InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Reis voordelig met NS groepsretour dankzij Facebook

Reis voordelig met NS groepsretour dankzij Facebook

Zonder een kortingsabonnement is reizen met de trein behoorlijk duur in Nederland. Niet verwonderlijk dat de dagkaartacties van AH, HEMA, Kruidvat of de NS Spoordeelwinkel zo goed lopen. Deze ticketprijzen variëren van € 14 - € 25, maar dat kan nog goedkoper! De NS introduceert het idee van “carpoolen” door middel van de NS groepsretour: goed voor je portemonnee en het milieu. Facebook verbindt mensen met elkaar. Er zijn speciale groepen opgericht om samen te reizen. Samen vormen ze de perfecte combinatie voor een goedkope treinrit.
Groepsretour ticketGroepsretour ticket

Wat is een NS groepsretour?

De NS groepsretour is een ticket voor minimaal 4 en maximaal 10 personen die dezelfde reisbestemming hebben. Het maakt daarbij niet uit van welk station men individueel vertrekt. Met het ticket reis je tweede klas retour van en naar je bestemming. Het is geldig op doordeweekse dagen na 9.00 uur en in het weekend en op feestdagen de hele dag. Let op: de NS actie is geldig tot en met 31 december 2017.

Samen reizen is groen en voordelig

Als meer mensen met de trein reizen, is dat beter voor het milieu. Wanneer je voor de trein kiest, bespaar je ongeveer 75% CO2 uitstoot vergeleken met de gemiddelde auto. Met de NS groepsretour betaal je nooit meer dan € 13,75 en afhankelijk van de groepsgrootte kan dat nog eens zakken tot bijna de helft. Hier geldt de regel: hoe meer mensen, hoe goedkoper het ticket. Handig om te weten: je hoeft niet samen te reizen, als het maar op dezelfde dag naar hetzelfde eindpunt is.
Een prijzenoverzicht:

Kosten NS groepsretour per persoon
Aantal personen Prijs groepsticketPrijs per persoon
4 personen € 55 € 13,75
5 personen € 57,50 € 11,50
6 personen€ 60 € 10,00
7 personen€ 62,50 € 8,93
8 personen€ 65 € 8,13
9 personen€ 67,50 € 7,50
10 personen€ 70 € 7,00

De groepsticket moet met minimaal 4 personen worden gekocht. De basisprijs voor de groepsticket is daarom 55 euro. Voor elke extra reiziger komt er niet € 13,75 bij op maar slechts € 2,50. Daarom geldt hoe meer mensen (tot maximaal 10 reizigers), hoe goedkoper de individuele tickets.

Slim gebruik van Facebookgroepen

Wil je graag gebruik maken van de NS groepsretour maar ben je niet met vier personen? Dat is geen probleem. Op Facebook zijn er groepen aangemaakt om dit probleem op te lossen. Het enige wat NS vraagt, is dat je dezelfde bestemming kiest. Om je bij een groep aan te melden zoek je binnen Facebook op 'NS Grouptickets'. In deze groepen zijn veel internationale studenten actief, daarom is de voertaal Engels. De tickets kunnen alleen met een Nederlands bankaccount via iDEAL worden gekocht.

Tussenstations via NS reisplannerTussenstations via NS reisplanner
Bestemming
De groepen zijn ingedeeld per stad. Het is dus verstandig lid te worden van een groep die naar jouw bestemming gaat. Het is ook mogelijk om een groep te kiezen van de stad waaruit je vertrekt. Wanneer het gaat om een minder populaire bestemming is het slim om een grote stad in de buurt te kiezen. Voorwaarde is dat de stad op de reisroute ligt.

Bijvoorbeeld voor de reis Groningen - Amersfoort is Amsterdam een optionele bestemming. Op bepaalde ritten ligt Amersfoort op de route naar Amsterdam en kan deze als bestemming worden gekozen. Je mag immers altijd eerder uitstappen op een traject, maar niet verder. Nog een voorbeeld: er staat 'Den Helder' op je groepticket als eindbestemming, wanneer je vanuit Groningen reist kun je als reisdoel ook Zwolle of Amsterdam hebben. Deze liggen immers op de treinroute Groningen - Den Helder.

