InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Digitale tachograaf

Digitale tachograaf

De digitale tachograaf. Elke vrachtwagen is voorzien van een tachograaf. De oude type wagens hebben nog de oude ronde papieren schijven die je achter de snelheidsmeter moet plaatsen. Maar de nieuwe vrachtwagens hebben de digitale tachograaf. Voor deze heb je een persoonlijke chauffeurspas nodig die alles registreert. Je bent daarom ook verplicht deze pas te gebruiken in de tachograaf.

Aanvragen chauffeurspas

Heb je nog geen chauffeurspas dan mag je niet op een vrachtwagen rijden met een digitale tachograaf. Je zou de pas dan moeten aanvragen bij het gemeentekantoor van je woonplaats, of het kan aangevraagd worden via je werkgever. De chauffeurspas word afgegeven door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Het afhalen van de chauffeurspas, ook wel bestuurderskaar genoemd, moet wel op het gemeentekantoor gebeuren. Hier krijg je een paar weken later een oproep voor.

Persoonlijk

De Chauffeurspas is een persoonlijke kaart, niemand anders mag dus rijden met de gegevens van jou kaart. Let daar goed op want als dit wel gebeurd dan ben je strafbaar.

Hoe ziet de chauffeurspas er uit?

De pas heeft de grote van het bekende bankpasje. Op de voorkant staat je pasfoto afgedrukt met je handtekening, naam, geboortedatum en rijbewijsnummer. Verder staat de datum van afgifte en de datum wanneer hij verloopt erop. De chauffeurspas is 5 jaar geldig. Let er wel goed op dat hij op tijd verlengt word, want het duurt even voor je de nieuwe binnen krijgt. Op de achterkant zit een chip waar de tachograafgegevens op komen te staan.

Wat doet de digitale tachograaf?

De tachograaf heeft de grote van een autoradio. Deze bewaard de rij en rust en werktijden. Ook de rijsnelheden worden hier op weergegeven en opgeslagen. Omdat de tachograaf wereldwijd gebruikt word is afgesproken dat de tijdregistratie in UTC-tijd word weergegeven. De gegevens van de dag komen ook op de chauffeurspas te staan die men aan het begin van de werkdag in de tachograaf heeft gestoken. Deze pas moet men minimaal 1 keer in de 3 weken uitlezen bij de werkgever of thuisbasis. Dit zal in de meeste gevallen bij de werkgever gebeuren. Er word dan een soort USB-stick in de tachograaf gestoken en alle gegevens kunnen er dan uit gehaald worden. Deze gegevens doet de werkgever in zijn computer. Dit is voor een eventuele controle door de verkeersinspectie. Aan het einde van de dag kan je een printje uit de tachograaf draaien met de gegevens van die dag. Dit kun je doen als je ook nog op een auto rijd met een oude tachograaf. Je moet namelijk bij controle laten zien wat de rij en rusttijden zijn van de afgelopen 3 weken.

Nog enkele tips:

  • Na stroomuitval: Vergeet niet de tachograaf te laten (her)keuren. Stroomuitval wordt in data gezien als fraude.
  • Reserve rolletjes: Zorg dat je altijd een reserve printrolletje bij je hebt, dit is verplicht. De boete voor geen reserve rolletje bedraagt 220 euro.
  • Tachograaf defect: Als de tachograaf onder het rijden defect gaat dan moet men op de achterkant van het printpapiertje de tijdregistratie bijhouden van die dag. En de tachograaf moet dan binnen 7 dagen in Nederland gerepareerd worden.
© 2009 - 2014 Makkie, gepubliceerd in Transport (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Digitaal hulpmiddel voor inspecteursMeer mogelijkheden en minder administratieve romslomp. Dat is dankzij het nieuwe systeem Dianta realiteit voor ongeveer…
Het beroep chauffeurEr is veel vraag naar chauffeurs. Er zijn verschillende manieren waarop je als chauffeur werkzaam kunt zijn. Bij vrachtw…
Vakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholingVakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholingHoe haal je je vakbekwaamheid code 95 snel en goedkoop? Onder welke regeling val je gezien de datum waarop je je rijbewi…
Werken als 16-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loonWerken als 16-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loonVeel jongeren hebben een (bij)baantje. De hoeveelheid uren dat een jongere mag werken en de tijden waarop arbeid verrich…
Vrachtwagen rijbewijs C: beroepsmatig aan de slagVrachtwagen rijbewijs C: beroepsmatig aan de slagOm als chauffeur van een vrachtwagen aan het werk te gaan heb je daartoe het vrachtwagen rijbewijs C voor nodig. Heb je…

Reageer op het artikel "Digitale tachograaf"

Reacties

Erik, 20-11-2013 11:51 #15
Luc bedankt jij hebt het bij het rechte eind. Ik heb hem net aangevraagd. Zoals jij zei klopt dat precies bedankt.

