InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Ov-chipkaart: vergeten uit te checken

Ov-chipkaart: vergeten uit te checken

Je stapt uit de bus en loopt snel vooruit. Je bent al laat! Dan schiet het door je hoofd: je bent vergeten uit te checken. Een van de veelgehoorde klachten over de ov-chipkaart, is de boete die in rekening wordt gebracht als de reiziger vergeet uit te checken.

Hoe werkt de ov-chipkaart?

De ov-chipkaart is een middel om met het openbaar vervoer te reizen. Deze kaart is echter alleen geldig als er een geldbedrag (Saldo) op staat. Op de ov-chipkaart kun je een bepaald saldo zetten. Dit is een bedrag van je bankrekening, dat wordt afgeschreven. Je kunt met het openbaar vervoer reizen door in te checken. Dit doe je door je kaartje tegen een toegangspoortje te houden. Uitchecken gebeurt op dezelfde manier. Maar dit wordt door veel mensen vergeten. Als je jarenlang met de strippenkaart hebt gereisd, valt het niet mee om jezelf dit nieuwe systeem van in – en uitchecken aan te leren.

Vergeten uit te checken

Als je vergeet uit te checken, worden er kosten in rekening gebracht. De kosten zijn afhankelijk van de afstand van het traject, maar kunnen al snel oplopen tot wel 25 euro. Die worden van het saldo afgeboekt. Zonde!

Als je vergeten bent uit te checken, ga dan, indien mogelijk, terug naar het station. Ook op een later tijdstip uitchecken is zeer aan te raden. Je kunt de hele dag nog uitchecken. Als dit niet mogelijk is, kun je aanspraak maken op restitutie door een formulier in te vullen.

Restitutieregeling

Wat veel mensen niet weten, is dat je kans maakt op restitutie. Omdat het wennen is voor iedereen, zijn de Nederlandse Spoorwegen nu nog tolerant. Voor restitutie kun je terecht bij het telefoonnummer van de klantenservice van de NS: 0900-2021163 (10ct/min.) Dit biedt geen garantie op restitutie, maar niet geschoten is altijd mis.

Je kunt ook terecht bij de RET, Connexxion en Veolia. Via de klantenservice kun je een restitutieformulier opvragen.

Website Vergeten uit te checken

“Vergeten uit te checken” is uitgegroeid tot een veelvoorkomend probleem. Daarom is er een speciale website gestart, waar ik graag naar verwijs. Op deze website vind je telefoonnummers van busmaatschappijen en van de NS. De website is www.vergetenuittechecken.nl.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ov-chipkaart: vergeten uit te checken"

Reactie

Tilly, 02-11-2012 20:30 #1
Ze zeggen dat het een veel voorkomend verschijnsel is dat passagiers vergeten uit te checken. Kunnen ze dan geen alarm op hun mobiele telefoon aanzetten om te voorkomen dat zij vergeten uit te checken. Of iets wat je doet herinneren om te voorkomen dat passagiers vergeten uit te checken.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-08-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Reacties: 1
Schrijf mee!