InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Trajectcontrole in België en Nederland: waar vind je het?

Trajectcontrole in België en Nederland: waar vind je het?

Trajectcontrole in België en Nederland: waar vind je het? We hebben het allemaal al zo vaak gezien en misschien maken we er ons zelf ook wel eens schuldig aan. Gauw even afremmen wanneer je over de autosnelweg raast en een flitspaal nadert om daarna weer gas te geven? Het is stilaan verleden tijd. Op de Belgische en Nederlandse wegen maakt de politie immers steeds vaker gebruik van trajectcontrole. Door je voertuig op verschillende tijdstippen tussen twee locaties te registreren weet men precies hoe snel je gemiddeld reed. Heeft dit systeem echt impact op de verkeersveiligheid? En waar zijn er al trajectcontroles in België en Nederland?

Wat is trajectcontrole?

Trajectcontrole is een systeem waarbij een camera je voertuig registreert en een aantal kilometer verderop een tweede camera je wagen opnieuw filmt. Door het tijdstip waarop je beide punten voorbijrijdt te vergelijken weet de politie welke snelheid je gemiddeld tussen de twee plaatsen hebt gereden en of je de maximumsnelheid hebt gerespecteerd. Is dat niet het geval krijg je een boete in de bus.

Werkt deze vorm van controle?

Voordelen voor de verkeersveiligheid

Men past het principe in Vlaanderen al sinds 2013 toe op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren. De resultaten zijn vrij spectaculair. Sinds de invoering van trajectcontrole viel op dit gedeelte van de autosnelweg niet één dode en daalde het aantal ongevallen met maar liefst drieënveertig procent. Nochtans was dit in het verleden een zwarte zone met een bovengemiddeld aantal verkeersongevallen.

Ook wanneer er een tijdje geen trajectcontrole meer werd uitgevoerd blijkt dat bestuurders zich ook nadien beter aan de maximumsnelheid houden. Ze zijn gewend geraakt om trager te rijden en blijven dat ook doen aangezien de politie de controle op elk moment terug kan inschakelen.

Voordelen voor de bestuurder

Naast een verbetering van de verkeersveiligheid heeft trajectcontrole ook voor de bestuurders voordelen. Men straft je niet langer voor een kort moment van onoplettendheid waarbij je even over de maximumsnelheid gaat. De gemiddelde snelheid over meerdere kilometers geeft de doorslag. Daardoor is er een groot maatschappelijk draagvlak voor trajectcontrole. Veel mensen vinden dit een eerlijker systeem dan de traditionele snelheidscontroles op één plaats.

Uiteraard zijn er ook felle tegenstanders van trajectcontrole. Zo lokte begin april 2015 de voorzitter van de Nederlandse organisatie Privacy First Bas Filippini een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat uit. Hij stelt dat de cameraís alle voertuigen filmen en niet alleen de wagens die te hard rijden. Dit zou een inbreuk op de privacy-wetgeving zijn.

Waar zijn er trajectcontroles in België?

E40 Wetteren-Erpe-Mere in beide richtingen, E17 vanaf Gentbrugge in beide richtingen

Momenteel zijn er in België al regelmatig controles op deze twee trajecten. Rijd je daar te snel loop je een aanzienlijk risico op een bekeuring.

Nieuwe trajectcontroles vanaf 2016: E40 Heverlee-Sint-Stevens-Woluwe en E313 Antwerpen-Oost-Ranst

Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts besliste in 2016 om trajectcontrole verder uit te breiden en ook toe te passen op twee bijkomende tracés. Het gaat om de E40 tussen Heverlee en Sint-Stevens-Woluwe (ongeveer tien kilometer) en de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst (zevenenhalf kilometer). Uit onderzoek was gebleken dat het aantal verkeersdoden op deze plaatsen hoger lag dan gemiddeld. Via trajectcontrole zal men daarom proberen om dit te verhelpen.

Waaslandtunnel

In de Antwerpse Waaslandtunnel die het centrum met de Linkeroever verbindt is ook trajectcontrole van toepassing.

Brussel, Leopold II-tunnel, timing nog onbepaald

Ook in de Brusselse Leopold II-tunnel zou er op termijn een trajectcontrole komen waarbij men de tijdstippen vastlegt waarop je de tunnel in- en uitrijdt. Het is nog niet duidelijk vanaf wanneer dit in werking zal treden. De Brusselse regering wil echter af van de slechte reputatie van de tunnel. Er gebeuren regelmatig ongevallen en vooral ís avonds en ís nachts lappen bestuurders de snelheidsbeperking voortdurend aan hun laars. Men zal de maximumsnelheid in de tunnel ook terugbrengen van zeventig naar vijftig kilometer per uur.

Trajectcontroles in Wallonië

In Wallonië zijn er weinig trajectcontroles. Men past het wel al toe op de E25 door Luik in beide richtingen (richting Luik en richting Luxemburg) in de tunnel De Cointe, waar de camera's regelmatig in werking zijn.

