InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Autobaanvignet verplicht op Zwitserse auto- en snelwegen

Autobaanvignet verplicht op Zwitserse auto- en snelwegen

Autobaanvignet verplicht op Zwitserse auto- en snelwegen Veel landen willen geld zien voor het gebruik van hun snelwegen. Dit geld wordt veelal weer gebruikt voor het opknappen van die wegen. Het geld wordt in de vorm van tol geïnd. In sommige landen moet je hiervoor door de verplichte tolpoorten. Er zijn ook landen waar je verplicht bent om een vignet voor je motorvoertuig te kopen. Zonder dit vignet mag je niet over de auto- en snelwegen rijden. Dit is ook het geval in Zwitserland.

Inhoud

Autobahnvignet

Sinds 1985 moet er voor het gebruik van de Zwitserse snelwegen en autowegen worden betaald. De Zwitserse staat incasseert dit bedrag in de vorm van een Autobahnvignet. Voor de rest hoef je niet nog eens apart voor andere wegen te betalen met uitzondering van de Grote Sint Bernardtunnel. Dit is bijvoorbeeld wel het geval in Oostenrijk. Daar heb je een vignet nodig om op de snelwegen te mogen rijden. Maar daarnaast moet je nog apart tol betalen als je over bepaalde andere wegen wilt rijden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Tauerntunnel.

Prijs, geldigheid en uitstraling vignet

Prijs

De kosten voor het vignet bedragen CHF 40 (in 2017). Dit bedrag geldt voor een heel kalenderjaar.

Geldigheid

Het vignet is 14 maanden geldig. Deze geldigheid gaat in op 1 december van het voorgaande jaar en eindigt op 31 januari van het jaar volgende op het vignet.

Voorbeeld:
Het vignet voor 2017 geldt vanaf 1 december 2016 tot 31 januari 2018.

Uitstraling

Ieder jaar heeft het vignet weer een andere kleur. Daarbij wordt ook zoveel mogelijk het jaartal in een andere kleur weergegeven. Voor de rest is de uitstraling steeds gelijk. Aan de bovenkant van het vignet is het symbool van de snelweg zichtbaar. Daaronder staan de laatste twee cijfers van het jaar. Alleen in het jaar 2000 stond het gehele jaartal op het vignet. Helemaal onderaan staat een unieke code.

Voor welke voertuigen verplicht

Auto's, campers en motoren die over de Zwitserse snel- en autowegen rijden, moeten een vignet hebben. Aanhangwagens achter een auto of camper (maximaal toegestaan gezamenlijk gewicht tot 3500 kg) moeten daarnaast een eigen vignet hebben.

Vrijstellingen

Niet ieder voertuig is verplicht om een autobaanvignet te gebruiken. Zo zijn onder andere de volgende voertuigen vrijgesteld:
  • hulpdiensten bij olie- en chemische noodsituaties
  • hulpdiensten bij rampen en ongevallen
  • voertuigen van de nationale wegenonderhoud
  • politie
  • brandweer
  • ambulance
  • militaire voertuigen
  • auto's met een M+ sticker
  • auto's met civiele kentekenplaat
  • auto's voor burgerbescherming met een blauwe kentekenplaat
  • de grenswacht
  • buitenlandse overheden die voor een officieel bezoek komen
  • aanhanger achter een motor
  • de zijspan van de motor met zijspan

Waar verkrijgbaar

Het vignet is op verschillende plaatsen verkrijgbaar.
  • In Nederland
    • bij de ANWB winkels
  • In Zwitserland
    • bij de grens
    • op het postkantoor
    • benzinestations
    • kantoren van TCS (Touring Club Suisse)
    • kantoren voor het wegverkeer

Zorg ervoor dat het vignet al op het voorruit zit voordat je de grens overgaat.

Plakinstructies

Er zijn wel een aantal vereisten waaraan je moet voldoen met betrekking tot het opplakken van het vignet. Voldoe je niet hieraan, dan kun je een boete riskeren.
  • Het vignet moet goed zichtbaar en onbeschadigd zijn en het moet worden opgeplakt. Een los exemplaar is niet toegestaan.
  • Het is niet toegestaan om na gebruik het vignet te verwijderen en aan iemand anders te geven, zodat hij/zij het kan gebruiken.
  • Het vignet mag niet met plakband, tape, folie, lijm of iets anders worden vastgeplakt.
Let er ook op dat het vignet van het jaar ervoor verwijderd dient te worden.

