InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > BMW S1000RR, de nieuwe supermotor voor 2015

BMW S1000RR, de nieuwe supermotor voor 2015

Naast de R1200RS en de R1200R zal BMW in 2015 ook een gloednieuwe superbike uitbrengen, de S1000RR. Hij zal over een verfijnd koppel beschikken met een piek van 113 Nm, een extra zes pk (4 kW) motorvermogen tot 199 pk (146 kW) en een vermindering van 4 kilogram in gewicht om het te brengen tot 204 kilogram met een volle tank brandstof. Hij zal ook standaard uitgerust worden met een race-ABS-systeem. Naast het uitlokken van nog scherpere prestaties, werd bijzondere aandacht besteed aan het ontwerp van deze motor om hem, nog meer als zijn voorganger, heel bestuursvriendelijk te maken. Of deze motor nu gaat worden gebruikt voor dagelijks rijden op landwegen of aan de tand zal worden gevoeld op het circuit, de nieuwe BMW S1000RR moet uitblinken in elk opzicht.

De evolutie

Als men, omwille van de vele technologische vernieuwingen, de exclusieve HP4 uit 2014 meetelt, dan is deze supermotor de vierde generatie RR van BMW. Deze S1000RR beschikt onder andere over het DCC-systeem (Dynamic Damping Control) en wordt voor de derde keer in slechts zes jaar succesvol heruitgebracht. Het dynamische en elektronische ophangingssysteem maakt gebruik van een verscheidenheid aan sensoren om de omstandigheden en veranderingen tijdens de rit te bepalen. Uitgaande van deze data verandert het systeem onder andere de compressie en de schokdempers om zich zo ideaal aan te passen aan de vereiste voorwaarden voor een ideale rijervaring. Zoals gewoonlijk bij BMW is deze update niet zo maar een lichte facelift.

De motor

Het is bijna niet te geloven dat BMW nog meer macht heeft kunnen halen uit deze 999 cc-motor maar door een nieuwe configuratie van de geometrie, lichtere inlaatkleppen en aangescherpte cilinder-vaten met minder wrijving, heeft men het piekvermogen kunnen verhogen met een beweerde 6 pk. Belangrijker nog is dat het compactere motormanagementsysteem van de originele S1000R plaats heeft gemaakt voor een veel grotere airbox op deze RR.

Deze verandering, plus een geheel nieuw uitlaatsysteem, verbetert de trekkracht over het gehele toerenbereik. Het resultaat is meer koppel, zo laag als 4500 rpm, volgens BMW. Kies gelijk welke versnelling en de S1000RR trekt woest en hard, vooral als het toerental wordt opgedreven. Deze RR versnelt echter reeds zo sterk vanaf slechts 8.000 rpm en klinkt dan zo goed, dat het leuk wordt om nog voor de 12.000 rpm licht te schakelen waardoor er nog heel wat kracht over is om eens goed door te duwen. Deze motor zal geen krimp geven en lustig volhouden.

Uitrusting

Omdat men zo laag kan schakelen met deze supermotor is er als optie het GSA pro-systeem (Gear Shift Assistance). Hiermee wordt niet alleen automatisch omhoog geschakeld, maar wordt ook een versnelling lager geschakeld, waardoor men dus zelf de gashendel niet meer hoeft te hanteren. Het heeft een tijdje nodig vooraleer men dit systeem onder de knie heeft, maar het resultaat is wel dat men een nog beter bochtwerk kan nastreven omdat men zich enkel hoeft te concentreren op het remmen en het indraaien.

Het optionele GAS Pro-systeem is echter slechts het topje van de ijsberg van alle technologische snufjes op deze motor. Er zijn drie mogelijke rij-standen, namelijk regen, sport en race. Zij worden standaard geleverd met ASC (Automatic Stability Control of tractiecontrole), ABS en op maat aan te passen krachtverhoudingen. Een optioneel race-pakket voegt DTC (Dynamic Traction Control) en twee extra rij-standen toe, namelijk slick en gebruiker. Deze laatste levert een op maat geconfigureerde stand voor de bestuurder, inclusief launch-control, een snelheidsbegrenzer en, voor de eerste keer op een sportmotor, cruisecontrol.
In combinatie met het DCC-systeem kan men als bestuurder bijna niets teveel eisen van deze motor. Dit is een fantastische machine die zijn of haar bestuurder vertrouwen schenkt in alle omstandigheden.
© 2014 - 2017 Libra, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.bmwmcmag.com/
  • http://www.motorcyclistonline.com/news/2015-bmw-s1000rr-first-ride
  • http://www.sportrider.com/tech/semi-active-suspension

Reageer op het artikel "BMW S1000RR, de nieuwe supermotor voor 2015"

Infoteur: Libra
Gepubliceerd: 12-11-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!