InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Rijden spitsstrook op de autosnelweg - Regels en Herkenning

Rijden spitsstrook op de autosnelweg - Regels en Herkenning

Rijden spitsstrook op de autosnelweg - Regels en Herkenning Herken de spitsstrook op de autosnelweg en ken de regels. Een spitsstrook is een extra rijstrook die wordt opengesteld bij grote verkeersdrukte of files op de autosnelwegen. Bijvoorbeeld in de spits of bij een verkeersaanbod van meer dan 1350 voertuigen per rijstrook, per uur. Bij slechte weersomstandigheden, wegwerkzaamheden, calamiteiten of ongeval wordt de spitstrook gesloten. Op spitsstroken gelden dezelfde verkeersregels als op de andere op de rijbaan gelegen rijstroken. Bij nadering of rijdend op de spitstrook zijn de onderstaande regels verkeersborden, verkeerstekens en signaleringsborden van belang.

Begrippen volgens het RVV 1990

Volgens de begripsbepaling van het RVV 1990 is een:
  • Rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken.
  • Spitsstrook: de vluchtstrook die als rijbaan is aangewezen blijkens bord C23-01.
  • Vluchthaven of vluchtstrook: door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen, behoudens voor de duur van openstelling als spitsstrook.

Spitsstrook - Het Kantelwalsbord

Op het kantelwalsbord wordt aangegeven of de spitsstrook geopend of gesloten is. Daarnaast geeft het aantal pijlen de hoeveelheid te gebruiken rijstroken aan en is op het matrixbord de maximum toegestane snelheid weergegeven. In principe is de maximum snelheid voor personenauto's 100 km. per uur (vrachtverkeer 80 km/u), maar afhankelijk van de verkeersdrukte en andere omstandigheden, kan de maximumsnelheid worden aangepast (dynamische snelheidsregeling). De op de matrixborden / elektronische signaleringsborden aangegeven snelheid is bepalend.

KantelwalsbordKantelwalsbord
Bord C23-01Bord C23-01
Bord C23-02Bord C23-02
Bord C23-03Bord C23-03
Rijsstrook<BR>
openRijsstrook
open
Rijsstrook<BR>
vrijmakenRijsstrook
vrijmaken
Rijsstrook<BR>
geslotenRijsstrook
gesloten
Vluchthaven<BR>
PechhavenVluchthaven
Pechhaven

Plaats van de spitsstrook

Een spitsstrook is een als rijsstrook opengestelde vluchtstrook aan de rechterkant van de snelweg of een extra rijstrook aan de linkerkant van de snelweg die in drukke periodes open gesteld is voor bestuurders van motorvoertuigen. Rechts naast de spitsstrook is om de 500 tot 1000 meter een pechhaven / vluchthaven aangelegd.

Spitsstrook herkennen

U herkent een spitsstrook aan bovenstaande verkeersborden en de matrixborden (elektronische signaleringsborden) boven de weg die aangeven waar een spitsstrook begint en eindigt. Is de spitsstrook open, dan staat er een groene pijl op de borden boven deze strook. Is de spitsstrook gesloten, dan staat er een rood kruis boven de rijstrook.

Pech op de spitsstrook

Spitsstroken worden voortdurend door camera's vanuit de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat bewaakt. Staat een voertuig stil of met pech op de spitsstrook, dan wordt de spitsstrook afgesloten. U wordt dan direct via pijlen naar de normale rijstrook gestuurd. Zijn de camera's niet goed of niet goed te gebruiken -bijvoorbeeld bij hevige regenval, sneeuw of mist- dan wordt de spitsstrook niet opengesteld of tijdelijk afgesloten.

Overrijden doorgetrokken witte streep

Een doorgetrokken witte streep mag normaal gesproken niet overreden worden. De opengestelde spitsstrook vormt hierop een uitzondering en mag wel overreden worden als de verkeerssituatie hierom vraagt en / of de doorstroming hierdoor wordt bevorderd. Extra aandacht voor de overige bestuurders is vaak gewenst, omdat een uitrijstrook direct over kan gaan in een spitsstrook.

Plaats op de weg is rechts

Op weggedeelten waar een spitsstrook is opengesteld geldt de algemene regel “plaats op de weg is rechts” zoals beschreven in Artikel 3 van het RVV 1990: "Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden".
Gerelateerde artikelen
A1 Snelweg (Rijksweg 1)De A1 is een autosnelweg die loopt van de Ring van Amsterdam (A10) tot aan de Duitse grens nabij Oldenzaal. Deze weg tel…
5 Tips om het fileleed te verminderen5 Tips om het fileleed te verminderenVeel automobilisten ergeren zich aan hun dagelijkse files. Files nemen veel tijd in beslag en tijd is nou eenmaal kostba…
Maximum snelheden in het verkeerMaximum snelheden in het verkeerIeder voortuig moet een andere snelheid hanteren om de veiligheid zoveel mogelijk te kunnen garanderen. Tevens is er ver…
Autosnelwegen - Rijden en regels op de autosnelwegAutosnelwegen - Rijden en regels op de autosnelwegVerkeer - rijden en regels op de autosnelweg! De autosnelweg behoort tot de veiligste categorie wegen. Kruisende bestuur…
Verkeer - Nieuwe verkeersregels vanaf 2008Verkeer - Nieuwe verkeersregels vanaf 2008De aangepaste verkeersregels en verkeersborden vanaf 1 april 2008. Op 1 april 2008, 1 mei 2009 en 1 juli 2010 zijn er ee…
Bronnen en referenties
  • Rijkswaterstaat
  • Overheid
  • Auto-instructie.nl

Reageer op het artikel "Rijden spitsstrook op de autosnelweg - Regels en Herkenning"

Infoteur: Jvd
Laatste update: 04-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!