Het motorrijbewijs halen

Het motorrijbewijs halen Motorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Het is een goede oplossing voor het drukker wordende woon- en werkverkeer. Motorrijden is ook goedkoop: de motorfiets is goedkoop in onderhoud, hoeft niet net als een auto een Algemene Periodieke Keuring (APK) te ondergaan en verbruikt veelal minder brandstof. Daarnaast vinden veel mensen het ook gewoon erg leuk om op een motor te rijden. Het is in Nederland niet toegestaan om zonder het juiste rijbewijs een motorfiets of motorscooter te besturen. Men dient een rijbewijs in het bezit te hebben van categorie A.

Meerdere categorieën van het motorrijbewijs

Er zijn sinds 19 januari 2013 een drietal categorieën motorrijbewijzen. A1, A2 en A.
  • A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen, een minimumleeftijd van 22 jaar en minimaal 2 jaar bezit van rijbewijs A2. Bij een leeftijd van 24 is dit rijbewijs (ook wel A onbeperkt genoemd) rechtstreeks te halen, zonder bezit van A1 of A2-categorieën.
  • Categorie A2 is voor lichtere motorfietsen of motorscooters. Hier gaat het om een vermogen van maximaal 35kW. De minimumleeftijd is ook jonger, namelijk 20 jaar. Het rijbewijs A1 dient minimaal 2 jaar in bezit te zijn.
  • Categorie A1 is de meest lichte categorie. Dit rijbewijs is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW en de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.

Lessen

Het nemen van rijlessen voor de motor is toegestaan vanaf de leeftijd van 17 jaar. Er zijn veel rijscholen die lessen aanbieden voor de motor. Dit kan de keuze voor een rijschool lastig maken.

Kiezen van een rijschool

Om een goede keuze te maken voor een rijschool kan men gebruik maken van het Centraal Bureau Rijvaardigheden (CBR). Zij registreert welk slagingspercentage een rijschool in het verleden heeft gehaald. Deze informatie is te vinden op www.rijschoolgegevens.nl en kan erg helpen bij het maken van de keuze voor een rijschool. Wat ook erg kan helpen is het nemen van een proefles. Vrijwel alle rijscholen bieden de mogelijkheid voor een proefles aan. Het voordeel van een proefles is dat je kan kijken of het motorrijden iets voor je is en of de rijschool goed bij je past. Let er op of ook motorkleding bij de betreffende rijschool beschikbaar is. Als dit niet voorhanden is dan dien je zelf de juiste kleding mee te nemen.

Kleding

Om motorlessen te nemen moet je voorzien zijn van de juiste kleding. De schoenen moeten (het liefst met leer) de enkels bedekken. De jas en broek moeten voorzien zijn van bescherming en vanzelfsprekend is de helm een belangrijk onderdeel van de juiste motorkleding. Handschoenen maken de uitrusting af. Bij het lessen krijg de kandidaat ook een speciaal hesje aan met een 'L'.

Kosten

De prijzen voor het lessen variëren per rijschool flink. Er zijn veel rijscholen die een samengesteld pakket aanbieden voor het behalen van het rijbewijs A. Ook de samenstelling van deze pakketten is per rijschool anders. Soms zijn de theorieboeken of -lessen inbegrepen, soms het aanvragen van de examens met verzorgen van de Eigen Verklaring. Daarnaast is er veel verschil in het aantal lessen per pakket en de duur van een rijles. Let daarom goed op wat de rijschool kan aanbieden. Het behalen van het motorrijbewijs brengt al voldoende kosten met zich mee.

Twee typen praktijklessen

Als de keuze voor een rijschool is gemaakt kan het echte lessen beginnen. Er zijn in principe twee typen rijlessen te onderscheiden. De eerste serie lessen zijn gericht op het behalen van het examen Voertuigbeheersing: AVB. Als dit examen met goed gevolgd is afgelegd zijn de lessen gericht op het behalen van het examen Verkeersdeelname of AVD. Bij de meeste rijscholen rijdt de rijinstructeur achter de kandidaat aan op de motor. Soms in een personenauto. De instructeur communiceert via een 'oortje'.

