InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > De Maya's kenden het wiel

De Maya's kenden het wiel

Er circuleren allerlei beelden over de Maya´s die niet kloppen. Een bekend beeld is dat de Maya´s niet beschikten over het wiel. Dat is een onjuiste opvatting aangezien er allerlei voorwerpen met wielen zijn gevonden die door de Maya´s zijn gemaakt. Dity los van het feit dat er grote reusachtige wielen werden gebruikt in het balspel van de Maya´s.

Inhoudsopgave

Het wiel als mijlpaal in de geschiedenis van de mensheid

Het wiel wordt gezien als een belangrijke uitvinding voor de ontwikkeling van de mensheid. Dat blijkt reuze mee te vallen. De Maya´s wisten een geavanceerde maatschappij op te bouwen zonder prominent gebruik van het wiel, terwijl men wel op de hoogte was van de eigenschappen van het wiel. De reden dat Maya´s het wiel niet gebruikten moet volgens historici gezocht worden in het feit dat men in zeer bergachtige gebieden leeft. Een wagen voorttrekken naar een bergtop is zelfs nu nog een hele onderneming. Met de caravan wordt het afgeraden om een berg op te rijden. Vaak is het zelfs verboden omdat er teveel ongelukken gebeuren.

Lama

De Maya´s gebruikten lama´s als lastdieren. Deze droegen de oogst van het akkerland naar de stad. In bergstreken van Europa worden ezels gebruikt als lastdier. Hoog in de bergen zullen boeren niet snel in de verleiding komen een wagen op wielen te gebruiken. Vanwege de zwaartekracht zal een bewield voertuig altijd de neiging tonen het laagste punt op te zoeken. Historische onderzoekers hebben deze natuurkundige waarheid lang over het hoofd gezien en geconcludeerd dat de maya´s niet erg slim waren want ze kenden het wiel niet. De Maya´s kenden het wiel wel maar gebruikten het niet, net zoals er academische historici zijn die hun hoofd niet gebruiken.

Vliegen

Het wiel van de Maya´s komt voor in allerlei ´speelgoed´. Men heeft kleine voorwerpen gevonden waarvan men denkt dat het speelgoed is. De voorwerpen vertellen een verhaal. Er zijn voorwerpen van bewielde dieren, mensfiguren en ruimteschipachtige figuren. De Maya´s kenden verhalen over een volk dat de kunst van het vliegen verstond. Wanneer je kunt vliegen heb je geen wielen nodig. Dit is één mogelijke reden dat maya´s geen wiel gebruikten. Alle andere volken kenden verhalen van vliegmachines uit de oudheid. Onder de historici is er een groot meningsverschil. Sommige historici zeggen dat alle verhalen van de Kelten, Scandinaviërs, Chinezen, Soemeriërs, Egyptenaren, Maya´s, Japanners, Tibetanen, en vele Afrikaanse volken over vliegende goden mythen zijn. Andere historici denken dat mensen in de oudheid wel degelijk de vliegkunst beheersten.

Maya´s waren slimmer dan Europeanen

Het belangrijkste wiel van de Maya´s dat we kennen is het kalenderwiel. Deze kalender is preciezer dan de Europese, Juliaanse kalender. De Mayaanse kalender bestaat uit in elkaar wentelende cirkels. Het feit dat dit een cirkelformatie is geeft aan dat de Maya´s veel wisten over de omloop der planeten. De Maya´s konden de opkomst van sterren en planeten berekenen. De Maya´s konden ook zons- en maansverduisteringen berekenen in de toekomst. Daarnaast wisten ze over de gestalten van Venus. Al deze inzichten kun je alleen hebben als je weet dat de planeten rond zijn. In de tijd dat de Europeanen de Maya´s ontdekten, dachten velen dat de wereld een platte schijf was. De Maya´s liepen hiermee ver voor op hun Europese collega´s. Dat de Maya´s slimmer waren dan Europeanen blijft moeilijk te verkroppen voor wetenschappers. Door de Mayasamenleving af te schilderen als een wielloze, onderontwikkelde maatschappij konden de Europese wetenschappers hun tekortkomingen verbergen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nogodhere.com/why-mayan-didnt-use-the-wheels-for-transportation-but-they-let-their-children-play/
  • http://sacredsites.com/americas/mexico/chichen-itza-facts.html
  • http://www.dirla.com/hondurasmaya.htm

Reageer op het artikel "De Maya's kenden het wiel"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Special: Complottheorieën
Schrijf mee!