InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Checklist voor beginnende motorrijders

Checklist voor beginnende motorrijders

Checklist voor beginnende motorrijders Motorrijden is meer dan het besturen van een voertuig. Was het vroeger nog een ‘noodzakelijk kwaad’ en werd de motor gebruikt als een auto, fiets of pakezel, tegenwoordig is het vaak juist een luxe hobby, een liefhebberij of zelfs een ‘way of life’. Beginnende motorrijders kunnen baat hebben bij een checklist, want leren motorrijden is een kostbare aangelegenheid. Dat begint al bij het lessen voor de drie verschillende examens die moeten worden afgelegd. Maar dan ben je er nog niet. Om straks zelfstandig de weg op te kunnen heb je natuurlijk ook een motor nodig. En een motorhelm, handschoenen, een motorpak, schoenen. De toekomstige motorrijder heeft het van meet af aan al druk.
Als beginnende motorrijder, of je nu nog aan het lessen bent of net je rijbewijs hebt, kan je wel wat hulp gebruiken bij al deze zaken. Je hebt misschien veel vragen over wat je wel en niet kunt, moet of mag doen als je nog aan het lessen bent. Hoe kies je bijvoorbeeld een geschikte eerste motor? Kun je een testrit maken als je het motorrijbewijs nog niet hebt? Welk motorpak is geschikt voor welke situatie? Waar verzeker je de motor?

Bron: Efraimstochter / PixabayBron: Efraimstochter / Pixabay

Motorkleding

Al na een paar lessen zul je merken dat het prettig is om over je eigen motorkleding te beschikken. Weliswaar heeft elke rijschool een complete outfit voor je klaarleggen, maar een regenbui of zomers zonnetje tijdens je les leert je al snel dat het niet zo prettig is om deze, vaak relatief goedkope, accessoires te gebruiken. Motorrijlessen vergen het uiterste van je kunnen en dat geldt natuurlijk ook voor je medeleerlingen. Alhoewel veel materialen snel drogen, goed ventileren en antibacteriële coatings hebben, kun je je voorstellen dat het onaangenaam is om kleding te gebruiken die door meerdere mensen gedragen wordt. Wil je zelf kleding aanschaffen voordat je je motorrijbewijs hebt, houd dan rekening met een aantal zaken. Je weet bijvoorbeeld nog niet wat voor motor je straks zelf zult gaan aanschaffen. Een racepak op een chopper ziet er misschien flitsend uit, maar het is de vraag of het ook praktisch is. Datzelfde geldt voor een kevlar spijkerbroek op een racer … Let er bij de aanschaf vooral op of er bescherming in de kleding is bevestigd. Is dat niet het geval, kijk dan of er ruimte in je pak zit waar je deze losse beschermers kunt plaatsen.

Eerste impact
Verplicht is dit in Nederland niet. Je kunt in theorie ook met een hawai shirt rondrijden. Of dat verstandig is, kun je zelf heel goed bekijken op YouTube, waar talloze filmpjes en foto’s de ronde doen over de gevolgen van een valpartij zonder beschermende kleding. Uiteraard bieden beschermstukken slechts beperkte zekerheid. Als motorrijder ben je enorm kwetsbaar en hooguit de eerste impact kan worden opgevangen, evenals schuifschade. Daarom zijn je lessen ook zo vreselijk belangrijk. Vergeet nooit dat jij zowel je eigen fouten als die van al het overige verkeer zal moeten opvangen.

Bescherming en pasvorm
Denk bij het kiezen van kleding ook na over de omstandigheden waarin je straks zult gaan rijden. Gebruik je de motor voor woon-werkverkeer? Het hele jaar door? Of word je een mooi-weer-toer-rijder? Een leren pak biedt over het algemeen goede bescherming en hoog comfort. Als leer regelmatig nat wordt zal dat echter de kwaliteit negatief beïnvloeden en zal het pak vaak gereinigd en ingevet moeten worden. Ook droogt leer niet heel snel na een flinke regenbui, waardoor het misschien niet vijf dagen per week gedragen kan worden. Dan is een waterdicht kunststof pak of een extra regenpak wellicht een betere oplossing. Leer is doorgaans vrij prijzig. Maar er zijn diverse outlets waar je wel voordelig kunt slagen. Een tweedehands pak is een uitstekende optie, als er mogelijkheid bestaat om dit eerst te passen. Er zijn erg veel maten en merken in omloop met elk hun eigen pasvorm. Zit een pak als gegoten maar mis je de logo’s van je favoriete merk? Een goede kleermaker naait er voor een prikkie je patches op, zonder je pak te ruïneren. Ook handig als je een neutraal pak hebt gekocht tijdens het lessen.