Voertuigbeheersing (AVB)

De lessen voor voertuigbeheersing bestaan uit het aanleren van een aantal rijtechnieken op de motor. Deze technieken leer je aan door het doen van een aantal oefeningen. Deze oefeningen zijn gericht op het goed kunnen hanteren van de motorfiets. De motorrijder is erg kwetsbaar in het verkeer. Het is daarom vanwege veiligheid erg van belang om het voertuig goed te beheersen. Er zijn in totaal 12 oefeningen, onderverdeeld in 4 clusters:
  • Cluster 1 bestaat uit lopend achteruit parkeren. Dit is de enige oefening in dit cluster en verplicht op het examen.
  • Cluster 2 bestaat uit een verplichte langzame slalom, wegrijden uit een parkeervak, een denkbeeldige acht rijden, stapvoets rijden en een halve draai links- of rechtsom maken.
  • Cluster 3 bestaat uit de verplichte uitwijkoefening, snelle slalom en de vertragingsoefening.
  • Cluster 4 bestaat uit de verplichte noodstop, precisiestop en de stopproef.

Verkeersdeelneming (AVD)

Als de kandidaat in bezit is van een AVB certificaat mag deze lessen nemen in verkeersdeelname. Dit lijkt veel op de praktijklessen van het autorijbewijs. Bijzonder bij het motorrijden is de plaats op de weg. Men moet goed zichtbaar zijn en goed anticiperen om verschillende verkeerssituaties veilig te kunnen benaderen. Ook is het belangrijk dat de gladde delen van de weg worden vermeden, zoals de belijning op de weg en putdeksels. Daarnaast is en veilige afstand tussen de motorrijder en het overige verkeer van belang.

Examens

Voor het behalen van het motorrijbewijs is het nodig om drie examens af te leggen: het theorie-examen, het examen Voertuigbeheersing (AVB) en het examen Verkeersdeelneming (AVD).

Theorie

Het is slim om voorafgaand aan de praktijklessen het theoriecertificaat te behalen. Zonder dit certificaat mag de kandidaat niet alle praktijkexamens afleggen en kan het rijbewijs niet worden behaald. Als men niet in het bezit is van een rijbewijs B mag de kandidaat officieel ook geen praktijklessen volgen zonder in het bezit te zijn van een theoriecertificaat.

Om het theorie-examen te behalen dient de kandidaat dit aan te vragen bij één van de CBR examencentra in Nederland. Dit kan online bij het CBR maar het is ook door de rijschool aan te vragen. Om het examen af te leggen is het nemen van lessen overigens niet verplicht, maar wel verstandig. Er is op internet een groot aanbod aan theorielessen en oefenexamens voor het behalen van het theoriecertificaat. Een aantal rijscholen verzorgt ook lessen en oefenexamens.

Het examen duurt ongeveer 45 minuten en bestaat uit 50 vragen. Als alle vragen zijn beantwoord, wordt de uitslag direct bekendgemaakt. Als 44 of meer vragen correct zijn beantwoord is het theoriecertificaat behaald. Het certificaat wordt via de e-mail toegestuurd en is 1,5 jaar geldig. Dit betekent dat het AVD binnen deze periode moet worden behaald.

Voertuigbeheersing (AVB)

Bij het examen Voertuigbeheersing worden 7 oefeningen getoetst. Alle oefeningen tellen even zwaar mee voor de eindbeoordeling. Uit ieder cluster is één oefening verplicht. Uit de clusters 2 tot en met 4 wordt naast de verplichte oefening een extra oefening gevraagd. Deze worden gekozen door de examinator. Elke oefening mag bij een onvoldoende resultaat één keer overnieuw worden gedaan.

Het examen duurt ongeveer 20 minuten en is alleen door de rijschool aan te vragen. Als 5 van de 7 oefeningen goed zijn afgelegd is het AVB certificaat behaald. Hierbij moeten minimaal alle verplichte oefeningen als voldoende beoordeeld zijn. Als het AVB met succes is afgerond wordt dit (net als het theoriecertificaat) digitaal verzonden. Een AVB certificaat is 1 jaar geldig. Om het examen af te leggen is minimaal een theoriecertificaat of een rijbewijs B (auto) nodig.

Verkeersdeelnemig (AVD)

Het laatste examen is het praktijkexamen Verkeersdeelneming. In dit examen rijdt de examinator in een personenauto achter de kandidaat aan. De examinator toetst of de kandidaat veilig en zelfstandig kan rijden. Dit betekent dat de kandidaat in staat moet zijn, om:
  • Goed rekening te houden met andere weggebruikers.
  • De correcte plaats op de weg kan aanhouden.
  • De verkeersregels goed toepast.
  • De motor goed te beheersen in het alledaagse verkeer.