Egon, 29-01-2013 06:52 #14
Als je pas uitgelezen wordt na 3 weken, blijven deze dan alsnog op de pas staan of zijn deze dan verwijderd van de pas?

Rob, 06-09-2012 22:44 #13
Goedendag
Ik rij elke dag op een vrachtwagen, en heb een chauffeurspas, maar hoe moet ik deze pas verlengen? Wie kan mijn dat vertellen?
mvg Rob

W. Oosting, 25-08-2012 08:47 #12
Wanneer mijn auto op kenteken als winkelwagen staat geregistreerd heb ik dan een
chauffeurspas nodig?

Adry Schouren, 16-06-2012 21:19 #11
Ik moet die chauffeurspas ook nu gaan gebruiken, maar hoe werkt dat precies als ik ben aan het lossen/laden of in de file, moet ik pauze knop gebruiken zoals ik heb vernomen.Heb er helemaal geen verstand van.
Wie weet mij dat te vertellen.
Alvast bedankt
Adry

Luc Moest, 13-04-2012 14:32 #10
Geachte redactie, Het hoofdstukje "aanvragen digitale chauffeurspas" wordt vermeld dat dit via de lokale gemeente moet/kan. Dit is niet juist. Het moet zijn. Aanvraag digitale chauffeurspas via het KIWA. Je kunt met windows/explore de aanvraagformulier downloaden. Dit is met andere systemen niet mogelijk. Maar dan kun telefonisch (070-4144888) de aanvraag doen. Binnen 3 werkdagen worden de formulieren met een acceptgiro ter waarde van 116 euro aan huis gestuurd. Ik hoop dat dit voldoende info is om het hoofdstukje te wijzigen.

Met vriendelijke groeten,

Luc

Arno, 31-08-2011 11:20 #9
Hoi

ik heb een zo`n digitale chauffeurspas, maar heb op dit moment geen werk.
maar je moet iedere 3 week je kaart laten uitlezen hoe doe ik dat als(zoals ik) geen werk heb. heb namelijk geen zin in een boete!

Piet Kalisvaart, 09-08-2011 16:01 #8
Kan een voertuig waar een digitale tacho in zit en die niet voor beroepsvoer gebruikt wordt ook met een bedrijfskaart gereden worden? bijvoorbeeld er moet een demoauto met specialeopbouw van utrecht naar madrid.je valt dan niet onder het beroepsgoederen vervoer.

Carmen Hassink, 20-04-2011 07:49 #7
Wij hebben in onze bussen een digitale tachograaf. Hoe zit het met de bijrijder? Kan hij na 4,5 uur, het stuur overnemen en verder rijden, zonder pauze te nemen? Hoe is het eigenlijk geregeld voor de bijrijders. Kunnen jullie mij daar antwoord op geven.

Freddy Verhaegen, 09-01-2011 16:55 #6
Mijn vraag,
Wie moet er in het vrachtvervoer gebruik maken van de tachograaf, wie kan een vrijstelling hebben, indien met een straal gaat ook welke km straal.

Piet de Kort, 13-10-2010 21:42 #5
Hoe en waar of welke instantie kan ik een chauffeurspas voor een vrachtwagen aan vragen?

J. A. Kroon, 28-05-2010 16:14 #4
Zeg, kan de tekst die jullie leveren niet even worden nagekeken door een senior. het rammelt werkelijk van de fouten in de grammatica. heel slordig. Het is namelijk bijvoorbeeld 'ik vermeld.' en 'u vermeldt'. En in uw tekst: 'hij wordt verlengd… ' en 'deze bewaart… of vinden u en uw collega's het niet meer van belang om voor de dag te komen met foutloos Nederlands? 'Zo ja, laat me dat eens onderbouwd weten.

H. Terlouw, 08-05-2010 15:08 #3
Ik ben mijn chauffeurspas verloren, hoe kan ik een andere aanvragen?

A. Klein, 06-03-2010 11:05 #2
Beste redactie,

N.a.v. de reactie van Mevrouw Doddema Gemeente Langedijk heb ik nu wel een vraag.
Gaat het aanvragen van een digitale pas nu wel of niet via de Gemeente?
Dank
A.Klein

Sandra Doddema, 31-12-2009 09:52 #1
U vermeld op uw website dat het aanvragen van een chauffeurspas mogelijk is bij het gemeentekantoor van je eigen woonplaats. Dit is echter NIET het geval. Aanvragen voor een chauffeurspas gaan via de werkgever/ Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Evenals het ophalen van de aangevraagde pas; dit gebeurd ook NIET bij het gemeentehuis.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Burgerzaken
Gemeente Langedijk

Infoteur: Makkie
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Reacties: 15
Schrijf mee!