InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Vanaf 2012 altijd in- en uitchecken met de OV-chipkaart

Vanaf 2012 altijd in- en uitchecken met de OV-chipkaart

Vanaf 2012 altijd in- en uitchecken met de OV-chipkaart De discussie rond de OV-chipkaart is eindelijk voorbij. Iedereen die wil reizen met het openbaar vervoer moet een OV-chipkaart aanschaffen. Echter komt nu de volgende eis: iedereen moet verplicht in- en uitchecken met zijn of haar OV-chipkaart. In dit artikel staat over deze nieuwe regel die in 2012 ingaat meer beschreven.

De OV-chipkaart, wat is dit precies?

De OV-chipkaart is een pasje waarmee u kunt reizen met het openbaar vervoer. Op dit pasje moet u geld zetten, dit geld wordt eraf gehaald wanneer u gaat reizen. Er zijn twee soorten kaarten, de anonieme OV-chipkaart en de persoonlijke OV-chipkaart. Met de persoonlijke kaart kunt u kortingen krijgen als u bijvoorbeeld ouder dan 65 jaar bent.

De chipkaart werkt dus eigenlijk precies hetzelfde als de chipkaart die u al kent voor het pinnen van kleine bedragen met uw bankpas. Het is verstandig om een persoonlijke OV-chipkaart aan te vragen. Deze kost net zoveel als een anonieme OV-chipkaart namelijk 7,50 euro. Een anonieme kunt u echter gelijk gebruiken, een persoonlijke moet aangevraagd worden. Dit duurt ongeveer twee weken.

Als u gaat reizen met de kaart moet u eerst inchecken. Dit doet u door de kaart rustig stil te houden voor het (gele) apparaat dat in de bus hangt als u instapt. Het lichtje van het apparaat kleurt groen en het apparaat maakt een korte piep. U bent nu ingecheckt. Ditzelfde doet u ook als u uitstapt. Let op: als u dit niet doet, zal de chipkaart tot een x bedrag van uw rekening afschrijven, check dus altijd goed uit.

Verplicht in- en uitchecken met de OV-chipkaart

Voor veel mensen is de nieuwe regel die in 2012 van start gaat al een gewoonte. U moet inchecken als u gaat reizen met de bus, trein of metro en uitchecken als u uitstapt. De periode dat u reist betaald u, als u dus niet uitcheckt betaald u veel meer dan dat nodig is. Als u niet incheckt kunt u een boete krijgen voor het zogenoemde 'zwartreizen'. In bussen wordt steekproefsgewijs gecontroleerd op zwartreizen, in treinen gebeurt dit veel vaker.

Maar wat is er dan nieuw geworden aan de regel die in 2012 ingaat?
De regel geldt vooral voor de studenten met een OV-chipkaart, zij hoefde nog niet in- en uit te checken als ze met de trein reisde. Hieronder wordt hier dieper op ingegaan.

Studenten met een OV-chipkaart moeten ook in- en uitchecken

Studenten die met de trein reisde hoefden tot voorheen nooit in of uit te checken. Zij konden toch gratis met het openbaar vervoer reizen, en er was dus geen meerwaarde om in- of uit te checken. Deze regel wordt dus veranderd: vanaf 2012 moeten ook studenten in en uitchecken met hun OV-chipkaart. Echter geld deze regel alleen nog maar voor de treinen van de NS, bij andere maatschappijen hoeft u nog niet verplicht in- en uit te checken. U kunt dit beter wel doen, het is een kleine moeite en kost u toch niets en zo kunt u toch aan dit principe gaan wennen.

Waarom moeten studenten in- en uitchecken met hun OV-chipkaart?

Als men in- en uitcheckt kan men bijhouden hoeveel er wordt gereisd en hoeveel dit zou kosten als de studenten geen gratis OV-chipkaart hadden. Dit is iets wat DUO, de instantie die zorgt dat studenten gratis kunnen reizen, graag wil weten. Behalve deze reden is het ook gemakkelijker voor studenten om hun geld terug te vragen als zij toch moesten betalen voor het reizen met OV, door het in- en uitchecken is namelijk precies te achterhalen hoeveel er gereisd is, wat dit gekost heeft en wat de student dus terug krijgt van bijvoorbeeld NS. Ook heeft de NS een goed beeld van wie er met de trein mee reizen. Omdat alle studenten een persoonlijke OV-kaart hebben zullen zij te achterhalen zijn. Dit is in verband met de veiligheid ook een hele verbetering van de NS.
Gerelateerde artikelen
Ov-chipkaart: vergeten uit te checkenJe stapt uit de bus en loopt snel vooruit. Je bent al laat! Dan schiet het door je hoofd: je bent vergeten uit te checke…
De Studenten OV-chipkaart; Wanneer is hij geldig?De studenten OV-chipkaart is hét reisproduct voor studenten. Hiermee kan, afhankelijk van het soort abonnement, gratis g…
OV-chipkaart: elektronisch vervoersbewijs in NederlandDe OV-chipkaart is een elektronisch vervoersbewijs ter grote van een standaard creditcardpas die in geheel Nederland wor…
OV-chipkaart: Hoe werkt het, kosten en aanvragenGeen stirppenkaartjes, treinkaartjes of kaartjes voor de metro meer in de toekomst. De OV-chipkaart gaat alle vervoersbe…
OV-chipkaart - Vervanger van de strippenkaart in de busOV-chipkaart - Vervanger van de strippenkaart in de busVanaf 3 november 2011 is het in de bus niet meer mogelijk om met de strippenkaart te reizen. Dit betekent dat alle Neder…

Reageer op het artikel "Vanaf 2012 altijd in- en uitchecken met de OV-chipkaart"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 08-01-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Schrijf mee!