InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Oldtimer bromfiets: de Puch MS-50, VS-50 en MV-50

Oldtimer bromfiets: de Puch MS-50, VS-50 en MV-50

De Puch, die bijna 30 jaar lang verkocht is in Nederland, was vooral een brommer voor de jeugd. Zat je op de middelbare school en wilde je, je een beetje afzetten tegen de gevestigde orde, dan hoorde je wel een Puch te gaan rijden. Na de middelbare school werd hij een beetje kinderachtig gevonden en werd al snel vervangen door een auto. Afstand ervan doen was echter moeilijk. Er worden er nog steeds gevonden in schuurtjes of zoldertjes, bedolven onder een dikke laag roest en stof.

De Puch, het begin

De Puch kwam in 1954 naar Nederland en er was in de eerste jaren niet veel belangstelling voor. De eerste jaren werden er maar een paar honderd stuks per jaar van verkocht. Het rare model met zijn kleine tankje, dat niet aansloot bij het zadel, vond men maar niks. Het gros van de bromfietsen uit die tijd had een horizontale grote tank, een buddyseat en een vrij laag stuur.

De eerste importeur van de Puch bromfietsen was de Delftse Motorenhandel. Vanwege de slechte verkopen werd de zaak al snel verkocht aan R.S. Stokvis & Zonen. In de loop van de jaren wist importeur Stokvis een voet tussen de deur te krijgen bij de dealers en werd de Puch een groot succes. Stokvis was ook de importeur van de Solex en legde veel druk op die dealers, om ook de Puch in de winkels te zetten. Hierdoor begon de verkoop uiteindelijk goed te lopen.

De verkoop startte in Den Haag en een van de bijnamen van de Puch is dan ook "Haagse Puch" en weer later werd die ook nog "Hasj Puch" genoemd. Die laatste benaming kwam natuurlijk voort uit het NOZEM tijdperk (Nederlands Onderdaan Zonder Enig Moraal), waarin iedere jongere met een Puch, hasj rookte en lange haren had. Althans, dat was de mening van veel ouderen in die tijd over de Puch rijders, die met veel herrie de straten onveilig maakten.

De Puch MS 50

De letters MS staan voor Moped Schalenrahmen, wat zoveel betekent als brommer met plaatframe. Het eerste model kreeg als bijnaam "Baby-puch" en werd al na een jaar (1955) aangepast met een groter en zwaarder frame. Ook de benzinetank werd vergroot van de krappe 3 liter naar 4,6 liter. Het nieuwe type kreeg de aanduiding MS 50 L en de L stond voor Luxus. Dit model werd ook voorzien van chromen velgen, naven en gereedschapsdeksels. Verder witte banden en een breder voorspatbord. De MS 50 en MS 50 L waren nog voorzien van kleine remtrommels.

De Puch VS 50

De letters VS staan voor Vollnaben Schalenrahmen, wat volnaaf plaatframe betekent. Dit model dat in 1957 voor het eerst op de markt komt is veel anders dan het vorige model. Vanaf de invoering van de zwaardere schokbrekers achter in 1957/1958 zijn de frames van alle modellen hetzelfde. De grotere remtrommels waren over de volle breedte van de naven en in de voor- en achterspatborden zaten stalen verstevigingsplaten. De tank is weer vergroot naar 5,5 liter en er is een zwaarder motorblok gemonteerd. De kettingkast was nu geheel gesloten, wat bij het vorige model nog een soort strip was, die de ketting aan de bovenzijde afschermde. Op zijn best een halve kettingkast te noemen. De koplamp werd in de breedte wat groter gemaakt (type Kikkerbek) en de voorvork was wat steviger dan die van zijn voorganger. Dit Type werd soms ook aangeduid als VS 50 L (de L weer van Luxus.).

