InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Gestolen bromfiets en (inboedel)verzekering

Gestolen bromfiets en (inboedel)verzekering

Brommers en scooters zijn zeer gewilde objecten voor dieven en worden dan ook regelmatig gestolen. Niet alleen op straat maar ook uit woningen, schuren, boxen en van het eigen erf. Op welke verzekering kun je een beroep doen nadat je brommer is gestolen en wat mag je dan verwachten van deze verzekering.

Bromfietsverzekering

Een all-risks bromfietsverzekering of een bromfietsverzekering welke het risico van diefstal dekt is doorgaans vrij duur, dit ook omdat het risico van beschadiging of diefstal vrij hoog is. De bromfietsverzekering keert uit als je brommer of scooter gestolen is, op welke plek dan ook. Voorwaarde hieraan is doorgaans wel dat de brommer op slot moet staan en dat er gebruik is gemaakt van de sloten die door de verzekeraar zijn voorgeschreven. Is dit niet het geval dan zullen de polisvoorwaarden doorgaans aangeven dat er geen recht bestaat op een vergoeding.

De uitkering

De hoogte van de uitkering op een bromfietsverzekering is doorgaans afhankelijk van de ouderdom van de bromfiets. De regeling hiervoor zijn te vinden in de polisvoorwaarden, er zijn meestal 3 verschillende soorten te onderscheiden, namelijk:
  • Een eerste periode, meestal een jaar, waarin de volledige cataloguswaarde wordt vergoed
  • De periode na een jaar waarin een vaste afschrijving wordt gehanteerd op de cataloguswaarde
  • Na een bepaalde termijn, bijvoorbeeld 3 jaar, zal de dagwaarde van het voertuig worden vergoed, dit is wat een vergelijkbare brommer zou kosten (met eenzelfde uitvoering, aantal kilometers, staat van onderhoud e.d. )

Als de waarde van de brommer eenmaal is vastgesteld kan de verzekeraar tot uitkering van de schade overgaan. Overigens bepalen de meeste polisvoorwaarden dat er niet eerder dan 30 dagen na de datum van diefstal zal worden uitgekeerd. Op de uitkering zal de verzekeraar doorgaans nog een eigen risico in mindering brengen. Dit eigen risico is bij bromfietsverzekeringen doorgaans ook in de polisvoorwaarden en anders op het polisblad te vinden. Dit eigen risico kan een vast bedrag zijn maar ook zijn er bromfietspolissen waarbij het eigen risico afhankelijk is van de cataloguswaarde van de brommer of scooter.

Dekking op de inboedelverzekering

Wat minder bekend is het feit dat gestolen bromfietsen of scooters in sommige gevallen ook gedekt zijn onder de inboedelverzekering. Voorwaarde hiervoor is dat de brommer of scooter gestolen is uit de woning of daarbij behorende schuurtjes of boxen. In de meeste gevallen is het zelfs zo dat er ook dekking is als een insluiper de bromfiets heeft meegenomen zonder dat deze echt heeft ingebroken, diefstal uit een openstaande schuur is dus ook gedekt. Uitzondering hierop is de box in bijvoorbeeld een flat, dan zal er wel het vereiste zijn van braakschade. Buiten de eigen woning, ook op in de eigen tuin, is er doorgaans geen dekking op de inboedelverzekering.

De uitkering
Conform de polisvoorwaarden krijg je, indien er sprake is van dekking op een inboedelverzekering, altijd een uitkering op basis van dagwaarde van de gestolen brommer of scooter. De dagwaarde, zoals hierboven omschreven, zal meestal worden vastgesteld door een expert.

De meeste inboedelverzekeringen worden gesloten zonder eigen risico. Mocht er wel sprake zijn van een eigen risico dan zul je dit meestal kunnen aflezen op het polisblad. De uitkering is dan ook meestal gelijk aan de dagwaarde zoals die werd vastgesteld.
© 2009 - 2017 Dsvh13, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bromfietsverzekering: Hoe verzeker je je brommer of scooter?De meeste mensen weten wel dat je, wanneer je autorijdt, ook verplicht bent om jezelf te laten verzekeren. Minder bekend…
Verzekering voor de scooterVerzekering voor de scooterAls u een scooter of bromfiets koopt moet u zich ook nog verdiepen in wat voor verzekering u er bij gaat nemen. Daartoe…
Fiets gestolen, wat nu?Fiets gestolen, wat nu?Jaarlijks worden er veel fietsen, snorfietsen en bromfietsen gestolen. Veel van de fietsen, bromfietsen en andere rijwie…
Hulp bij brom/snorfiets kopenVoordat je een een scooter of brommer gaat kopen, moet je aan verschillende dingen denken. Hier noem ik een paar dingen…
Scooter verzekeren: hoe werkt een scooterverzekering?Scooter verzekeren: hoe werkt een scooterverzekering?Nederland is echt een verzekerland. We willen tegen elk verlies en elk probleem verzekerd zijn of verzekeraars laten ons…

Reageer op het artikel "Gestolen bromfiets en (inboedel)verzekering"

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 12-11-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!