InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Oldtimer bromfiets: de Berini M23 de luxe

Oldtimer bromfiets: de Berini M23 de luxe

De Berini M23 is een Nederlandse bromfiets, die erg zeldzaam aan het worden is. Zelfs bij de vele oldtimerclubs die het land rijk is, kom je er bijna geen meer tegen. Het is nog met recht een fiets met hulpmotor te noemen.

Ontstaan van de naam Berini

Berini is geen Italiaanse naam, zoals veel mensen denken bij het horen van die naam. Het is verzonnen door drie vrienden uit Dordrecht, die met de eerste twee letters van hun voornamen (BErnard, RInus en NIco) dit merk in het leven hebben geroepen.

Uitvoeringen van de Berini M23

Eind jaren 50 kwam de Berini m23 op de markt met een simpele versie zonder voorvering, wat natuurlijk niet echt comfortabel was in de tijd, dat er nog lang niet zoveel asfalt was als nu het geval is. Snel daarop kwam het luxere type van de M23 uit met voorvering. Een genot voor de berijder die regelmatig lange afstanden moest afleggen. Beide typen waren verder vrijwel identiek qua motor en uiterlijk. Het Berini frame is eigenlijk een wat dikker fietsframe, voorzien van trappers waar ook gewoon mee gefietst kan worden.

Rolaandrijving

De M23 is voorzien van een Pluvier motor die door middel van een rol het achterwiel aandrijft. De rol kan via een simpele handel tussen het stuur en de tank, op het achterwiel gezet worden. Deze rol draait dankzij de motor rond en drijft zo het achterwiel aan. Dat dit systeem bandenslijtage in de hand werkt zal duidelijk zijn. Hiervoor werden dan ook speciale banden gefabriceerd, die een extra sterk loopvlak hebben. Op het voorwiel kan dus wel een normale, goedkopere band gemonteerd worden. Verder moet bij dit type motor regelmatig de spanning van de rol op de band bijgesteld worden, daar de rol anders gaat slippen of te strak staat, wat in beide gevallen tot extra slijtage leidt. Ook bij nat weer kan de rol sneller gaan slippen.

Niet gebruikersvriendelijk

De Berini heeft geen koppelingshandel om de aandrijving tijdelijk te onderbreken bij het stoppen of afremmen. Dit dient te gebeuren door met de handel tussen het stuur en de tank, de rol van het wiel af te halen. In het huidige, drukke verkeer, zou dit erg onpraktisch zijn. Daarbij is het ook niet handig om te sturen met één hand, als je de andere hand nodig hebt om te ontkoppelen.

Snorkenteken

De Berini mag als rolaandrijver uitgevoerd worden met het snorkenteken, wat inhoudt dat er zonder helm op mag worden gereden. Daar deze regeling pas laat doorgevoerd is voor dit type bromfiets, rijden er ook nog steeds een aantal van deze bromfietsen rond met een gewoon kenteken. Dit is nog wel om te zetten, maar daar zijn wel kosten en een keuring bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) aan verbonden. Voor informatie zie hun site: www.rdw.nl.

Lees verder

© 2009 - 2017 Berrie_van_mier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Oldtimer bromfiets: de Berini M23 de luxe"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 06-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Special: Oldtimer bromfietsen
Schrijf mee!