InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > OV-fiets huren: kosten & tarieven

OV-fiets huren: kosten & tarieven

OV-fiets huren: kosten & tarieven Treinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauw fiets om korte afstanden te overbruggen. De kosten van de ov-fiets vallen mee: een OV-fiets huren is goedkoper dan een rit met de bus. Wat is de OV-fiets, wat zijn de kosten van de OV-fiets en waar kun je een OV-fiets huren? Daarnaast biedt de NS ook de mogelijkheid om een OV-scooter te huren.

Wat is de OV-fiets?

OV is de afkorting van “openbaar vervoer”. Als je met de trein aankomt op het station, kun je een OV-fiets huren om een (korte) afstand af te leggen naar je bestemming. Er zijn ruim 225 huurlocaties van de OV-fiets: op veel staions, maar ook sommige bus – en metrohaltes en stadscentra bieden de mogelijkheid om een OV-fiets te huren.

OV-fiets huren

Als je een OV-fiets wilt huren, heb je een OV-fietsabonnement nodig Die kun je kopen via internet en koppelen aan je OV-chipkaart. Je kunt ook een OV-fietspas kopen waaraan hat abonnement gekoppeld wordt, maar uiteindelijk zullen alle abonnementhouders over moeten stappen naar de OV-chipkaart.

OV-fiets huren: hoe werkt het?

Het is zeer eenvoudig om een OV-fiets te huren. De OV-fietspas of OV-chipkaart wordt gescand om de tijd te registreren. Bij terugkomst wordt de fiets opnieuw gescand. Je betaalt voor de tijd die je gebruik hebt gemaakt van de OV-fiets. Er zijn ook geautomatiseerde huurlocaties, waar zelfservice geldt. Met een OV-fietspas kun je altijd 2 OV-fietsen huren. Dat is handig als je een reisgenoot hebt.

OV-fiets: voordelen & nadelen

De voordelen van een OV-fiets is dat je snel op de plek van bestemming kunt zijn. Vaak gaat het sneller dan de bus. De fietsen zijn stevig, kunnen tegen een stootje en gaan niet snel kapot. Het huren van een OV-fiets is goedkoper dan de bus nemen, hoewel er wel eenmalige aanschafkosten gelden voor de OV-fietskaart. Een ander voordeel is het gebruikersgemak. Je kunt eenvoudig een fiets huren, zonder formulieren in te vullen of borg te betalen.

De nadelen van het huren van een OV-fiets, zijn het eigen risico bij verlies of diefstal. Je moet dan € 45 tot € 250 betalen, afhankelijk van de vraag of je het sleuteltje nog hebt of niet. Maar dat risico loop je met een gewone fiets ook. Bovendien valt diefstal van een OV-fiets op, door de herkenbaarheid van de fiets. Ook ben je gebonden aan de inleverlocatie. Je kunt de OV-fiets wel ergens anders inleveren, maar daar moet je extra voor betalen.

Kosten OV-fiets

De kosten van de OV-fiets op een rijtje:
  • Een abonnement op de OV-fiets kost € 10,00 per jaar.
  • Daarnaast gelden er eenmalige aanschafkosten van € 11 voor de OV-fietspas
  • Het huren van een OV-fiets kost € 3,00 per 24 uur
  • Na 72 uur is de toeslag € 5

OV-fiets betalen met automatische incasso
De huur van de OV-fiets wordt achteraf betaald, met automatische incasso.

Elektrische OV-fiets huren

Als je slecht ter been bent , veel haast hebt of een relatief grote afstand moet overbruggen, kun je er ook voor kiezen om een elektrische OV-fiets te huren. De eerste keer zijn de kosten € 3 per dag. Daarna geldt een tarief van € 7,50 per dag.

OV-scooter huren

Naast het huren van een (elektrische) OV-fiets is het ook mogelijk om een OV-scooter te huren. Dit kost € 7,50 per 3 uur en € 15 voor 24 uur.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ns.nl
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "OV-fiets huren: kosten & tarieven"

Reactie

J. Burgers, 21-07-2012 13:02 #1
Wij hebben zondag 17 juni een OV fiets gehuurd op station Zutphen en deze dinsdag 19 juni retour gebracht (3 dagen a € 3, 00 = € 9, 00) Tot mijn verbazing is € 19, 00 van mijn rekening afgeschreven. Graag wil ik € 10, 00 teruggestort hebben op mijn bankrekening nr.158672623. Mijn klantnummer is 154864. De eenmalige bijdrage van € 10, 00 per jaar hebben wij bij een vorige huur al betaald.
Hopende op een snelle reactie uwerzijds, met vriendelijke groet Jan Burgers

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Reacties: 1
Schrijf mee!