InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Het puntenrijbewijs in Frankrijk

Het puntenrijbewijs in Frankrijk

Het puntenrijbewijs in Frankrijk De duizenden Nederlanders die elk jaar in en via Frankrijk op vakantie gaan, moeten vanaf 2017 extra uitkijken. De Franse overheid gaat buitenlandse verkeersovertreders harder aanpakken. Daarbij wordt niet alleen volstaan met het opleggen van boetes, bij herhaald wangedrag kan men ook zijn rijbewijs of zelfs de auto kwijtraken. Men overweegt in dat verband de invoering van een ’virtueel puntenrijbewijs’ voor buitenlanders, een systeem dat vanaf de zomer van 2017 operationeel moet zijn.

Hoe werkt een puntenrijbewijs in Frankrijk

Iedere automobilist in Frankrijk krijgt op zijn rijbewijs standaard een aantal "strafpunten" toegekend. Dat zogenaamde puntenrijbewijs telt bij aanvang 12 strafpunten, maar bij elke overtreding, worden er één of meer punten afgetrokken. Als er geen punten meer resteren, wordt het rijbewijs automatisch ingetrokken.

Rijbewijs op proef

Vanaf 1 maart 2004 overigens, komen bestuurders die net hun rijbewijs hebben behaald, slechts in aanmerking voor een rijbewijs met proeftijd. In het kader van zo’n rijbewijs op proef worden slechts 6 punten toegekend in tegenstelling tot de 12 punten op een klassiek rijbewijs.

Verlies van punten

De automobilist in Frankrijk verliest tussen 1 en 6 punten, afhankelijk van de ernst van de overtreding. Alle delicten zijn daartoe ingedeeld volgens een vaste schaal. Het is onmogelijk om alle toegekende punten in één ​​keer te verliezen, maar als je een aantal delicten tegelijk hebt begaan, kan het je wel al 8 punten kosten. Dus, als je een snelheidslimiet met meer dan 50 km overschrijdt en bovendien weigert mee te werken aan een alcoholproef (twee schendingen van elk 6 punten), kan je niet meer dan 8 punten verliezen. Aftrek van punten vindt nog niet plaats bij vaststelling van de overtreding. Dat gebeurt pas nadat het delict bij vonnis daadwerkelijk als verkeersovertreding is aangemerkt en onherroepelijk is geworden na uitputting van alle beroepsprocedures. Het puntverlies wordt aangetekend in een nationaal register van rijvaardigheidsbewijzen, te vergelijken met ons CBR. De bestuurder wordt over een eventuele intrekking van zijn rijbewijs geïnformeerd door een simpel schrijven aan zijn huisadres.

Hoe kom je het resterend aantal strafpunten te weten?

Het is niet mogelijk om het aantal resterende punten op een rijbewijs online of per e-mail op te vragen. Men moet zich daarvoor in persoon melden bij het betrokken departement, samen met zijn originele rijbewijs en andere legitimatie.

Hoe kan je verloren punten terugverdienen?

Zolang het rijbewijs niet definitief is ingetrokken, kan men verloren punten weer terugverdienen.
  • Na afloop van 6 maanden: als men één enkel punt kwijt is, verdient men dat weer terug als er geen nieuw strafbaar feit gepleegd is. Voor degenen die wél een nieuw strafbaar feit plegen, zal dat 2 jaar in beslag nemen.
  • Na afloop van 2 jaar: als je geen nieuwe verkeersovertreding hebt begaan, krijg je automatisch al je verloren punten terug na betaling van de laatste openstaande verkeersboete. Voor degenen die wél een nieuw strafbaar feit plegen in de wachttijd van 2 jaar, begint een nieuwe wachttijd te lopen vanaf de laatste veroordeling.
  • Na afloop van 3 jaar: als de laatste overtreding werd beschouwd als een overtreding van de 4e of 5e categorie en je geen nieuwe overtredingen hebt gepleegd tijdens deze 3 jaar. Als je wel een overtreding in de wachttijd van 3 jaar hebt begaan, begint een nieuwe wachtperiode van 3 jaar te lopen vanaf de datum van de laatste overtreding.
Gerelateerde artikelen
Puntenrijbewijs (voor beginners); wat mag wel, wat mag niet?Puntenrijbewijs (voor beginners); wat mag wel, wat mag niet?Sinds 2002 is het Puntenrijbewijs, ook wel Beginnersrijbewijs ingevoerd. Dit houdt in dat je de eerste vijf jaar dat je…
Het autorijbewijs voor jongeren onder 18 jaarHet autorijbewijs voor jongeren onder 18 jaarTegenwoordig mogen jongeren vanaf 17 jaar al beginnen met het nemen van rijlessen en al zelfstandig de weg op met 17 jaa…
Paardensport T.R.E.CT.R.E.C. is een tak van paardensport waarin ruiterkwaliteiten, uithoudingsvermogen, behendigheid en navigeren samenkomen…
Rijbewijs vanaf 17 jaarRijbewijs vanaf 17 jaarVanaf november 2011 gaat een experiment starten onder de naam 2toDrive. In dit experiment is het mogelijk dat jongeren v…
Dekhengst NimmerdorNimmerdor, welke paarden gekken kennen hem niet. De springhengst met wereldbeker wedstrijden op zijn naam geschreven. En…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux / Pixabay
  • Bijdrage in NRC van 16 februari 2016 "Overtreding op de Franse snelweg kan je straks punten kosten"
  • http://realitesroutieres.fr/france-instauration-dun-permis-de-conduire-virtuel-pour-les-etrangers-des-lete-2017-1120/

Reageer op het artikel "Het puntenrijbewijs in Frankrijk"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!