In 1959 staat ook het model VS 50 De Luxe Sport op de folders. een buikschuiver model (lijkt wel op de latere Puch Rap). In 1962 kwam het type Skyrider uit en werd een van de bekendste types die geleverd zijn. Het meest opvallende detail was het veelgeziene horizontale spijltje in het stuur. Rond 1965 wordt het model MS Skyway geïntroduceerd, eigenlijk de oude versie van de MS, maar dan wel met het zwaardere VS-frame.

Puch blijft wat heen en weer gaan tussen de modellen en komt in 1969 met de Skyhunter op de markt. Dit type was eigenlijk weer een VS uitvoering, met gesloten kettingkast en een breder bagagerek. Ook de remnaaf is weer over de volle breedte en de voorvork wat breder.
De eerste Puch Maxi komt in 1970 uit, een vrijloper zonder versnellingen.

De Puch MV 50

Toch weten ze in 1971 nog een model MV 50 de Skytrack te verkopen met een voetversnelling en een echte uitlaatpijp, terwijl de oudere modellen waren voorzien van handversnelling en een plat uitlaatpotje met 2 smalle pijpjes.
De letters MV staan voor Moped Vollnabenbremsen, wat bromfiets met remmen over de volle naven betekent.

De bronskleurige MV 50 is alleen in Nederland uitgebracht (1972) ter gelegenheid van 25 jaar importeur Stokvis. In 1972 sloeg deze kleur niet aan waardoor er slechts een tiental van verkocht zijn, het bestaan van een nog origineel exemplaar is momenteel niet bekend. Gelijktijdig met het uitgeven van deze bronskleurige MV (alleen verkrijgbaar met 3 voetversnelling) is er ook een limoenkleurige MV 50 uitgegeven in de zelfde kleurcombinatie met zwart.
Deze combinatie werd ook geen succes, maar is wel meer verkocht.

In midden 1978, toen het eigenlijk na 25 jaar wel gebeurd was met de VS50 en MV50 modellen probeerde Puch als laatste poging met de Crazy Horse de verkoop te stimuleren. De Crazy Horse is eigenlijk hetzelfde als de limoen en bronskleurige uitgave uit 1972 maar nu dan in kleurencombinatie metallic zilver/zwart. Het enige verschil is dat nu ook de kettingkast zwart was. Verder de speciaal voor de Crazy Horse ontwikkelde tanksticker en de tekst Crazy Horse op het achterstuk.

In 1973 kwam ook de M 50 Skyhawk uit, een buikschuiver met buddyseat en een koplamp met koplampbeugels.

In 1975 werd er nog een echte buikschuiver op de markt gezet met de naam Grand Prix die al na een jaar uit het programma wordt gehaald. Enkele jaren later zien we hem weer terug, maar heet nu Monza.

In 1981 werd de productie gestopt door de dalende verkopen. Veel van de Puch's hebben nog lang onverkocht bij de dealers gestaan. Dit kwam mede door het betaalbaar worden van de auto's en de gewraakte helmverplichting.

Mocht u tijdens het lezen van bovenstaand artikel de draad een beetje kwijt geraakt zijn in de type aanduidingen, dan bent u zeker niet de enige. Puch zelf ging nogal eens op en neer met zijn type aanduidingen en verkocht dezelfde bromfiets ook rustig onder een ander type nummer in de verschillende landen.

Lees verder

© 2009 - 2017 Berrie_van_mier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hulp bij brom/snorfiets kopenHulp bij brom/snorfiets kopenVoordat je een een scooter of brommer gaat kopen, moet je aan verschillende dingen denken. Hier noem ik een paar dingen…
Bromfietsen en hun geschiedenisOp vakantie gaan in de jaren vijftig betekende vaak op de Berini naar Echternach in Luxemburg. Nederland zat in de weder…
Gestolen bromfiets en (inboedel)verzekeringBrommers en scooters zijn zeer gewilde objecten voor dieven en worden dan ook regelmatig gestolen. Niet alleen op straat…
Bromfietsverzekering: Hoe verzeker je je brommer of scooter?De meeste mensen weten wel dat je, wanneer je autorijdt, ook verplicht bent om jezelf te laten verzekeren. Minder bekend…
Fiets gestolen, wat nu?Fiets gestolen, wat nu?Jaarlijks worden er veel fietsen, snorfietsen en bromfietsen gestolen. Veel van de fietsen, bromfietsen en andere rijwie…
Bronnen en referenties
  • Boek: De Puch Story van Wim de Jong en Bas van Kleef
  • Bromfietsclub O.V.C. de Tukkers - geweldige foto's en info van: Jan Romberg

