InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Het motorrijbewijs

Het motorrijbewijs

Het motorrijbewijs Motorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilometers af te leggen maar is ook een geliefde vrijetijdsbesteding van velen. Motoren zijn er namelijk voor iedereen. Voordat u met de motor de weg op gaat, moet u eerst het motorrijexamen afleggen.

Onderdelen

Het motorrijexamen bestaat uit drie delen. Pas wanneer al deze examens voldoende zijn afgerond bent u gekwalificeerd om met en motor de weg op te gaan. We onderscheiden de volgende onderdelen:
  • Het theorie-examen
  • Algemene Voertuig Beheersing (AVB)
  • Algemene Verkeersdeelname (AVD)

Het theorie-examen

Het theorie-examen voor de motor is een examen gelijk aan dat voor auto of brommer, echter met enkele vragen speciaal gericht op het motorrijden en de motor. Het theorie-examen wordt afgelegd bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid. De kandidaat moet 50 theorievragen beantwoorden. Daarbij mogen er maximaal 6 fouten gemaakt worden om te slagen. Pas wanneer u in het bezit bent van een geldig autorijbewijs óf een motortheoriecertificaat mag u lessen nemen in het motorrijden.Het theoriecertificaat is één jaar geldig, wat u ruim de tijd geeft op praktijklessen te volgen en de laatste twee examens af te leggen.

Algemene voertuig beheersing, het AVB examen

Naarmate u een paar lessen op de motor heeft gehad zal de instructeur u meenemen naar een afgelegen plek, vaak een grote parkeerplaats, waarop de oefeningen voor het voertuigbeheersing examen worden geoefend. Het AVB examen wordt ook wel het pionnenexamen genoemd. De oefeningen die u moet doen op het examen staan aangegeven met de bekende oranje pionnetjes. Het examen bestaat uit vier delen/clusters:
  • Het lopen met de motor
  • Verrichtingen met lage snelheid
  • Verrichtingen met hogere snelheid
  • Remoefeningen

In totaal zijn er twaalf oefeningen die geoefend worden voor het examen. Van deze twaalf oefeningen kiest de examinator uit elke cluster één verplicht onderdeel en drie overige oefeningen.

Algemene Verkeersdeelname, het AVD examen

Het laatste examen in de rij is het praktijkexamen op de weg. Het examen begint met een gesprekje met de examinator waarbij wordt uitgelegd hoe het examen in zijn werk gaat. Vervolgens wordt buiten op het parkeerterrein een ogentest afgenomen (het aflezen van een nummerplaat) en worden er een aantal vragen over de motor zelf gesteld.

Tijdens het rijden volgt de examinator u in de auto. In de auto zit ook uw rij-instructeur die u de richtingen aangeeft. De examinator let op uw kijktechniek, uw plaats op de weg en hoe u reageert op andere weggebruikers.

Na het examen gaat u het examencentrum weer binnen waar u de uitslag van uw examen krijgt. Wanneer u geslaagd bent kunt u op het gemeentehuis uw rijbewijs aanvragen.

Veel succes en motorrijplezier!
© 2010 - 2017 Dekonink, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.cbr.nl

Reageer op het artikel "Het motorrijbewijs"

Infoteur: Dekonink
Laatste update: 08-06-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!