Bron: Terimakasih0 / PixabayBron: Terimakasih0 / Pixabay

De kwaliteit en prijs van de motorhelm

Als er iets belangrijk is bij het motorrijden, dan is het natuurlijk wel je helm. Je hoopt hem nooit nodig te hebben maar hij is niet voor niets verplicht. En wel te verstaan mét keurmerk. Er zijn veel vragen over de kwaliteit van helmen en de prijs daarvan. Een goedkope helm is zeker geen ongeschikte! Sommige supermarkten hebben jaarlijks een actie waarbij je relatief hoge kwaliteit kleding en helmen kunt kopen voor een heel zacht prijsje. Absoluut een aanrader als je budget beperkt is. Waar je op kunt letten bij de aanschaf van een helm is om te beginnen natuurlijk de pasvorm. Een helm moet goed strak om je hoofd zitten zonder te knellen.

Extra opties
Goede gehoorbescherming lijkt ondergeschikt, maar de ruis van de rijwind kan je gehoor al beschadigen bij lage snelheden dus zeker niet onbelangrijk. Sommige helmen hebben extra kussentjes, die je kunt plaatsen ter hoogte van je oor of kunt verwijderen als je oordopjes of navigatie-oortjes gebruikt. Dan zijn er ook aspecten aan het vizier die je kunt vergelijken. Het biedt veel voordelen als dit van een materiaal is gemaakt dat niet alleen anti-kras, maar ook anti-condens gecoat is. In een spannende situatie, bijvoorbeeld als je op de snelweg in de regen een vrachtwagen aan het inhalen bent, wil je niet ineens verblind worden door je eigen adem … Ben je brildragend, dan is een makkelijk te bedienen zonnevizier wel een erg handige extra optie. Niet alle helmen zijn geschikt voor brildragers, dus of je nu je eigen bril op sterkte of een zonnebril wenst te dragen tijdens het motorrijden, houd daarmee rekening als je een helm gaat passen. Verder is het goed om je af te vragen welk type helm bij jou past. In de zomer kan een ‘potje’ lekker luchtig zijn, terwijl je in de winter misschien bevriest door de koude rijwind in je nek. Een systeemhelm of een integraalhelm geeft je meer steun en bescherming, ook tegen kou.

Bron: Rosentalrony / PixabayBron: Rosentalrony / Pixabay
Houdbaarheid van een helm
Veel mensen vragen zich af wanneer je een helm moet vervangen. Het antwoord daarop is eigenlijk vrij eenvoudig: direct bij elke vorm van impact. Een ongeluk valt daar natuurlijk onder, maar ook als je de helm hebt laten vallen. Aan de buitenkant hoeft de schade niet zichtbaar te zijn, maar de schaal zal zwakke plekken hebben en functioneert in geval van nood dus niet meer zoals het hoort. Koop daarom ook nooit een tweedehands helm. Naast impact is de houdbaarheidsdatum van belang. Afhankelijk van het materiaal waarvan de helm gemaakt is, dient een helm drie, vijf of tien jaar na de productiedatum vervangen te worden, ongeacht de aankoopdatum en het gebruik. De schaal verliest namelijk na verloop van tijd de stevigheid en veerkracht. Tussentijds vervangen is aan te bevelen als de voering niet meer strak aansluit om het hoofd en uiteraard bij elke overige beschadiging of slijtage.

