Automatische kentekenherkenning

Automatische kentekenherkenning Automatische kentekenherkenning, ook wel automatische nummerplaatherkenning, is een videobewakingstechniek die optische tekenherkenning (OCR) gebruikt om nummerplaten en kentekens op voertuigen te scannen en te herkennen. Dergelijke systemen kunnen ongeveer één voertuig per seconde bij een snelheid van 160 km per uur probleemloos detecteren.

Waarom automatische kentekenherkenning?

Automatische kentekenherkenning wordt onder meer door overheden ingezet bij het monitoren van verkeersgedrag, bijvoorbeeld voor snelheidscontroles en afstandmetingen of de juiste naleving van verkeersregels bij verkeerslichten. Daartoe worden niet alleen vaste bewakingscamera’s (bijvoorbeeld boven snelwegen) gemonteerd, er worden ook foto- en videocamera's geïnstalleerd in apparatuur voor snelheidsmeting of speciaal opgestelde mobiele apparaten. Maar in oktober 2014 werd duidelijk dat door politiediensten op deze wijze herkende en opgeslagen kentekengegevens ook worden opgevraagd door de Belastingdienst, onder meer om het private rijgedrag van leaserijders te monitoren. Er bestaan overigens in juridische kringen grote twijfels over de rechtmatigheid van op deze wijze door de fiscus verkregen gegevens.

Onder welke benamingen staat automatische kentekenherkenning bekend?

Er zijn meerdere benamingen voor automatische kentekenherkenning gangbaar. In het Engels worden onder meer de volgende termen en afkortingen gebruikt:
  • Automatic Number Plate Recognition (ANPR)
  • Automatic vehicle identification (AVI)
  • Car plate recognition (CPR)
  • Licence plate recognition (LPR)

Nummerplaten naar kleur, vorm en grafische opbouw te herkennen

Bedoelde systemen van automatische kentekenherkenning moeten in staat zijn verschillende soorten nummerplaten naar kleur, vorm en grafische opbouw te herkennen. Een technisch volwaardig systeem kan zowel de gemaakte foto's opslaan alsook de herkende tekst uitlezen, soms zelfs ook een foto van de bestuurder opslaan. Doorgaans wordt daarbij infrarood licht gebruikt om ongeacht het tijdstip van de dag of nacht bruikbare opnames te kunnen maken. De systemen maken ook gebruik van flitslicht, enerzijds om de beeldkwaliteit te verhogen, anderzijds om de bestuurder op zijn foute rijgedrag te attenderen. De gebruikte software draait op PC hardware en kan communiceren met andere programma's en databases. Nadat de kentekenplaat op de foto is vastgelegd wordt die optisch genormaliseerd en kwalitatief verbeterd. Daarna wordt optische tekenherkenning (Optical Character Recognition, OCR) uitgevoerd om alfanumerieke tekst te verkrijgen.

Fotobeelden ter plekke analyseren of doorzenden naar centrale computer

De systemen analyseren het gedetecteerde materiaal ofwel ter plekke ofwel worden de beelden verzameld en verzonden naar een computersysteem op afstand, waar de tekenherkenning achteraf plaatsvindt. Als de tekenherkenning ter plekke wordt uitgevoerd, duurt het proces van herkenning ongeveer 250 milliseconden, waarbij de tekens van de nummerplaat, de datum van opname en andere relevante gegevens (zoals de aard van de begane overtreding) worden gegenereerd. Die relatief compacte informatie wordt doorgegeven of opgeslagen voor latere download. Als de gegevens onmiddellijk zonder enige vorm van compressie worden verzonden, worden ze verwerkt door een krachtige server. Systemen zonder data-compressie evenwel, hebben voor de overdracht van de beeldgegevens een grotere bandbreedte in de dataverbinding nodig.

De technologie achter nummerplaatherkenning

Het belangrijkste onderdeel in de software is de tekenherkening op de foto's (Optical Character Recognition, OCR). Naast veel technische aspecten moet daarbij ook worden gelet op het ontwerp van de kentekens en de daarbij gebruikte lettertypes. Men kan daarbij bijvoorbeeld denken aan vorm en grootte van de holten in de letters P en R om die gemakkelijker van elkaar te onderscheiden en zo de automatische kentekenherkenning te vereenvoudigen. En de omzetting van de Nederlandse kentekens in 2002 heeft van de softwareleveranciers ook weer extra inspanningen gevergd. Geavanceerde systemen kunnen verschillende kentekensoorten herkennen maar de meeste worden echter ingesteld op één specifiek systeem.

Lees verder

© 2014 - 2024 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Toepassing van slimme camera'sToepassing van slimme camera'sSlimme camera's worden meer en meer gebruikt in onze maatschappij. Steeds meer steden en gemeenten in Europa zetten slim…
Wet Plate Collodion fotografie en Wet Plate camera'sWet Plate Collodion fotografie en Wet Plate camera'sWet Plate fotografie of voluit genaamd Wet Plate Collodion fotografie, is een ouderwetse vorm van fotografie, die na het…
Power Wrap voor een slank en gespierd lichaamPower Plate klinkt u ongetwijfeld bekend in de oren. Maar kent u ook Power Wrap? Power Wrap is een lichaamspakking die u…

Ergernissen op rotondes tussen automobilisten en fietsersErgernissen op rotondes tussen automobilisten en fietsersNog steeds worden veel kruisingen vervangen door rotondes. Een rotonde bespaart ten opzichte van het kruispunt veel onde…
Reliëftegels en geleidelijnen: Hulp bij visuele handicapReliëftegels en geleidelijnen: Hulp bij visuele handicapIn het straatbeeld liggen af en toe witte, smalle ribbellijnen met reliëftegels en tegels met halve bolletjes (noppen).…
Bronnen en referenties
Serkozy (1.241 artikelen)
Gepubliceerd: 29-10-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.