Motorvoertuigen

Voor motorvoertuigen met een voorruit moet het vignet aan de binnenkant van het voorraam worden geplakt. Dit mag absoluut niet op het getinte gedeelte van het raam. Er zijn drie plaatsen waar het vignet geplakt mag worden. Dit zijn:
  • achter de binnenspiegel onder het getinte glas
  • linksonder in de hoek
  • linksboven in de hoek

Motoren

Ook bij motorrijders moet het vignet goed zichtbaar zijn. De volgende plaatsen zijn geschikt om het vignet op te plakken:
  • op de tank
  • op het windscherm
  • op de kuip

Aanhangwagens

Daarnaast moeten aanhangwagens - geldt niet voor een aanhanger achter de motor - ook voorzien zijn van een vignet. Bij caravans moet het vignet goed zichtbaar op het voorraam worden geplakt. Ook geldt hier weer dat het niet met plakband of iets dergelijks vastgeplakt mag worden. Bij een aanhanger - dus zonder raam - moet het vignet aan de linkerkant worden geplakt. Het moet op de aanhanger zelf, dus niet op een afdekzeil.

Boete

Als bij controle blijkt dat je zonder vignet rijdt of dat je het vignet niet op de juiste manier hebt opgeplakt, kost je dit CHF 200 (in 2016). Als blijkt dat je één vignet voor meerdere auto's gebruikt, levert dit ook een boete op. Bij het vervalsen van een vignet of het gebruik maken van een vervalst vignet wordt er aanklacht bij de procureur-generaal ingediend.

Wat te doen bij ruitbreuk

Het kan helaas voorkomen dat je voorruit door steenslag beschadigd raakt en je een nieuw voorruit nodig hebt. Hoe zit het dan met het vignet? Dat mag je immers niet loshalen en opnieuw op het nieuwe ruit plakken. Je moet dan een nieuwe kopen. Worden deze kosten dan vergoed? Het antwoord hierop is ja. Als er sprake is van ruitbreuk door steenslag bij buitenlandse auto's, is er recht op vergoeding van het nieuwe vignet. Vraag eerst bij je autoverzekering of de kosten van het vignet worden vergoed. Mocht dit niet het geval zijn, dan wordt het vignet door de Zwitserse douane vergoed. Je moet daarvoor het volgende tonen:
  • het oude vignet of de resten ervan
  • de rekening van het nieuwe ruit
  • verklaring waaruit blijkt dat de verzekering het vignet niet vergoed

Vraag bij een douanekantoor na hoe je dit het beste kunt doen. Of schriftelijk aanvragen of direct op het kantoor regelen. Indien het schriftelijk geregeld moet worden, kun je de gegevens sturen naar:
Direction générale des douanes
Section Véhicules et redevances sur le trafic routier
Monbijoustrasse 40
CH-3003 Berne

Teveel gekocht of beschadigd

Bedenk goed hoeveel vignetten je nodig hebt, want te veel gekochte vignetten worden niet teruggenomen. Dit is ook het geval als blijkt dat je uiteindelijk toch niet naar of door Zwitserland reist. Mocht je vignet kapot gaan door verkeerd gebruik, gestolen worden of op één of andere manier beschadigd raken, dan is er geen recht op restitutie. Er is echter een uitzondering. Als blijkt dat het vignet verkeerd is gedrukt (misdruk) heb je recht op een nieuwe. Dit geldt ook bij het eerder genoemde ruitbreuk.

Ten slotte

Bewaar tijdens je reis door Zwitserland of je vakantie in Zwitserland altijd de nota waaruit blijkt dat je het vignet hebt gekocht. Mocht er op één of andere manier onduidelijkheid zijn, dan kun je aantonen dat je het vignet hebt gekocht. Daarnaast is het ook verstandig om de verpakking waarop de sticker zat te bewaren.

Lees verder

© 2016 - 2017 Ottergraafjes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tolvignet op de Duitse AutobahnTolvignet op de Duitse AutobahnVeel Nederlanders maken gebruik van de Duitse snelwegen om hun vakantiebestemmingen te bereiken. Begrijpelijk, het Duits…
Vakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetVakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetTolwegen en het autovignet 2015 en 2016. Wie door Europa reist, weet dat hij zijn portemonnee vaak moet trekken voor all…
Winterbanden en milieuvignet voor een vakantie of dagtripWinterbanden en een milieuvignet voor een vakantie of dagtrip naar Duitsland Wanneer je naar Duitsland gaat voor een vak…
Met de auto over de Alpen naar ItaliëMet de auto over de Alpen naar ItaliëDe Alpen vormen al sinds de Romeinen een grote barrière voor het verkeer van noord naar zuid Europa. Tegenwoordig kan me…
Met de auto door Europa: dit moet je bij je hebbenMet de auto door Europa: dit moet je bij je hebbenAls je met de auto naar het buitenland gaat, zijn er per land verschillende verkeersregels die afwijken van de onze. Daa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • http://www.anwb.nl/vakantie/zwitserland/informatie/verkeersregels
  • http://www.ezv.admin.ch/zollinfo_privat/04338/04340/index.html?lang=de
  • http://www.myswissalps.com/nl/autobahnvignet
  • http://www.anwb.nl/vakantie/zwitserland/informatie/tol

Reageer op het artikel "Autobaanvignet verplicht op Zwitserse auto- en snelwegen"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 11-01-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Special: Tourisme Zwitserland
Schrijf mee!