InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016)

Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016)

Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016) Praag is een populaire reisbestemming voor liefhebbers van culturele stedentrips. Voor wie goedkoop naar Praag wil reizen, is de trein een goede optie. De treinreis is het goedkoopst wanneer via Berlijn wordt gereisd. In dit geval kan via de website van de Deutsche Bahn een e-ticket (enkele reis) naar Berlijn vanaf 19 worden gekocht en via de website van de České dráhy (de 'Tsjechische NS') een treinkaartje van Berlijn naar Praag vanaf ongeveer 24 (in 2016).

Artikel indeling

Goedkoop per trein naar Praag in 2016, via Berlijn

In 2016 vanaf 43 (plus de kosten om naar de dichtstbijzijnde Duitse plaats te reizen)
De treinreis naar Praag is het goedkoopst indien de reis in drie delen wordt gesplitst. Het eerste deel bestaat uit een treinreis naar de meest nabij gelegen Duitse plaats. Het tweede deel is een reis vanuit deze Duitse plaats naar Berlijn. Het laatste deel is een treinrit vanuit Berlijn naar Praag

Naar Duitsland: in 2016 maximaal 19
Voor wie dichtbij de grens met Duitsland woont, zal het eenvoudig zijn om naar een (middelgrote) Duitse plaats te reizen. Voor anderen kan het gunstig zijn om gebruik te maken van de Duitslandpagina van NSinternational.nl. Hier kunnen treintickets naar Duitse plaatsen worden gekocht. Hier kan voor het goedkoopste beschikbare kaartje worden gekozen (in 2016: 19).

Naar Berlijn: in 2016 vanaf 19
Vanuit de Duitse plaats wordt vervolgens naar Berlijn gereisd. Het hiervoor benodigde kaartje kan via bahn.de worden aangeschaft. Klik linksboven op 'Sparpreis-Finder' en kies vervolgens de juiste vertreklocatie en bestemming alsook een datum (maximaal drie maanden in de toekomst). Vervolgens wordt een overzicht van alle treinen die op deze datum tussen de gekozen plaatsen rijden weergegeven. De prijs voor de weergegeven treinritten hangt af van de vraag hiernaar. Het is zodoende gunstig om ruim van tevoren een kaartje te boeken en om op een impopulair tijdstip te reizen. Het kaartje kan worden betaald met creditcard. Vervolgens ontvang je het ticket per e-mail. Dit ticket kan je printen of als pdf-je op je laptop/tablet aan de conducteur tonen. Je kan ook gebruikmaken van de (Engelstalige) app van de Deutsche Bahn om het ticket te downloaden en vervolgens aan de conducteur te laten zien.

Naar Praag: in 2016 vanaf 662 CZK (ongeveer 24)
Een treinkaartje van Berlijn naar Praag kan via de e-shop van České dráhy worden gekocht. Gebruik hier 'Berlin' voor Berlijn en de Engelse (Prague), Duitse (Prag) of Tsjechische (Praha) benaming voor Praag. Als eindbestemming kies je Praha hl. n. (Praha Hlavni Nadrazi), dit is het centrale station van Praag. Indien je het kaartje enigszins op tijd boekt, dan kost het 662 CZK (ongeveer 24). Wacht niet tot enkele dagen voor de treinreis met de aanschaf van een kaartje, want dan zal de prijs hoger zijn. Indien je dit kaartje via bahn.de koopt, dan kost het iets meer, namelijk 29. Ook hier geldt dat het kaartje duurder is wanneer je het vlak voor vertrek aanschaft.

Het via de e-shop van České dráhy aangeschafte kaartje kan per creditcard worden betaald en dient te worden uitgeprint. Ook wanneer je het kaartje via bahn.de koopt, moet je het voor vertrek afdrukken.

Let op dat je het kaartje koopt via de e-shop van České dráhy en niet via andere websites die veelal een veelvoud van de normale prijs vragen. Wanneer bijvoorbeeld wordt gegoogeld op "czech train ticket" dan is de eerste Google-hit de website Czech-transport.com. Dit is niet de website van České dráhy, maar van een particulier bedrijf dat aanzienlijk hogere prijzen rekent voor dezelfde treinkaartjes als die via de e-shop van České dráhy gekocht kunnen worden.

Goedkoop per trein naar Praag, direct

Wie zich de moeite van het boeken van meerdere kaartjes wil uitsparen, kan ook een treinkaartje van de eigen woonplaats naar Praag kopen via NSinternational.nl. In dit geval zal een kaartje ongeveer honderd euro kosten, dus ongeveer het dubbele van de prijs wanneer de reis in delen wordt geboekt zoals hierboven beschreven.

Tijdsduur treinreis naar Praag

Een treinrit vanuit het meest westelijke deel van Duitsland naar Berlijn kost ruim 5 uur. Een treinrit vanuit Berlijn naar Praag neemt 4,5 uur in beslag.
© 2016 - 2017 Bl86g, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoopste stedentrips EuropaGoedkoopste stedentrips EuropaDe economische crisis ontgaat ook de reisbranche niet. De toerist wil zijn vakantie niet opgeven, maar zoekt wel naar he…
Goedkoop naar Berlijn per trein: online kaartje kopen (2017)Goedkoop naar Berlijn per trein: online kaartje kopen (2017)Berlijn is een populaire reisbestemming voor Nederlandse jongeren. Zeker voor jongeren is het echter van belang dat de r…
Goedkoper vliegticket door treinreis via BelgiëGoedkoper vliegticket door treinreis via BelgiëWil je optimaal besparen op de prijs van je vliegticket, dan verdient het de aanbeveling te reizen via België. Niet met…
Goedkoop met de trein naar DuitslandGoedkoop met de trein naar DuitslandMet de trein een stedentrip maken naar Keulen of een weekendje Berlijn? Met de trein naar Duitsland hoeft helemaal niet…
Goedkoop interrailenMet een InterRail pas kun je onbeperkt met de trein door Europa reizen. Je kunt interraillen zo duur maken als je zelf w…
Bronnen en referenties
  • https://www.nsinternational.nl/
  • http://www.bahn.de/p/view/index.shtml
  • http://www.cd.cz/en/default.htm

Reageer op het artikel "Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016)"

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 20-10-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Schrijf mee!