Reageer op het artikel "Oldtimer bromfiets: de Puch MS-50, VS-50 en MV-50"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Jephta, 27-05-2016 13:03 #5
Goedendag, ik ben in het bezit van een Puch Maxi-s en probeer het bouwjaar te achterhalen. Hij is van na 1981 en de Puchclubs hebben data tot dat jaar op de site staan. Als ik mijn kenteken op internet typ staat er dat het bouwjaar 1992 is, maar dat klopt denk ik niet, aangezien ze toen volgens mij al niet meer gemaakt werden. Heeft iemand een tip hoe ik met mijn framenummer achter het juiste bouwjaar kan komen? Hij is al jaren geschorst en zou graag een verzekering afsluiten. Reactie infoteur, 28-05-2016
Helaas kan ik je hier niet mee helpen. Misschien een club in Belgie of Duitsland?

Robert Y. Yohaï, 02-03-2016 23:48 #4
Geachte dames/heren,

Ik heb in het verleden uitsluitend Puch MV50 gereden, een van de eerste, deze had een "decompresseur" om de moter af te zenden, ik ben het nog niet regen gekomen.

Met vriendelijke groet,
Robert Yohay, Yohai Reactie infoteur, 03-03-2016
Nee dat ken ik ook niet van Puch.
Wel van de mobylette en batavus bepaalde types.
Dank voor uw bijdrage.

Puc, 28-11-2015 17:16 #3
De Puch, het begin
De Puch kwam in 1954 naar Nederland en er was in de eerste jaren niet veel belangstelling voor. De eerste jaren werden er maar een paar honderd stuks per jaar van verkocht. Het rare model met zijn kleine tankje, dat niet aansloot bij het zadel, vond men maar niks. Het gros van de bromfietsen uit die tijd had een horizontale grote tank, een buddyseat en een vrij laag stuur.
Bovenstaande tekst getuigt van weinig historisch kennis. In 1954 waren er nog geen bromfietsen met grote tanks en buddyseats en laag stuur. De buddyseat was hier zelfs verboden voor bromfietsen.
De ms 50 was zijn tijd ver voouit met voor en achtervering en de motor met geforceerde koeling. Het laatste natuurlijk ivm met het land van herkomst waar flinke hellingen overwonnen moeten worden met lage rijsnelheid. Reactie infoteur, 29-11-2015
Dank voor uw bijdrage.

Johan, 16-12-2014 08:52 #2
Goedendag.Ik heb een VS 50 L met een kleine koplamp.Als ik het frame nummer in typ dan komt er uit dat hij van 1956 is. Jullie schrijven dat de VS 50 in 1957 uitkwam en een kikkerbek was. Hoe kom ik er achter wat het juiste bouwjaar is?
mvg Johan Reactie infoteur, 16-12-2014
Informeer eens bij Rinky Toys in Breda. Anders bij een Puch club, die zijn meestal erg goed op de hoogte. De R.D.W. kan misschien ook nog uitsluitsel geven. Succes!

Puchart, 24-07-2010 23:31 #1
Sinds ik een Puch heb, wil ik er alles over weten! Dit artikel geeft kort weer, wat er in ruim 30 jaar met een model is gebeurd. Maar er bestaat volgens mij geen ander brommer die het zo lang heeft volgehouden en nog steeds!

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 05-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Special: Oldtimer bromfietsen
Bronnen en referenties: 2
Reacties: 5
Schrijf mee!