InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Hoe controleert de politie op drugsgebruik in het verkeer?

Hoe controleert de politie op drugsgebruik in het verkeer?

Hoe controleert de politie op drugsgebruik in het verkeer? Drugsgebruik in het verkeer is evenals alcoholgebruik strafbaar. Vanaf 1 juli 2017 zijn voor drugsgebruik in het verkeer limieten opgesteld. Bestaat er een vermoeden dan iemand rijdt onder invloed van drugs dan kan de politie dit middels een speekseltest controleren. Is de uitslag positief dan krijg je een rijontzegging van 24 uur. Bloedonderzoek moet vervolgens aantonen welke middelen men gebruikt heeft en in welke mate. Op basis hiervan wordt de sanctie bepaald. Deze kan oplopen tot een gevangenisstraf van drie maanden of een geldboete van 8.200. Ook kan de rijbevoegdheid tot vijf jaar worden ontzegd. Bij herhaling wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

Drugsgebruik in het verkeer

Per 1 juli 2017 gelden limieten voor drugsgebruik in het verkeer

Iedereen weet dat het verboden is om onder invloed van alcohol deel te nemen aan het verkeer. Word je door de politie betrapt en wijst een blaastest uit dat je een te hoog alcoholpromillage hebt dan komt dit je op een boete en mogelijk een rijontzegging te staan. Jarenlang was dit de enige vorm van middelengebruik waartegen de politie op kon treden. Voor drugsgebruik in het verkeer waren namelijk geen regels. Omdat ook het gebruik van drugs de rijvaardigheid negatief beïnvloedt, zijn per 1 juli 2017 limieten voor drugsgebruik in het verkeer ingesteld. Er zijn gestandaardiseerde limieten ingesteld voor methamfetamine, cocaïne, MDMA, MDEA, MDA, cannabis, heroïne, morfine, GHB, gamma butyro-lacton, 1,4-butaandiol en amfetamineachtige stoffen. Voor de combinatie van drugs en alcohol geldt een nullimiet. Dit houdt in dat je niet mag rijden wanneer je verschillende soorten drugs of drugs en alcohol gebruikt hebt, hoe klein de hoeveelheid ook mag zijn.

Hoe wordt er gecontroleerd?

Om te controleren of automobilisten niet te veel alcohol gedronken hebben worden regelmatig controles gehouden. Hiervoor worden dan vaak speciale fuiken opgezet, waarbij men veelal een teken krijgt dat men moet afslaan bij een parkeerterrein langs de weg, alwaar men een blaastest moet afleggen. In juli 2017 werd bekendgemaakt dat de politie geen vergelijkbare steekproefsgewijze controles gaat houden voor middelengebruik. Hiervoor komt drugsgebruik in het verkeer te weinig voor en zijn de kosten van de tests te hoog.

Er zal uitsluitend getest worden op drugsgebruik wanneer een agent een reden heeft om aan te nemen dat iemand drugs gebruikt heeft. Dit vermoeden zou kunnen ontstaan bij een alcoholtest of wanneer men om een andere reden staande wordt gehouden. Politieagenten zijn geïnstrueerd om alert te zijn op tekenen van drugsgebruik zoals onsamenhangend gedrag, grote pupillen of malen met de kaken. Heeft een agent het vermoeden dat er sprake is van drugsgebruik in het verkeer dan kan hij dit vermoeden testen met de Drugs Check 3000, de speekseltest die vanaf 1 juli 2017 standaard in elke surveillancewagen aanwezig is. De test wordt gedaan door met een wattenstaafje wat wangslijm af te nemen en dit in een testkit te stoppen. Binnen vijf minuten is dan bekend of iemand een van de middelen op de verbodslijst heeft gebruikt. Meewerken aan de test is verplicht.

Wat gebeurt er wanneer je betrapt wordt?

Wijst een test uit dat je onder invloed van drugs achter het stuur zit, dan krijg je sowieso een rijontzegging van 24 uur. Vervolgens zal zo snel mogelijk bloed worden afgenomen zodat in het laboratorium van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) kan worden bepaald wat er precies voor middelen gebruikt zijn en in welke mate. De bloeduitslagen waarop men doorgaans twee weken moeten wachten bepalen de uiteindelijk hoogte van de sanctie. Als je het oneens bent met de uitslag dan heb je het recht om een tegenonderzoek aan te vragen. Hiervoor moet je dan wel zelf de kosten dragen. Geeft het tegenonderzoek een andere uitslag dan krijg je de kosten vergoed.

Welke sanctie staat er op drugsgebruik in het verkeer?

Op drugsgebruik in het verkeer staan zware sancties. Men kan tot maximaal drie maanden gevangenisstraf en een boete van 8.200 euro veroordeeld worden (2017). Bovendien kan de rijbevoegdheid voor maximaal vijf jaar ontzegd worden. De precieze hoogte van de sanctie wordt door de rechter bepaald.

Wanneer je binnen vijf jaar twee maal betrapt wordt dan wordt het rijbewijs van rechtswege ongeldig en kan de rijbevoegdheid voor tien jaar worden ontzegd. Als je na de termijn van de ontzeggen weer wilt gaan rijden dan zul je opnieuw het rijexamen moeten afleggen.
© 2017 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Met een joint op ook rijontzegging: autorijden en drugsMet een joint op ook rijontzegging: autorijden en drugsEen joint roken en dan binnen 3 uur in de auto gaan zitten, wordt binnenkort net zo hard bestraft als rijden onder invlo…
Medicijnen en drugs en de risico's in het verkeerMedicijnen en drugs en de risico's in het verkeerMedicijnen en drugs in het verkeer. Medicijnen of drugs kunnen de rijvaardigheid en je beoordelingsvermogen beïnvloeden,…
Rijden onder invloed van alcohol of drugsRijden onder invloed van alcohol of drugsDoor onder invloed van alcohol of drugs te gaan autorijden, brengt u uzelf en de medeweggebruikers extra in gevaar. De k…
Drugsgebruik onder jongerenDrugsgebruik onder jongeren is een groeiend probleem. Er zijn meerdere oorzaken aan te duiden voor het gebruik van drugs…
Waarom gebruiken mensen drugsBijna iedereen is wel eens in aanraking gekomen met drugs, al is het niet cannabis (de meest gebruikte drug in Nederland…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jonbonsilver / Pixabay
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/drugs-in-het-verkeer
  • https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/alcohol-drugs/
  • http://m.telegraaf.nl/article/28524922/mond-moet-open-bij-grote-pupillen

Reageer op het artikel "Hoe controleert de politie op drugsgebruik in het verkeer?"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 04-07-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!