt. Succes voor alle mensen die op moeten.

Vera, 12-04-2011 11:50 #13
Ik heb zodirect om 2 uur me eerste examen! Tips kloppen eigenlijk precies met wat mijn instructeur zegt, maar toch fijn om het nog een keer van een ander te lezen, geeft wat extra zekerheid!

Karlijn, 28-03-2011 14:30 #12
Handige tips! Ik ben niet bang voor het examen, eerder voor welke examinator ik krijg. Bij mijn tussentijdse toets had ik een hele aardige meneer die me ook wel aan de praat hield. geen zenuwen dus. Ik hoop echt niet dat ik een saggerijnige meneer krijg want dan ben ik bang dat ik zak! Ik moet morgen om 9:50 op! laat het jullie weten en hopenlijk breng ik goed nieuws!

Jaap, 25-03-2011 11:42 #11
Even een reactie op punt 9: Examinatoren kunnen zich eraan ergeren wanneer jij besluit om je rij-instructeur mee te nemen, zij voelen zich hierdoor misschien wel 'gecontroleerd' door je instructeur.

Hans, 08-03-2011 00:47 #10
Ik heb morgen vandaag om 14:00 mijn rijexamen dit word mijn 2e keer. De eerste keer was het echt een pruts ik heb bij de rotonde proberen in te voegen en ik slipte voor een stoplicht. Ik was dood zenuwachtig en ik had in me achterhoofd dat de examinator je moest gunnen maar dat was dus weer een fabeltje die ik van men vrienden heb gehoord. Ik heb deze tips gelezen en ik moet gwn rustig zijn en denken beter kan tog niet dus moet gwn relaxed rond rijden. Ik laat weten of ik geslaagd ben.

Didier, 15-11-2010 09:04 #9
Ik word om 11 opgehaald voor het examen, moet om 11:40 bij het cbr aanwezig zijn dus kan nog een half uurtje rijden voor het rataplan begint.
Ik laat straks wel merken of de tips geholpen hebben. en dan niet zo als david:-p

Dymphina, 24-10-2010 22:33 #8
Ook ik mag op voor me examen. Na veel kilometers gesmokkelt te hebben en steeds het geluk gehad te hebben om niet gecontroleerd te worden of erger een ongeluk gehad te hebben, heb ik dan eindelijk besloten dat het nu genoeg is en ik ook voor dat gekke ding ging lessen. Mijn instructrice is erg positief ik zelf wat minder komt denk ik door de faal angst. Maar goed we gaan het zien en hopelijk mag ik hier morgen vertellen dat ik geslaagd ben.

David, 18-05-2010 19:11 #7
Ik heb morgen mijn rijexamen. Ben nu wel een beetje gespannen maar ik ga zo lekker trainen, daarna vroeg slapen. Morgenochtent een banaan en dan zien we wel.:-)

Thanks voor de tips.

Patrick, 15-04-2010 08:18 #6
Ik moet straks 1 uur afrijden, ik kom hier terug om te vertellen of ik geslaagt ben of niet.
Het zijn goede tips. Bedankt. Reactie infoteur, 17-04-2010
Hallo Patrick,

Hoe is het gegaan? Heb je nog iets aan de tips gehad?

Marieke, 14-04-2010 16:10 #5
Thnx voor de tips! Ik heb morgen ook mijn rijexamen voor de eerste keer. Dacht er eerst aan om van die druppeltjes te nemen voor mijn zenuwen, maar nu ik dit gelezen heb ben ik al een stuk rustiger! En zal ook zeker een banaan eten haha!

Tarik, 26-01-2010 10:15 #4
Nou mensen! Ik heb hem gehaald hoor dat lelijke roze pasje! Bedankt voor de tips, ze hebben echt geholpen! Groetjes!

Tarik, 25-01-2010 22:14 #3
Ik heb morgen ochtend mijn rij examen, deze tips zijn inderdaad wel geruststellend.
Gewoon een ritje maken van 30 min, is eigenlijk het enige wat het is :) Vroeg naar bed en een banaan voor de focus! Thx!

Hans, 29-06-2009 03:58 #2
Hallo ik heb dinsdag 30 juni 2009 om 15:50 een rij examen, ik volg momenteel mijn 3e herexamen van de rijbewijsgarantie die ik heb genomen van de ANWB, ik ben erg bang of ik mijn niet examen zal halen want eigenlijk zou dit mijn 4e examen moeten zijn, ik heb mijn uitslagen gekregen van mij vorige examens en ik zie dat er eigenlijk steeds beter wordt. bij mij vorige examen heb ik een ernstige fout gemaakt waar ik bij een gelijkwaardig kruispunt dat een auto van rechts kwam niet voorrang had verleent en dat de examinator hard had afgeremd, ik kreeg toen snel een uitslag thuis waarop bleek dat ik nog: aangepast en besluitvaardig rijden, kijkgedrag en voorrang verlenen fout had gedaan, ik hoop dat ik deze keer zeer goed zal gaan en als ik slaag dan ben ik deze website erg dankbaar voor de tips.

Evi, 30-05-2009 08:06 #1
Ik heb vandaag examen wat ik hier lees is echt geruststellend, bijna te lief zou ik zeggen.

Bedankt dit artikel helpt echt ;)

Infoteur: Papillon
Laatste update: 30-10-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 35
Schrijf mee!