Binnenvaart en AkzoNobel, Heineken, Philips en Green Award

Binnenvaart en AkzoNobel, Heineken, Philips en Green Award In de wedloop naar groen vervoer spelen drie grote ondernemingen een belangrijke rol. Multinationals zoals AkzoNobel, Heineken en Philips hechten in hun beleid zeer grote waarde aan groen vervoer en kiezen daarbij zoveel mogelijk voor vervoer over binnenwateren. Een organisatie die het streven naar groen vervoer van harte ondersteunt is Green Award die certificaten uitreikt aan schepen die voldoen aan een aantal speciale eisen.

AkzoNobel en zoutpendel

AkzoNobel vervoert jaarlijks duizenden tonnen zout van Delfzijl naar Rotterdam. Voor de zoutpendel worden vijf forse binnenschepen gebruikt die voorzien zijn van de modernste apparatuur en waarbij de uitlaatgassen optimaal worden gezuiverd. AkzoNobel heeft daarbij gekozen voor een hoge vrachtprijs ten gunste van duurzaam vervoer en ziet voor de toekomst nog schonere mogelijkheden door voortstuwing van de schepen op basis van aardgas. De vijf schepen zijn aangesloten bij het grootste samenwerkingsverband van binnenschippers de NPRC (Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale) waardoor een optimale dienstverlening wordt gegarandeerd. Indien er bijvoorbeeld door ijsvorming niet gevaren kan worden wordt vervoer per vrachtwagen geregeld.

Heineken drive naar duurzaamheid

Een tweede ondernemer die streeft naar zo groen mogelijk vervoer is Heineken. Aanvankelijk stond de duurzaamheid van het vervoer niet voorop omdat rond 1995 bij Heineken het imago van de binnenvaart geen hoog aanzien had. Maar momenteel wordt gestreefd naar zoveel mogelijk duurzaam vervoer over binnenwateren. Vervoer over water is inmiddels vanzelfsprekend geworden in de drive naar duurzaam te willen zijn. Heineken vaart al jarenlang op de inland terminal in ’s Hertogenbosch. Een tweede inland terminal waar Heineken op vaart, met een aantal schepen en drie of vier afvaarten per dag, is de inland terminal Alpherium bij Alphen aan den Rijn. Naar verwachting zal het aantal schepen nog sterk uitbreiden. Ook dient vooruit gekeken te worden wat de logistiek betreft, uit een gevoel van verantwoordelijkheid voor het vervoer op de lange termijn, waarbij de binnenvaart een belangrijke rol kan blijven spelen.

Philips milieuwinst van 5.000 bomen

Een derde grote onderneming die zo groen mogelijk vervoert is Philips. Containers met lampen gaan, in plaats van voorheen over de weg, momenteel voor een groot deel over water van Roosendaal naar de Maasvlakte. Er is door Philips berekend dat door 600 containers per binnenvaart te vervoeren een milieuwinst wordt verkregen die vergelijkbaar is met het planten van 5.000 bomen. Ook wordt onderzocht of er nog meer gebruik kan worden gemaakt van de binnenvaart, eventueel in combinatie met truckvervoer, bijvoorbeeld van Rotterdam naar Meppel. Een andere mogelijkheid is wellicht vervoer van Rotterdam naar Osnabrück.

Green Award met certificaat voor binnenvaartschepen

Hoewel vervoer over binnenwateren al bekend staat als de meest duurzame vorm van vrachtvervoer bestaat er sinds 2011 een Green Award voor binnenvaartschepen die aan bijzondere milieueisen voldoen. Het Green Award voor de binnenvaart is afgeleid van het Green Award dat in 1994 in de zeevaart is ingevoerd. Door het bezit van een certificaat van Green Award kan een schip herkend worden als een schoon schip en hebben de verladers een instrument waarop ze kunnen kiezen voor die schepen. Green Award heeft een aantal eisen gesteld waaraan voldaan moet worden om een certificaat te bemachtigen.

Enkele hoofdeisen uit dat pakket zijn:

  1. De hoofdmotor dient minstens CCR II goedgekeurd te zijn.
  2. Extra punten worden verkregen als de hulpmotoren ook minstens CCR II goedgekeurd zijn.
  3. Nieuwe schepen moeten voldoen aan de emissie-eisen van de CCR.
  4. Bestaande schepen hebben een kans op een Green Award als ze voorzien zijn van katalysatoren en filters ter vermindering van de uitstoot van schadelijke gassen.
  5. Extra punten worden verkregen als een schip gebruik maakt van LNG.
  6. Cursus volgen met betrekking tot efficiënt omgaan met brandstof.
  7. Installatie van een verbruikmeter voor de brandstof.
  8. Bezit van een scheepsmilieuplan voor de afvalstromen aan boord.
  9. Aanwezigheid van een grijswatercircuit, droge en schone bilge, bunkerovervulbeveiliging, schroefasafdichtingen en walstroomaansluiting.
© 2011 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Vaarwegen van de binnenvaartNederland heeft als handelsland zeer gunstige mogelijkheden voor vervoer over water. De haven van Rotterdam is wat dat b…
Binnenvaart en opleiding voor bemanningBinnenvaart en opleiding voor bemanningOnder binnenvaart valt het vervoer van personen en goederen over water binnen de kustlijnen. Buiten de kustlijnen wordt…
Geschiedenis van het binnenschipVele eeuwen lang bestond de scheepvaart zowel op zee als in de binnenwateren uit zeilvaart. Voor de binnenvaart waren er…
Behoud en verbetering binnenvaartwaterenBehoud en verbetering binnenvaartwaterenDe binnenvaart vervult een onmisbare functie omdat het een veilige en efficiënte en betrouwbare manier is om goederen te…

De geschiedenis van het Rotterdamse vervoerRotterdam heeft een lange intressante geschiedenis waar het de ontwikkeling van het vervoer in en rondom de stad betreft…
Zakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen maken per trein wordt steeds meer populair. Je hebt namelijk niet te maken met lange wachttijden en lange wa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ikar.us, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl
  • Greenaward.org
Rickandie (1.164 artikelen)
Laatste update: 06-05-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.