InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Informatie over het bromfietsrijbewijs (AM)

Informatie over het bromfietsrijbewijs (AM)

Informatie over het bromfietsrijbewijs (AM) Wie nu nog een bromfietscertificaat heeft, kan dit omwisselen in een bromfietsrijbewijs (AM). Vanaf 1 oktober 2009 geldt alleen nog maar het bromfietsrijbewijs. Omwisselen is niet meer mogelijk. Er zal een theorie-examen gedaan moeten worden om het bromfietsrijbewijs te krijgen. Heb je een autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A), dan geldt dit ook als een geldig bromfietsrijbewijs

Omwisselen tot 1 oktober 2009

Het omwisselen van een bromfietscertificaat in een bromfietsrijbewijs is mogelijk tot 1 oktober 2009. Daarna za er een theorie-examen gehaald moeten worden om een bromfietsrijbewijs te krijgen. Het certificaat kun je bij de gemeente waar je staat ingeschreven omwisselen. Hoeveel het kost is vooraf niet te zeggen. Dit kan per gemeente verschillen. Vraag dit dus eerst vooraf na bij je gemeente. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. Als je te laat bent, moet je dus een theorie-examen afleggen. Vanaf 1 januari 2010 moet je misschien ook een praktijk-examen halen. Dat is nog niet helemaal zeker.

Wat als je je certificaat kwijt bent

Als je je bromfietscertificaat kwijt bent, dan kun je toch een bromfietsrijbewijs aanvragen bij de gemeente. Je moet dan wel een pasfoto meenemen en een geldig legitimatiebewijs. De gemeente vraagt dan bij de RDW of je inderdaad een bromfietscertificaat hebt. Als dat zo is, dan kun je het bromfietsrijbewijs krijgen.

Het bromfietsrijbewijs (AM)

Als je 16 bent, mag je in Nederland met een bromfiets, snorfiets of brommobiel rijden. Een rijbewijs AM is dan wel verplicht. Heb je het rijbewijs eenmaal gehaald, dan heb je dat ook voor de rest van je leven.
Ben je 18 of ouder en heb je een autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A), dan hoef je niet apart een bromfietsrijbewijs (AM) te halen. Dit rijbewijs wordt dan bijgeschreven. Dit kan gebeuren als je het rijbewijs haalt of als je een nieuw rijbewijs nodig hebt. Is het bromfietsrijbewijs nog niet bijgeschreven, dan moet je altijd je autorijbewijs of motorrijbewijs bij je hebben om te laten zien dat je op een brommer mag rijden.

Het examen voor het bromfietsrijbewijs

Klassikaal
Het examen voor het bromfietsrijbewijs is nu alleen nog een theorie-examen. Dit examen bestaat uit 50 vragen. In totaal moet je er 44 goed hebben om te slagen. Om je voor te bereiden op het theorie-examen kun je een cursus doen. Ook kun je je voorbereiden op het examen met een theorieboek. Een opleiding is echter niet verplicht. Je kunt theorie-examen doen als je 16 of ouder bent op de dag dat je examen moet doen. De kosten voor het theorie-examen zijn Eur. 32,45 per keer.

Individueel
Doe je liever apart een examen, dan kan dat ook. Je zit dan met een examinator in een lokaal. De vragen zijn hetzelfde, je hebt alleen wat langer de tijd om over het antwoord na te denken. Ook kun je de examinator vragen stellen als je de vraag niet duidelijk vindt. Het individuele examen kost Eur. 68,25 per keer.

Praktijk-examen

Naar verwachting zal vanaf 1 januari 2010 ook een praktijk-examen gehaald moeten worden om het bromfietsrijbewijs te krijgen. Deze datum is echter nog niet zeker, maar het is dus zeer zeker mogelijk dat dit vanaf volgend jaar geldt.
© 2009 - 2017 Alex1911, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • CBR

Reageer op het artikel "Informatie over het bromfietsrijbewijs (AM)"

Reactie

Emil, 10-01-2013 13:23 #1
Wat is de afkorting voor am?

Infoteur: Alex1911
Gepubliceerd: 15-09-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Reacties: 1
Schrijf mee!