InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Hulp bij brom/snorfiets kopen

Hulp bij brom/snorfiets kopen

Voordat je een een scooter of brommer gaat kopen, moet je aan verschillende dingen denken. Hier noem ik een paar dingen op die handig zijn om aan te denken bij het aanschaffen van een bromfiets of snorfiets.

Rijbewijs

Voordat je überhaupt kan gaan denken aan het kopen van een scooter, moet je eerst je rijbewijs halen. Sinds oktober 2009 haal je geen certificaat meer maar echt een rijbewijs. Het rijbewijs waar het om gaat heet het AM-rijbewijs. Hiermee mag je brom- en snorfietsen besturen. Als u al een auto-rijbewijs heeft mag u gelijk rijden op een brom- of snorfiets. U hoeft niet opnieuw examen af te leggen.

Scooter of brommer

Voordat u gaat kijken naar scooters of brommers moet u eerst bedenken welke van de twee u wil. Op een brommer (snorfiets) mag je 25 km/u rijden en hoef je geen helm op. Op een bromfiets mag u 45 km/u rijden en moet u wél een helm op. Ook zijn er nog andere verschillen in de regels voor het rijden met een brommer of scooter die u misschien zou moeten afwegen tegen elkaar. Allebei hebben ze hun voor- en nadelen.

Prijs

Als u een brommer of scooter wilt gaan aanschaffen is het eerste waar u aan denk waarschijnlijk de prijs. De prijzen van scooters en brommers kunnen erg verschillen. Dit zijn ongeveer de huidige prijzen die nu (december 2009) gelden:

Brommer
Als u een goedkope nieuwe brommer wilt zit u al gauw richting de 800,- tot 1000,-. Gelukkig zijn er vele sites die brommers goedkoper aanbieden. Vaak heeft u dan wel een tweedehands, maar dit mag niet baten. Als u een brommer koopt, koopt u die vaak niet met de gedachte om hem erg lang te gebruiken. Brommers zullen namelijk over het algemeen enkele jaren goed presteren en daarna komen er vele reparaties die veel geld kosten.
Voor 200,- tot 500,- kunt u een tweedehands Tomos of Puch kopen. Dit zijn kleine brommers die niet altijd even lekker zitten en rijden, omdat ze niet zo groot zijn. Wel heeft u iets erg goedkoops.

Scooter
Voor een nieuwe scooter betaalt u ongeveer 1500,- tot 3500,-. Denk er wel weer aan dat zoeken op internet naar koopjes toch vaak goed resultaat geeft. Als u even goed doorzoekt kunt u een weliswaar tweedehands scooter kopen, maar wel voor minder geld (ongeveer 1000,-). Als het goedkoper dan dit is raad ik het u af om te kopen. Vaak zijn ze dan óf gestolen of zodanig oud en kapot dat ze niet meer lang zullen rijden.
Er zijn ook nog duurdere scooters dan dit, maar dan betaalt u grotendeels voor het design en het merk. Als u een mooie(re) scooter wilt kunt u net zo goed zelf uw scooter opleuken. Over het algemeen is dit niet heel moeilijk en het kost in ieder geval minder geld dan alles al voor je laten doen.

Elektro-scooter
De laatse tijd is de elektrische scooter (ook wel eco-scooter) erg in de mode. Dit zijn scooters die u op elektriciteit rijden en u moet ze dus ook geregeld opladen. Het feit dat hij rijdt op elektriciteit zorgt wel voor een vermindering van de prestaties. Een eco-scooter zal minder hard rijden dan andere scooters. Wel zijn ze zachter en milieuvriendelijker, wat weer erg hip is.
Een elektrische scooter koopt u voor ongeveer dezelde prijzen als die voor gewone scooters gelden.

Over het algemeen geldt bij scooters én brommers dat Chinese merken het goedkoopst zijn. Ze zijn dan wel minder mooi qua design. Voor de mooiere en duurdere scooters kunt u kijken naar een merk als bijvoorbeeld Piaggio.

Andere dingen

Andere dingen waar u ook aan moet denken zijn:
  • Zit er een kentekenplaat en bewijs bij?
  • Heb ik garantie?
  • Heb ik het overschrijvingsbewijs van de kentekenplaat?

Veel succes en plezier met het aanschaffen van een nieuwe brommer of scooter!
© 2009 - 2017 Habbekrats, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kentekenplaat bromfiets en snorfiets: waar te verkrijgen?Sinds 2007 is het in Nederland verplicht om een kentekenbewijs te voeren voor bromfiets, snorfiets en scooter. Anders da…
Bromfietsverzekering: Hoe verzeker je je brommer of scooter?De meeste mensen weten wel dat je, wanneer je autorijdt, ook verplicht bent om jezelf te laten verzekeren. Minder bekend…
Kentekenplaten in NederlandNederland kent vele verschillende soorten kentekenplaten voor voortuigen op de weg. Zo zijn er de witte, normale gele, b…
Elektrische scooter: milieuvriendelijk brommenElektrische scooter: milieuvriendelijk brommenEen elektrische scooter kun je aan het stopcontact bijtanken. De elektrische solex is schoon, stil en ideaal voor in het…
Gestolen bromfiets en (inboedel)verzekeringBrommers en scooters zijn zeer gewilde objecten voor dieven en worden dan ook regelmatig gestolen. Niet alleen op straat…
Bronnen en referenties
  • http://elektrischescooter.web-log.nl/ http://extra.volkskrant.nl/select/aanschaf/aanschaf.php?id=41

Reageer op het artikel "Hulp bij brom/snorfiets kopen"

Infoteur: Habbekrats
Laatste update: 03-12-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!