Reisgroep
Binnen de 'NS Grouptickets Stad X' worden reisgroepen aangemaakt voor een bepaalde datum. De titel van de groep luidt bijvoorbeeld '1 March From/to Eindhoven'. De bestemming van deze groep wordt Eindhoven op het ticket. 'From Eindhoven' betekent dat je vanuit Eindhoven reist naar een willekeurige stad. De bestemmingsstad wordt dan als startpunt gebruikt in plaats van als eindpunt. Reizen in tegengestelde richting is toegestaan, mits het ticket als enkele reis wordt gebruikt (gelezen op NS Forum). Voor de conducteur valt het echter niet te controleren dat je in tegengestelde richting reist als je in de middag reist (en het plausibel is dat je terugreist) en je het ticket dubbel uitprint voor de controle (bevestigd door medewerker op NS Live chat).

Nieuwe groep makenNieuwe groep maken
Bovenaan de pagina is soms een document vastgezet met deze reisgroepen gesorteerd op datum. Als lid van de groep kan je het document wijzigen om zelf een reisgroep met een link te promoten. Je kunt een nieuwe reisgroep maken door 'groep maken' aan te klikken links op je startpagina (zie afbeelding). Het is de bedoeling dat de gepromote link weer verwijderd wordt op het moment dat de groep vol is. Eventueel zijn de privacy-instellingen van de reisgroep ook te wijzigen van besloten naar geheim zodat deze onvindbaar wordt voor buitenstaanders.
Fraude en overzicht alle tickets
Als je besluit een groepsticket te kopen voor de mensen in jouw Facebook groep, wees dan voorzichtig. Geef nooit eerder toegang tot het ticket totdat je het geld hebt ontvangen of een screenshot van de overboeking als bewijs hebt gekregen. Op het moment dat je de groepticket koopt moet je al wat gegevens weten van je groepsgenoten.

Let op: eerder had je alleen het mailadres nodig. Per 1 januari 2017 is dit teruggedraaid naar het direct invullen van de gegevens van alle reizigers bij de aankoop. Daarbij moet per reiziger het beginpunt, de naam en geboortedatum ingevuld worden. Het emailadres vul je ook in op het moment dat je deze gaat versturen.

Let op dat je de persoonlijke gegevens zorgvuldig invult. De conducteur kan de gegevens op het E-ticket controleren met het identiteitsbewijs van de reiziger. Het E-ticket dient uitgeprint te worden getoond aan de conducteur. Bovendien staat er een barcode op die je scant op stations met gesloten poortjes (zoals in Amsterdam).
© 2015 - 2017 Broodjeei, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
NS-Groepsretour: reizen met korting door heel NederlandNS-Groepsretour: reizen met korting door heel NederlandMet een NS-Groepsretour kun je met fikse korting reizen en de vertrekpunten van de deelnemers mogen verschillend zijn. T…
Goedkope treinkaartjesGoedkope treinkaartjesReizen met de trein is voor velen dagelijks een uitkomst. Zeker in het woon-werkverkeer. Door met de trein te reizen, om…
Parkeren in NijmegenParkeren in NijmegenParkeren in Nederland wordt steeds duurder. Er komen steeds meer auto's waardoor de behoefte aan parkeerplaatsen toeneem…
Facebook Places, laat iedereen weten waar je bent via iPhoneFacebook Places, laat iedereen weten waar je bent via iPhoneVia Facebook Places wordt het mogelijk om je vrienden te laten weten waar je bent op één bepaald moment. Facebook kondig…
Bronnen en referenties
  • Website Spoordeelwinkel, Facebook en NS bezocht op 09-02-2015, 17-04-2015, 04-05-2015, 07-02-2017

Reageer op het artikel "Reis voordelig met NS groepsretour dankzij Facebook"

Infoteur: Broodjeei
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Schrijf mee!