InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Hoe werkt een OV-chipkaart

Hoe werkt een OV-chipkaart

Hoe werkt een OV-chipkaart Het duurt niet lang meer of iedereen die met het openbaar vervoer wil reizen moet een OV-chipkaart hebben. Voor jongeren is dit niet vreemd, de meeste hebben al een tijdje een OV-chipkaart, maar voor oudere mensen is dit toch lastig, want hoe werkt een OV-chipkaart nu precies?

Wat is een OV-chipkaart

Een OV-chipkaart ziet er hetzelfde uit als een bankpasje, het is van hetzelfde materiaal gemaakt en even groot. Ook zit er een strip in de kaart, net zoals bij een bankpasje het geval is. Er is verschil tussen een persoonlijke OV-chipkaart en een anonieme OV-chipkaart. Bij een persoonlijke OV-chipkaart staat uw foto en uw naam op de OV-chipkaart vermeld, bij een anonieme OV-chipkaart staan er geen gegevens van u op de OV-chipkaart.

Kortingen met de OV-chipkaart

Als u ouder dan 65 of jonger dan 18 bent, kunt u met korting reizen. Ook studenten kunnen in de weekenden, als ze een weekabonnement hebben met korting reizen. Met korting kan alleen gereisd worden met een persoonlijke OV-chipkaart.

Wat kost een OV-chipkaart

Een OV-chipkaart kost 7,50. Er is qua kosten geen verschil tussen een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart. Alleen kunt u een anonieme OV-chipkaart op station kopen bij bijvoorbeeld een postkantoor of tabakswinkel en dus gelijk gebruiken nadat u het product heeft opgehaald en geld op de kaart heeft gezet. Een persoonlijke OV-chipkaart moet gemaakt worden, uw gegevens moeten op de kaart komen, dit duurt dus wat langer.

Hoe lang is een OV-chipkaart geldig?

Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig, een anonieme OV-chipkaart ongeveer vier of vijf jaar. Na deze tijd moet u een nieuwe OV-chipkaart aanvragen.

Hoe werkt een OV-chipkaart

Als u uw OV-chipkaart heeft binnengekregen moet u deze activeren, dit kan vaak op grote stations. U moet dan uw product ophalen. Dit kan een weekendabonnement of een weekabonnement zijn in het geval van studenten. Vervolgens kunt u als student zijnde de kaart gaan gebruiken, mits u een brief heeft gehad dat u gratis gebruik mag maken van het openbaar vervoer. Als dit niet zo is moet u geld op de OV-chipkaart zetten. U kunt er voor kiezen dat u een minimaal bedrag op uw OV-chipkaart houdt, zo heeft u altijd genoeg geld op uw pas staan en wordt dit geld automatisch van uw rekening geschreven.

Ik wil gaan reizen, wat nu?

Als u de bus in stapt ziet u een geel kastje hangen bij de ingang, hier houdt u enkele seconden uw OV-chipkaart tegenaan, net zolang tot het kastje een piepje geeft en er een groen lampje begint te branden, u bent dan ingecheckt. Als u uitstapt checkt u weer uit, dit doet u op exact dezelfde manier als dat u bent ingecheckt. Zorg altijd dat u goed bent uitgecheckt, anders blijft de teller doorlopen en wordt er veel geld van uw pas afgeschreven.

Wat gebeurd er als ik nooit uitcheck?

Als u een student bent, en u dus gratis reist met uw OV-chipkaart kan er nooit geld van uw rekening worden gehaald als u niet uitcheckt. Na 10x vergeten uit te checken blokkeert uw kaart, u kunt dan niet meer inchecken. U moet dan naar een service kantoor, vaak op de grotere stations te vinden, om uw kaart leeg te laten halen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ov.nl

Reageer op het artikel "Hoe werkt een OV-chipkaart"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 27-09-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Schrijf mee!