Gewestwegen

Er zijn ook op sommige gewestwegen al regelmatig trajectcontroles uitgevoerd. Concreet gaat het om:

WegTrajectWelke richting?
N12 Oosthoven-Ravelsbeide richtingen
N12 Beerse-Vosselaarrichting Vosselaar
N18 Oud-Turnhout-Turnhoutbeide richtingen
N18 Zwaneven-Oud-Turnhoutbeide richtingen
N19 Zevendonk-Turnhoutbeide richtingen
N115 Sint-Job-inít-Goor-Brechtbeide richtingen
N117 Maria-ter-Heide-Sint-Job-inít-Goorbeide richtingen
N119 Turnhout-Weelde Statiebeide richtingen
N123 Herentals-Lichtaartbeide richtingen
N140 Vosselaar-Turnhoutbeide richtingen
N153 Lille-Welcherzandebeide richtingen
N153 Welcherzande-Oostmallebeide richtingen

Trajectcontroles in Vlaanderen in 2018

Tegen 2018 wordt het systeem van trajectcontrole in Vlaanderen fors opgevoerd. Zo'n 54 vaste flitspalen zullen omgevormd worden om in controle over een heel traject te worden ingepast. Daarnaast komen er ook zo'n 250 nieuwe camera's bij.

Concreet zal dit betekenen dat op zo goed als alle snelwegen in Vlaanderen je zal moeten uitkijken voor trajectcontroles. Daar komt nog bij dat ook op verschillende gewestwegen deze vorm van snelheidscontrole zal worden ingevoerd.

Waar is er trajectcontrole in Nederland?

Op verschillende trajecten in Nederland is het al opletten geblazen en zijn er regelmatig controles:

WegTrajectWelke richting?
A2 Knooppunt Holendrecht-Maarssenbeide richtingen
A4 Leidschendam-Zoeterwoudebeide richtingen
A10 De Nieuwe Meer-Coentunnelbeide richtingen
A12 De Meern-Woerden Goudabeide richtingen
A13 Knooppunt Kleinpolderplein-Berkel en Rodenrijsbeide richtingen
A20 Knooppunt Kleinpolderplein Ė Knooppunt Terbregsepleinbeide richtingen
A58 Bergen op Zoom-Roosendaalbeide richtingen
N62 Westerscheldetunnelbeide richtingen

De trajectcontrole staat niet altijd overal aan. Soms is het systeem ook een tijdje uitgeschakeld voor onderhoud. Bovenstaande plaatsen hebben echter regelmatig controle. Wanneer je je niet aan de maximumsnelheid houdt is de pakkans dus groot. Bovendien gebruikt de Nederlandse politie ook al regelmatig mobiele trajectcontrole. Ook op andere wegen dan de bovenstaande kan je dus tegen de lamp lopen. De maximumsnelheid altijd en overal respecteren is de boodschap.

En wat brengt de toekomst?

Trajectcontrole lijkt het systeem van de toekomst te gaan worden. De politie zal ook steeds vaker mobiele controlesystemen toepassen. In Nederland gebruikt de politie al een mobiel systeem, vooral in de provincie Flevoland. Ook in Vlaanderen wil men dit in de toekomst gaan gebruiken. Ook tal van andere Europese landen zoals Noorwegen en Duitsland gebruiken nu al hier en daar trajectcontrole. De trend lijkt dus duidelijk ingezet.

Mobiele trajectcontrole laat toe om lukraak trajecten over alle snelwegen of zelfs gewestwegen te controleren en het systeem dagelijks ergens anders te gebruiken. Wanneer je systematisch over de maximumsnelheid gaat loop je op die manier overal het risico op een fikse boete. Bestaande flitspalen zullen wellicht nog wel een tijdje in het straatbeeld te zien zijn, maar wellicht vervangt men ze in de toekomst steeds vaker door (mobiele) trajectcontroles. Een gewaarschuwd lezer is er twee waard!
© 2015 - 2017 Karldelauw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar snelheidscontroles op de weg?Waar snelheidscontroles op de weg?Natuurlijk wil je ook in 2017 geen boete voor te snel rijden. Bescherm jezelf. Op het internet vind je meerdere sites om…
Het verhogen van verkeersboetesDe verkeersboetes worden in 2010 verhoogd met 15 procent. Niet de verkeersveiligheid staat daarbij centraal, maar het sp…
Handige apps voor Android: Verhoog je productiviteitHandige apps voor Android: Verhoog je productiviteitDe hoeveelheid applicaties die in Google Play zijn te downloaden voor op je smartphone is enorm. Het gaat hier om tiendu…
Het beroep van chauffeurHet beroep van chauffeurEr is veel vraag naar chauffeurs. Er zijn verschillende manieren waarop je als chauffeur werkzaam kunt zijn. Bij vrachtw…
Auto van de zaak: bijtelling, ontheffing en controleAuto van de zaak: bijtelling, ontheffing en controleIn Nederland rijden zo'n 700.000 lease-auto's rond. Sinds juni 2009 passeerde het aantal zakelijke rijders dat aangaf de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jo.sau / Flickr
  • http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150403_01614314
  • http://www.demorgen.be/binnenland/brusselse-regering-verlaagt-snelheid-in-leopold-ii-tunnel-en-plant-trajectcontroles-a2275368/
  • http://www.demorgen.be/binnenland/weyts-wil-mobiele-trajectcontroles-a2244614/
  • http://www.wegenenverkeer.be/verkeer-en-mobiliteit/verkeershandhaving/trajectcontrole.html
  • http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/verkeer/trajectcontrole
  • http://www.kilometerafstanden.nl/trajectcontrole-nederland.htm

Reageer op het artikel "Trajectcontrole in België en Nederland: waar vind je het?"

Infoteur: Karldelauw
Laatste update: 01-06-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!