InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Vespa: toen en nu

Vespa: toen en nu

Je ziet er elke dag wel een dozijn van rijden: vespa's. De modellen van vandaag de dag zijn nog steeds allemaal ontworpen vanuit de eerste model. Maar hoe is dit scooter merk nou eigenlijk zo populair geworden?

Geschiedenis

In 1946 begon ontwerper Spolti met het ontwerpen van een nieuw scooter model. De naam van dit eerste model was Il Paperino. De Paperino Il bleek niet zo goed in de smaak te vallen bij het publiek en werden er dan maar ook een paar 100 stuks van verkocht. Baas van de Vespa fabriek, Enrico Piaggio was hier blij mee en had het idee bedacht om een andere ontwerper een nieuwe model te laten ontwerpen. Hij gaf deze opdracht aan ontwerper Corradino, deze was tevens verantwoordelijk voor het ontwerp van de eerste moderne helikopter. Het idee van Corradino was om een scooter te ontwerpen die voor alle Italianen te betalen was, dit omdat Italie zich in een economisch slechte periode bevond.

Eerste stap naar succes

De Vespa werd niet alleen populair in de hele werled vanwege de lage prijs, Ook door een aantal films is dit scooter merk razend populair geworden. Twee voorbeelden van films waarin de Vespa scooter te zien is, zijn: Roman Holiday met Audrey Hepburn en Gregory Peck. De andere film waarin de Vespa is te bewonderen is de film Quardorphenia.

Eerste Vespa

De eerste Vespa's die geproduceerd waren verlieten in april 1946 de Piaggio fabriek in Italie. Dit eerste model had 3 versnellingen en beschikte over een tweetakt motor met een inhoud van 98cc, dit zorgen voor een topsnelheid van 60 km/h. Het was het eerste model scooter dat niet leek op de grote, oncomfortabele, luidruchtige scooters van eerst, maar op een slanke en rustige scooter. Het is nog nooit gebeurd dat een scootermerk als Vespa, tot zoiets grootst en populairs is uitgegroeid. Er zijn miljoenen exemplaren van geproduceerd en In heel de wereld is dit scooter merk nu te koop.

Vespa's van nu

De Vespa's van vandaag hebben nog steeds uiterlijke kenmerken van het eerste Vespa model. De meest populaire modellen tegenwoordig zijn de: Vespa S en de Vespa lx. Deze modellen zijn allebei in zowel een brommer als een scooter versie te verkrijgen. De scooter Vespa gaat 45 km/h en de brommer Vespa gaat 25 km/h. Door het chique, maar ook sportieve uiterlijk in combinatie met een knap staaltje techniek is de Vespa uitgegroeid tot één van de populairste scooters van tegenwoordig. Het groote verschil met de Vespa's van nu en de Vespa's van vroeger is dat de Vespa's van tegenwoordig een stuk duurder zijn geworden vergeleken met de Vespa's van vroeger. De Vespa's van tegenwoordig zijn niet meer voor iedereen financieel haalbaar.

Meer dan alleen scooters

Tegenwoordig worden er niet alleen nog maar Vespa scooters geproduceerd, ook worden er vandaag de dag allerlei aanverwante artikelen gemaakt, denk hierbij aan schoenen, tassen en allerlei kleding, het merk Vespa is een echt een begrip geworden. De kleding en accesoires zijn zo ontworpen dat ze perfect bij de scooter aansluiten.

Modellen

Sinds de oprichting van het merk zijn er 138 modellen ontworpen, hieronder een lijstje van de meest populaire modellen.
  • Paperino
  • COSA 1
  • ET2 50 - 2takt
  • ET2 50 - 4takt
  • LX 50
  • S 50
  • LXV 50

Lees verder

© 2011 - 2017 Perso18, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het succes van VespaVespa, de bromscooter die wereldwijd de meeste populairiteit geniet en al een lange historie van 60 jaar heeft.
De Piaggio MP3 LT waarbij uw autorijbewijs volstaatPiaggio MP3 LT is de eerste motor waarbij u geen motorrijbewijs nodig heeft, maar waarbij uw autorijbewijs voldoende is.
Hulp bij brom/snorfiets kopenVoordat je een een scooter of brommer gaat kopen, moet je aan verschillende dingen denken. Hier noem ik een paar dingen…
Elektrische scooter: milieuvriendelijk brommenElektrische scooter: milieuvriendelijk brommenEen elektrische scooter kun je aan het stopcontact bijtanken. De elektrische solex is schoon, stil en ideaal voor in het…
Gestolen bromfiets en (inboedel)verzekeringBrommers en scooters zijn zeer gewilde objecten voor dieven en worden dan ook regelmatig gestolen. Niet alleen op straat…

Reageer op het artikel "Vespa: toen en nu"

Infoteur: Perso18
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Special: Tips bij het kopen van je huis
Schrijf mee!