Kies een motor die bij je past

Een lesmotor is doorgaans een ‘vergevingsgezinde’ motor: je kunt je een foutje permitteren zonder dat de motor kuren krijgt en er met jou vandoor gaat in plaats van andersom. Sommige leerlingen vinden het prettig om een soortgelijke motor aan te schaffen na het behalen van het rijbewijs. Het voordeel daarvan is dat je wat ervaring kunt opdoen in het zelfstandig rijden en dat je geleidelijk kunt uitvinden wat voor soort motorrijder je bent en welke motor daarbij past. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die dromen van een bepaald soort motor en hun rijbewijs gaan halen met het rijden daarop als einddoel. Voor mensen die nog twijfelen is er een aantal afwegingen dat je kunt maken.
  • Een wat oudere motor heeft als voordeel dat het niet zo’n ramp is als je hem eens laat omvallen, wat ongetwijfeld een keer zal gebeuren.
  • Er zijn grote verschillen in aanschafprijs, die geenszins gerelateerd zijn aan de kwaliteit.
  • Controleer een motor die je overweegt te kopen, net als tijdens je examen AVD, op de BRAAVOK punten.
  • Vraag naar de geschiedenis. Een motor die altijd heeft binnen gestaan en van een oud vrouwtje was, is net zo onwaarschijnlijk oprecht als bij de aanschaf van een auto.
  • Let bij het maken van een proefrit op of de motor al warm is gedraaid door de verkoper. Dit kan een teken zijn dat er problemen zijn bij het starten of lopen van een koude motor.
  • Maak geen proefrit als je nog aan het lessen bent. Neem in dat geval iemand mee die je vertrouwt op het beoordelen van de technische kwaliteit.
  • Je kunt natuurlijk wel prima even op de motor gaan zitten en hem rechtop houden om je zithouding te ervaren. Remmen en schakelen kun je ook in stilstand voelen.
  • Een vier-cilinder met wat minder CC’s is makkelijker om mee te beginnen dan een twee-cilinder met grote motorinhoud. En dat hoeft niet te betekenen dat de motor niet van zijn plek komt.
  • Heb je je rijbewijs al, neem je nieuwe of gewenste motor dan mee naar een parkeerterrein waar je wat AVB-oefeningen kunt uitproberen. Zo ontdek je snel hoe de motor reageert op jouw bediening.

De motorverzekering

Mocht je besluiten een motor aan te schaffen voordat je het motorrijbewijs in bezit hebt, zorg er dan wel voor dat de motor wel alvast verzekerd is. Dat kan prima zonder motorrijbewijs. Zeker als je al beschikt over een autorijbewijs. Laat je niet verleiden om toch even een klein rondje te rijden op je nieuwe aanwinst. Je riskeert niet alleen een hoge boete, maar ook heb je kans dat je niet eens meer examen mag doen. En bovendien je auto en/of je brommer moet laten staan … Welke verzekering je ook kiest, een motorverzekering steekt iets anders in elkaar dan die voor een auto. Oudere auto’s kun je bijvoorbeeld vanaf een bepaalde leeftijd niet aanvullend verzekeren, terwijl je de motor bijna altijd wel tegen schade of diefstal kunt bijverzekeren.

Verzekeringsvoorwaarden
Voor een hoger bedrag is het mogelijk om accessoires en zelfs kleding mee te verzekeren. Let goed op de voorwaarden: is er sprake van een eigen risico? Welke waarde wordt vergoed? Wat zijn de eisen die aan stalling en (schijf-, stuur-) sloten worden gesteld? Het loont om de voorwaarden in relatie tot de kosten te vergelijken. Bedenk ook of je in aanmerking komt voor een winterstop. Ook dat kan veel geld schelen, niet alleen in de verzekering maar ook in de belasting.

Lees verder

© 2016 - 2017 Chelsea, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Motorverzekering vergelijken: Goede en goedkope verzekeringAls motorrijder ben je verplicht om een motorverzekering af te sluiten. Natuurlijk wil je op zoek naar de goedkoopste mo…
De motorrijder van tegenwoordigDe motorrijder van tegenwoordigDe motorrijder van tegenwoordig: hardrijder, wegmisbruiker en asociaal. Maar hoe zit het nu werkelijk? Zijn echt álle mo…
VRO Training voor de motorVRO Training voor de motorIedere motorrijder heeft er vaag wel eens iets van gehoord, misschien zelfs van bekenden vernomen dat het enorm goed is,…
Paarden in het verkeerPaarden, paarden zijn: leuk; saai; eng; tof; groot; klein; zwart; bruin. Wat een paard voor je betekend, dat is voor een…
Welk rijbewijs heb jij nodig om een voertuig te besturen?Welk rijbewijs heb jij nodig om een voertuig te besturen?Er zijn meedere soorten rijbewijzen beschikbaar en is het dus de vraag welk rijbewijs je echt nodig hebt. Heb je een sco…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Checklist voor beginnende motorrijders"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 17-11-2016
Gepubliceerd: 14-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Special: Beginnen met motorrijden
Schrijf mee!