BenZhou; de eerste scooter op lpg

In China is de bi-fuel scooter al heel normaal, maar in Nederland is de verkoop nog niet zo een groot succes. Het is wennen aan het idee om op gas te rijden. Deze scooter is sinds de tweede helft van 2007 in Nederland te koop, is zuinig en heeft zo goed als geen schadelijke uitstoot. Er zijn twee uitvoeringen, een 50cc en een 125 cc scooter.

Algemeen

Bijna iedere jongere, maar ook steeds meer ouderen, willen een scooter. Dit is sneller en makkelijker dan de fiets pakken. In het najaar van 2007 is een bi-fuel scooter geïntroduceerd, maar de verkoop verloopt nog traag, alsof men eerst moet wennen aan het idee om op gas te scooteren.

De producent van de BenZhou

Dhr. Tong Guobing begon met een gespecialiseerde fabriek voor een wollen trui, welke inmiddels is uitgegroeid tot de grootste truifabriek in het Taizhou gebied. Inmiddels is dhr Tong president, van de afdeling fiets en scooter, van de BenZhou vehicle industry group Co. Ltd. Deze fabriek ligt in Taizhou / Zhejing in China en werd opgericht in 1995. De bedoeling was om motorvoertuigen en diverse machines te gaan produceren.

De eerste scooter ter wereld die rijdt op lpg werd in deze fabriek geproduceerd. Tegenwoordig worden scooters, motorfietsen, motoren en elektrische voertuigen gemaakt.

Anno 2008 is BenZhou de op één na grootse producent van China. Het produceert per jaar:
  • 200.000 motoren
  • 150.000 elektrische motoren
  • 300.000 machines

De omvang van de fabriek bevat:
  • 112.400 m² bedrijfsterreinen
  • 65.787 m² moderne fabrieken
  • 1.980 m² kantoren

De E-scooter van BenZhou

In de loop der jaren zijn er diverse modellen uitgebracht, waaronder de eerste Europese goedgekeurde E-scooter de YY7QTD-25. In 2007 keurde de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) deze scooter goedvoor gebruik op de openbare weg.

Deze E(lectrische)-scooter is ontwikkeld uit een samenwerking met Electrico. Het is een geruisloze scooter die een maximale snelheid haalt van 45 km/h en geen schadelijke uitstoot heeft.

De scooter heeft minder bewegende delen, dus slijtage is minder en daardoor verwachte lagere onderhoudskosten. De accu, motor en controllers zijn onderhoudsvrij; de verwachtte levensduur van de accu bij normaal gebruik is 2 tot 3 jaar (vergelijkbaar: ongeveer 15.000 km). Het opladen van de accu gebruikt niet meer elektriciteit dan bijvoorbeeld een PC of waterkoker.

De bi-fuel scooter

In 2007 werd door BenZhou de eerste bi-fuel scooter in Europa geïntroduceerd. Dit is een scooter die zowel op benzine als op lpg kan rijden. Vanaf september 2007 is dit model scooter ook in Nederland verkrijgbaar.

Deze milieuvriendelijke, met minder uitstoot, scooter heeft een benzinetank van 6,5 liter. Daarnaast heeft het ook een lpg installatie, is deze leeg dan is het eenvoudig over te schakelen naar benzine. Met een volle tank lpg en dubbele actieradius kan ongeveer 100 km worden gereden.

De importeur van de 50cc en 125 cc scooter is Sikombi uit Almere. Officieel is deze scooter te koop bij ongeveer 35 dealers. Volgens de importeur is deze scooter super veilig, het is alleen wennen aan het idee dat een scooter op twee soorten brandstof kan rijden. De prijs van de scooter in een 50 cc uitvoering is ongeveer € 1.695,--.

In Nederland is het op dit moment nog geen succes, maar in Sjanghai wonen 16.000.000 mensen, en daarvan rijdt anno 2008 300.000 mensen op een bi-fuel of volledig lpg scooter rond.
© 2008 - 2024 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bi-Fuel auto: wat is bi-fuel en wat zijn de voordelen?Bi-Fuel auto: wat is bi-fuel en wat zijn de voordelen?Door de nog steeds snel stijgende brandstofprijzen zijn zuinige auto’s erg in trek, steeds meer consumenten houden reken…
De reis van benzineBenzine en brandstof, voor de mensheid een normale gang van zaken. Maar wat maakt benzine nou benzine en waar komt het v…
De elektrische scooter: scooter van de toekomst?De elektrische scooter: scooter van de toekomst?Nu steeds meer mensen rekening houden met het milieu zijn ook de elektrische voertuigen in opkomst. De verkoopcijfers va…
Het Nieuwe Rijden: Hoe rijd ik goedkoper en milieubewust?Wat is Het Nieuwe Rijden nou precies? Goedkoper of anders autorijden? Zuiniger of meer milieubewust rijden? Of allemaal…

Alles over Suzuki MotorenAlles over Suzuki MotorenDe Suzuki Motor Company is opgericht door Michio Suzuki. Hij was al een succesvol zakenman toen hij de beslissing nam om…
80 theorie-vragen voor je rijbewijs: bromfiets en snorfiets80 theorie-vragen voor je rijbewijs: bromfiets en snorfiets80 vragen om je kennis van de verkeersborden en de verkeersregels te testen. De verkeersregels voor een bestuurder van e…
Storm (568 artikelen)
Gepubliceerd: 22-01-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.