InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Eurostar: met de trein naar Engeland

Eurostar: met de trein naar Engeland

Eurostar: met de trein naar Engeland Via de kanaaltunnel worden twee continenten met elkaar verenigd: de Eurostar. De treinservice verbindt Londen met Brussel en Parijs. Binnen twee uur kan men in Londen staan (vanuit Brussel), tegen een tarief van 66.

Geschiedenis

De Eurostar wordt beheerd door drie spoorwegmaatschappijen van de drie landen waardoor de trein rijdt: de Belgische nationale spoorwegmaatschappij (NMBS), de Franse nationale spoorwegmaatschappij (SNCF) en Eurostar UK. Eurostar UK heeft het beheer van de Eurostar overgenomen nadat de Britse spoorwegen zijn geprivatiseerd. Voorheen werd de Eurostar dus beheerd door de Briste nationale spoorwegen (British Rail). Sinds 1994 rijdt de Eurostar van Londen naar Parijs en Brussel. Sindsdien is er veel veranderd, niet alleen is de eindbestemming in Londen van Londen Waterloo verschoven naar Londen St. Pancras station, maar is de reistijd flink ingekort. De trein kan 300 km/u rijden. Er zijn plannen om de Eurostar internationaler te maken door Nederland (Amsterdam en Duitsland (Keulen) aan het systeem te verbinden. Hiervoor zijn HSL lijnen nodig waarover de trein kan rijden. In 2008 vervoer Eurostar 9,1 miljoen passagiers.

De reis

In het vaste Europa brengt de Eurostar naar verschillende bestemmingen: Brussel, Parijs, Calais, Lille (Rijsel). Voor de Nederlandse reiziger is Brussel de beste optie (aangezien Parijs veel verder ligt). Van Brussel Zuid Midi naar Londen duurt de reis 2 uur en 9 minuten. Andere bestemmingen worden aangesloten op het systeem door hogesnelheidstreinen, zoals de NS HiSpeed. In Nederland kan men de NS HiSpeed nemen vanaf Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Rotterdam, Schiphol en Utrecht. In Amsterdam kan men de NS HiSpeed om de half uur nemen, met als laatste reismogelijkheid om 20:54 (tot wel 24 treinen per dag). In Engeland kan men afstappen op de stations van Ashford en Ebbsfleet, met als eindbestemming St. Pancras. Er rijden tot wel 9 treinen per dag van Brussel naar Londen. Voor Parijs is dat ruim 16 treinen per dag.

Van NaarReistijd
Amsterdam CentraalBrussel Midi Zuid2 uur, 42 minuten
Rotterdam CentraalBrussel Midi Zuid1 uur, 42 minuten
SchipholBrussel Midi Zuid2 uur, 26 minuten
Den Haag HSBrussel Midi Zuid2 uur, 10 minuten
Utrecht CentraalBrussel Midi Zuid2 uur, 35 minuten
ArnhemBrussel Midi Zuid3 uur, 20 minuten
Brussel Midi ZuidParijs2 uur, 22 minuten
Brussel Midi ZuidLonden St. Pancras2 uur, 22 minuten
CalaisLonden St. Pancras1 uur, 14 minuten
RijselLonden St. Pancras1 uur, 33 minuten
AshfordBrussel Midi Zuid3 uur, 52 minuten
EbbsfleetBrussel Midi Zuid2 uur, 9 minuten

Prijs

Reizen met de Eurostar is niet goedkoop. Een enkeltje op 1 mei 2012 van Brussel Midi Zuid naar Londen St. Pancras voor één volwassene kost al snel 60. Voor één jongere (12-25 jr) ligt de prijs iets lager, 55. De treinservice biedt de reiziger naast de treinreis accommodatie boeking aan (hotel, auto). De Eurostar hanteert vier prijsklassen:
  • Standard Klasse
    • non flexible: 60,00
    • fully flexible: 211,00
  • Leisure select onboard indulgence (non flexible): 162,00
  • Business Premis Klasse, voor zakenreizigers (fully flexible): 293,50

Meer mogelijkheden?

Kijk voor een overzicht van diverse maatschappijen en voor een prijsvergelijking deze special.
Voor individuele maatschappijen, zie de volgende artikelen:
© 2009 - 2014 Servanda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop en comfortabel reizen met NS HiSpeedGoedkoop en comfortabel reizen met NS HiSpeedAls je binnen Europa wil reizen, kan je kiezen voor het vliegtuig. Maar de keuze voor de trein wordt nu een stuk makkeli…
Weekendje weg met de trein (buitenland)Wat is er leuker dan een weekendje weg gaan, naar een stad in het buitenland. Met eigen vervoer kan, maar makkelijker en…
Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Londen is één van de leukste steden van Europa. Veel Nederlanders doen een weekendje of weekje Londen. Op welke manieren…
Grote tijdwinst met NS HispeedGrote tijdwinst met NS HispeedDankzij NS Hispeed liggen Amsterdam en Rotterdam een stuk dichter bij elkaar. Over de HSL-Zuid duurt de treinreis Amster…
Engeland: De gigantische kanaaltunnelEngeland: De gigantische kanaaltunnelNa jarenlang het plan te hebben tegen, ging Groot Brittannië na de toetreding tot de huidige Europese Unie, overstag voo…
Bronnen en referenties
  • Website EuroStar

Reageer op het artikel "Eurostar: met de trein naar Engeland"

Reacties

Robert Bruce, 09-03-2013 11:36 #4
Inderdaad een heel mooi bericht. Ik ben ook in verband gebracht met de taxi IJsselstein schiphol, taxi houten schiphol, taxi IJsselstein. Bedankt voor het schrijven van zulke goede berichten en zoals ik hebben geabonneerd op uw blog, ik verwacht dat je leuke berichten als deze wordt plaatsing op een regelmatige basis.

Robert Bruce, 22-12-2012 11:31 #3

Sergio, 23-02-2012 18:09 #2
Sinds wanneer is Engeland een Continent?

C. Dalm, 08-08-2011 22:27 #1
Hallo, volgend jaar wil ik met de motor en mijn hondje naar de UK. Is dat mogelijk en zo ja, via welke optie? Reactie infoteur, 09-08-2011
Beste Chris,

Ik ben niet verbonden aan Eurostar, dus wat de precieze beleidsregels zijn, moet nagevraagd worden bij Eurostar zelf.

Wel kan ik u het volgende meedelen. Het is mogelijk om gratis een vouwfiets mee te nemen aan boord (als bagage). Echter als de fiets niet gevouwen kan worden, biedt Eurostar twee opties aan waaronder het kopen van een ticket voor de fiets. Aangezien het hier om een motor gaat - afhankelijk van het type en grootte van de motor - verwacht ik dat er een aparte kaartje voor de motor gekocht moet worden (voor de fiets kost het ongeveer 35). Het zou best kunnen dat Eurostar uw motor niet accepteert aan boord, maar misschien is een verzend-service een mogelijkheid.
Wat betreft uw hond, Eurostar staat geen honden toe tenzij deze u begeleiden/assisteren.

Voor meer informatie, zie: <www.eurostar.com/UK/be/leisure/customer_care/questions_answers.jsp>

Infoteur: Servanda
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Reacties: 4
Schrijf mee!