Bij het examen wordt een route gereden over verschillende typen wegen. Denk hierbij aan 30 kilometerzones, wegen buiten de bebouwde kom en de snelweg. Het examen duurt ongeveer 55 minuten en is alleen door een rijschool aan te vragen. De kandidaat dient in het bezit te zijn van een geldig theoriecertificaat en een bewijs dat het AVB voldoende is afgelegd. Ook dient de kandidaat een ingevulde en ondertekende Eigen Verklaring aan te leveren. Ook deze kan door de rijschool worden verzorgd. Als de examinator overtuigd is dat de kandidaat veilig en zelfstandig kan rijden is deze geslaagd. Dit wordt direct na het examen door de examinator bekendgemaakt met een toelichting op je rijvaardigheden. Mocht de kandidaat onverhoopt niet slagen zal de examinator hier een gedegen uitleg bij geven.

Het rijbewijs aanvragen

De kandidaat kan na het behalen van alle examens bij de gemeente waar hij of zij woont het rijbewijs aanvragen. Het is een veilige keuze om een dag na het laatste examen het rijbewijs aan te vragen. In verband met het administratieve proces kan het zijn dat de resultaten nog niet bij de gemeente bekend zijn. Het rijbewijs is in de meeste gevallen binnen 5 werkdagen gereed. Er zijn kosten aan verbonden.

Motorscooters, driewielers en schakelmotoren

Voor diverse type motoren zijn ook diverse typen rijbewijzen nodig. Zo wordt een onderscheid gemaakt in een handgeschakeld rijbewijs of een rijbewijs voor een automaat. Ook bestaat de situatie dat met een rijbewijs B een motorscooter met 2 voorwielen mag worden gereden.

Handgeschakelde motorfiets

Voor de meest gebruikelijke motorfiets, de schakelmotor, is het gewone rijbewijs A voldoende om de weg op te gaan. Hierbij zijn uiteraard wel de criteria van kracht rondom de A1, A2 en A onbeperkt categorieën.

Driewielers of trikes

Driewielers of trikes komen steeds meer voor in het straatbeeld. Vooral de Piaggio MP3 is hier een bekend voorbeeld van. Mensen die voor 19 januari 2013 het rijbewijs B (auto) in bezit hebben mogen een gemotoriseerde driewieler op de openbare weg besturen. Mensen die na 19 januari 2013 een rijbewijs B hebben behaald dienen het rijbewijs A te behalen voordat op een trike mag worden gereden.

Overigens geldt dit niet voor trikes die als driewielige bromfiets gelden. Daarbij gelden de huidige regels rondom het behalen van een bromfietsrijbewijs.

Motorscooters

Motorscooters zijn motorfietsen met een automatische versnellingsbak. Met een rijbewijs A mag dit type voertuig op de openbare weg bestuurd worden. Echter, als iemand het gehele traject voor het rijbewijs A heeft afgelegd met enkel een motor met automatische versnellingsbak dan is men in het bezit van een rijbewijs categorie A met code 78. Dit staat ook bekend als het rijbewijs A automaat. Met dit rijbewijs mag niet een handgeschakelde motorfiets op de openbare weg bestuurd worden.
© 2015 - 2024 Maurelius, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…
De Piaggio MP3 LT waarbij uw autorijbewijs volstaatPiaggio MP3 LT is de eerste motor waarbij u geen motorrijbewijs nodig heeft, maar waarbij uw autorijbewijs voldoende is.
Alles over het rijbewijs BHad je graag wat meer geweten over het behalen van het rijbewijs B, zowel theoretisch als praktisch, dan ben je hier op…
Het scooter certificaat. Wat is het?Welke veranderingen heeft het scooter certificaat de afgelopen jaren ondergaan en hoe steekt de toets nu eigenlijk in el…

Motorrijden in regen, wind of ander slecht weerIn het woon- en werkverkeer zie je steeds meer motoren verschijnen. Niet alleen wordt motorrijden steeds populairder. He…
De Space Scooter: over modellen, prijs en veiligheidDe Space Scooter is na de waveboard het volgende nieuwe vervoersmiddel dat vooral gericht is op kinderen. Het lijkt op e…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/motorrijbewijs-rijbewijs-a1-a2-a
  • http://www.knmv.nl/Nieuws-motorrijden/2015/januari/motorverkoop-trekt-stevig-aan/
  • http://www.rijbewijsinfo.nl/motorrijbewijs/rijbewijs/Motorrijles_Intake-motorrijles
  • https://www.cbr.nl/motoroefeningen.pp
  • http://www.rijbewijsinfo.nl/motorrijbewijs/rijbewijs/Motorexamen_Examen-aanvragen
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-verkeersregels-voor-een-trike.html
  • http://www.startersmotor.nl/overig/automaatrijbewijsmotor.php
Maurelius (32 artikelen)
Laatste update: 03-08-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Bronnen en referenties: 7
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.